تهیه سوخت فاقد آلاینده هواپیما از نیشکر

از آن جهت که هواپیماها در هر پروازشان مقدار قابل توجهی گاز دی اکسید کربن CO2  منتشر می کنند ، اخیرا آژانس حفاظت محیط زیست (Environmental Protection Agency) برای اجرای برنامه تنظیم انتشار گازهای گلخانه ای به صنعت هواپیمایی اخطار داده است .

محققان دانشگاه کالیفرنیا (University of California) در برکلی  (Berkeley) ایالات متحده امریکا یک راه حل مناسب برای این مشکل ارائه کرده اند . آنها اعلام کردند ، سوختی را از نیشکر تهیه کرده که برای موتور هواپیما مناسب بوده است و انتشار گازهای گلخانه ای را تا 80 درصد کاهش می دهد .

این موضوع در حالی است که در طول ربع قرن گذشته ، دانشمندان انواع سوخت های جایگزین را ایجاد کردند که از انواع گازهای طبیعی و زیست توده ها (biomass) گرفته می شدند .

قابل ذکر است که سوخت فوق  از گیاه نیشکر تهیه شده در حال حاضر می تواند انرژی لازم برای حرکت اتومبیل ها ، کامیون ها ، اتوبوس ها و وسایل نقلیه مشابه را تامین کند . اما دانشمندان در نظر داشتند تا از این منبع ، سوختی مناسب جت تهیه کنند .

نیاز موتور هواپیما به سوخت بسیار زیاد است . هواپیماها نیازمند سوختی بدون اکسیژن و پایدار در دمای بسیار پایین هستند . همچنین سوخت جت باید دارای نقطه جوش مناسب و درجه مناسبی از روغن باشد که از ساییده شدن توربین ها در طول زمان جلوگیری کند .

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی الکسیس بل (Alexis Bell) به این موفقیت دست پیدا کردند و آن ها ادعا می کنند که وضعیت این سوخت جدید نسبت به دیگر سوخت ها بهتر بوده و با محیط زیست سازگارتر است .

الکسیس بل در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با کشف خود اعلام کرد : " همه کربن و هیدروژن مورد نیاز این سوخت به جای این که از سوخت فسیلی به دست آید ، از زیست توده (biomass) گرفته شده است . "

لازم به ذکر است که برای شکسته شدن و تبدیل زیست توده نیشکر به سوخت، الکسیس بل و همکارانش ، به جای استفاده از آنزیم ها ، یک کاتالیز مواد جایگزین را که یک واکنش شیمایی را برای استخراج سوخت از نیشکر ایجاد می کند ، به کار بردند . پس از تخمیر ، نیشکر به اتم های کربن مانند استون (acetone)، بوتانول (butanol) و اتانول (ethanol) تقسیم شده ، این فعل و انفعالات شیمیایی و کاتالیز باعث به زنجیر شدن اتم های کربن شده که به آن کتون متیل (methyl ketones) گفته می شود و به عنوان توده های سازه برای سوخت موثر مورد استفاده قرار می گیرد .

الکسیس بل و همکاران دانشمندش با کمک سرمایه گذاری شرکت نفت و گاز بریتانیا  یا  بریتیش پترولیوم (BP) توانستند این پژوهش ها را پیش برده و به این موفقیت دست پیدا کنند .

لازم به ذکر است که این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PNAS منتشر شده و قابل دسترس است .