کشف مزایای استفاده از پروتون درمانی

مایکل چونگ، پروفسور پرتو درمانی، به همراه همکارانش دو نوع از اشعه ایکس را با پروتون درمانی (روش درمانی دقیقی که علاوه بر این که تومور ها را مورد تهاجم قرار می دهند بلکه آسیب رساندن به سایر بافت ها را به حداقل می رساند) مقایسه کردند .

این محققان 600 بیمار را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدند که عوارض جانبی نظیر تهوع، اختلالات خونی و از دست دادن اشتها در پروتون درمانی بسیار کم تر است.

دکتر چونگ در این باره بیان کرد: «این شواهد نشان دهنده دقت پروتون درمانی و تاثیری است که این نوع درمان بر زندگی بیماران سرطانی  می گذارد.»

بیماران مبتلا به سرطان مری به طور عمومی در طول درمان از بسیاری از عوارض جانبی نظیر تهوع، بی اشتهایی، اختلالات خونی و مشکلات قلبی و ریوی رنج می برند. پروتون درمانی در تمام این عوارض تفاوت ایجاد نمی کند اما می تواند بر روی چندی از آنها تاثیرات مهمی بگذارد.

پرتو درمانی تنها یکی از چندین درمان جدیدی است که به تازگی برای درمان سرطان بوجود آمده است.از دیگر درمان ها می توان به این موارد اشاره کرد:
پرتو درمانی انتخابی داخلی، که روشی دقیق برای بیمارانی است که مبتلا به تومورهایی هستند که از بین بردن آنها سخت است و این تومور ها بیش تر در سرطان کبد و روده بزرگ دیده می شود.
گاماپاد، که روشی جدید و با دقت بالاست و برای درمان سرطان سینه در مراحل اولیه بکار می رود.
درمان حرارتی، که از "گرما" برای درمان طیف وسیعی از سرطان ها استفاده می شود.

این درمان برای بسیاری از تومور های مغز،مری، ریه، سر و گردن، پروستات، کبد ، نخاع و دستگاه گوارش موثر واقع می شود. این درمان هم چنین برای کودکان مبتلا به سرطان نیز می تواند گزینه مناسبی باشد و نیز در حال تبدیل شدن به یکی از درمان های مهم برای برخی از انواع سرطان سینه است. در حالی که امروزه بسیاری از بیماران از تکنولوژی های جدیدی که در پرتو درمانی بوجود آمده به خوبی نتیجه گرفته اما اما بیش از 30 درصد از بیماران انتظار دارند تا نتایج بهتری از پروتون درمانی بگیرند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا