خودروهای برقی، واقعیتی از دل رویا

حافظه جمعی ما در سالهای اخیر نشان میدهد که همواره در طول سال و هرگاه بحث آلودگی هوا و ترافیک در شهرهای بزرگ مطرح میشود، رسانهها و مسئولان به یاد راهکارهای مواجه با این مشکلات افتاده و برای مدتی بحثهایی از قبیل خودروهای برقی و لزوم گسترش استفاده از آنها، استفاده از انرژیهای پاک و همچنین گسترش شبکه حملونقل همگانی مطرحشده و معمولاً پس از یاری ابروباد و مه و خورشید و فلک و وزیدن بادهای مساعد، این پروندهها به بایگانی رفته و تا آلودگی و ترافیک بعدی و دعا برای وزش باد یا بارش باران به فراموشی سپرده میشوند.
طبیعتاً اصلیترین عامل ایجادکننده این آلودگی، دیاکسید کربن ناشی از سوزاندن سوختهای فسیلی است که عمدتاً از طریق خودروها، کارخانهها و صنایع وارد اتمسفر زمین میشوند. این پدیده در شهرها و مراکز بزرگ، نمود بیشتری داشته و به همین نسبت تبعات و مشکلات ناشی از آن در کلانشهرها بیشتر است.
امروزه حدود 97 درصد از تولیدات خودروهای الکتریکی جهان در چین، اروپا، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی انجام میشود که این مسئله نشان میدهد اتومبیلهای الکتریکی و همچنین قطعات و فناوریهای مرتبط با آن ازجمله بستههای باتری و اجزای دیگر تنها در مناطق محدودی از جهان تولید میشوند
با توجه به آلایندههای جوی که از احتراق سوختهای فسیلی در سیستم موتور خودروها حاصل میشوند، بسیاری از شرکتهای خودروسازی دنیا بهصورت جدی در حال بررسی و مطالعه جایگزین کردن انرژیهای پاک بهجای سوختهای فسیلی هستند.
تکنولوژی سوختهای سبز یا پاک میتواند بر پایه انرژیهای مختلفی مانند سوختهای خورشیدی، هیدروژنی مبتنی بر آب، سیستم شارژ الکتریکی، سوختهای زیستی یا Bio fuel یا سایر انواع سوختهای پاک باشند. استفاده از سوختهای پاک موضوعی است که بهطورجدی با سلامت محیطزیست کره زمین در ارتباط است.
یکی از این راهکارهای ارائهشده، استفاده از خودروهای الکتریکی است که هیچگونه آلاینده جوی تولید نمیکنند. خودروی برقی یا الکتریکی به خودرویی گفته میشود که از باتری جهت نیروی محرکه بهجای موتور درونسوز استفاده شود.
اولین خودروهای برقی در قرن نوزدهم میلادی تولیدشدهاند. تولید اینگونه خودروها با تولید انبوه اتومبیل احتراقی دچار افت شدید شد. در دهههای 1970 و 1980 میلادی با وقوع بحران انرژی دوباره خودروی برقی موردتوجه قرار گرفت اما نه بهاندازهای باعث تولید انبوه آنها شود.
از سال 2008 میلادی با توجه به پیشرفت فنآوری باتریها، مدیریت شبکه برق، نگرانیها در خصوص قیمت نفت و نیاز شدید محیطزیست کره زمین به کاهش گازهای گلخانهای باعث شد تا تحول اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گیرد.
وضعیت خودروهای الکتریکی در جهان
در سالهای اخیر همزمان با پیشرفت فناوریهای مربوط به خودروهای الکتریکی، سیاستهای مرتبط با این حوزه در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، هندوستان، هلند، نروژ، اسکاتلند و بریتانیا در راستای توسعه همهجانبه استفاده از خودروهای برقی بوده و بر این اساس در کشورهای فوق قانونی به تصویب رسیده است که بر مبنای آن تولید خودروهای دیزلی و بنزینی در فاصله سالهای 2025 تا 2050 بهکلی متوقفشده و تنها خودروهای مبتنی بر سوختهای پاک ساخته خواهند شد.
در ادامه این نهضت جهانی، ده ایالت از ایالتهای کشور آمریکا و کانادا نیز قوانینی مشابه وضع کرده و اخیراً پرجمعیتترین کشور جهان یعنی چین نیز سیاستگذاری مشابهی در پیشگرفته است.
به اعتقاد کارشناسان این حرکت نوعی چالش جدی در انتقال از خودروهای احتراقی به اتومبیلهای الکتریکی است و دستاندرکاران حوزه حملونقل و صنعت خودرو هنوز قادر به پیشبینی دقیق آنچه بهتبع این تغییرات رخ خواهد داد نبوده و کسی نمیداند پیامدهای رشد سریع صنعت خودروهای الکتریکی چیست و آیا سیاستهای مناسب برای حرکت بهسوی انتقال وجود دارد؟
امروزه حدود 97 درصد از تولیدات خودروهای الکتریکی جهان در چین، اروپا، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی انجام میشود که این مسئله نشان میدهد اتومبیلهای الکتریکی و همچنین قطعات و فناوریهای مرتبط با آن ازجمله بستههای باتری و اجزای دیگر تنها در مناطق محدودی از جهان تولید میشوند. این موضوع نشان میدهد که توسعه بیشتر بازار ممکن است بهطور فزایندهای نهتنها در مورد سیاست تقاضا، بلکه در راستای ارتقای توان تولید در کشورها باشد.
مزایای استفاده از خودروهای الکتریکی
ازجمله مهمترین مزایای خودرویهای برقی نسبت به خودرویهای احتراقی میتوان به کاهش قابلملاحظه آلودگی هوای محلی، کاهش گازهای گلخانهای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. برخی از مهمترین این مزایا عبارتاند از:
آلاینده کمتر: اتومبیلهای الکتریکی گازهای گلخانهای کمتری تولید میکنند. اگرچه هنوز در بسیاری از کشورهای جهان از سوختهای فسیلی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده میشود که خود این مسئله منجر به تولید گازهای گلخانهای میشود اما علیرغم این مسئله هنوز میتوان گفت که اتومبیلهای الکتریکی در مقایسه با خودروها میزان انتشار دیاکسید کربن را حداقل تا 22 درصد کاهش میدهند. این رقم در صورت افزایش تولید نیروی الکتریکی از سدها، انرژی خورشیدی، باد و … میتواند بهمراتب بیشتر شود.
قابلیت دوگانه: اگرچه اتومبیلهای الکتریکی هنوز با مشکل نحوه و چگونگی شارژ روبهرو هستند اما فناوری اتومبیلهای هیبریدی میتواند توانائی یک موتور استاندارد باقدرت باتری را ترکیب کرده و این موضوع بهویژه در زمان ترافیکهای شهری کاملاً بر آبوهوا و میزان آلودگی هوای شهرها مؤثر است.
کاهش آلودگی هوا: توسعه استفاده از خودروهای الکتریکی بهویژه در سطح کلانشهرها میتواند میزان آلودگی هوای این مناطق را؛ بین 32 تا 99 درصد کاهش دهد.
مصرف کمتر انرژی: میزان انرژی موردنیاز خودروهای الکتریکی برای عملکرد مشابه با خودروهای احتراقی، در حدود نصف است. این موضوع خود منجر به حرکت به سمت سالمتر شدن محیطزیست خواهد شد.
قطعات جانبی کمتر: خودروهای الکتریکی به نسبت خودروهای معمولی از نیازمندیهای کمتری که موجب تخریب محیطزیست میشود، بهره میبرند. در این خودروها نیاز به مصرف روغن و آب و فلزات بسیار کمتر بوده و آلایندههای جوی و آلودگیهای محیطی مانند آسیب به لایه اوزون وجود ندارد.
مشکلات استفاده از خودروهای الکتریکی
خودروهای الکتریکی علیرغم تمامی مزایای خود هنوز برای استفاده در ابعاد گسترده دارای مشکلات و کاستیهایی هستند که مانع از همهگیر شدن استفاده از آنها شدهاند.
خطر بیشتر در تصادفات: باید اذعان داشت که بههرحال تصادفات رانندگی بهعنوان بخشی لاینفک از دنیای خودروها و رانندگان محسوب شده و معمولاً این تصادفات میتواند در حد آسیبهای جزئی تا بسیار سنگین باشد. تصور کنید یک خودروی الکتریکی دچار تصادف شده است. باید در نظر داشت که به دلیل تفاوت ساختار این خودروها، نوع واکنش وامداد رسانی به آنها با خودروهای عادی دارای تفاوت است.
درواقع باتریهای لیتیومی که در خودروهای الکتریکی برای ذخیره نیروی موردنیاز جهت حرکت خودرو محسوب میشوند، در برابر آسیبدیدگی و ضربه، بسیار حساس بوده و میتوانند خطرناک باشند. بهطور معمولاً در خودروهای الکتریکی، این باتریها توسط مایعات خنککننده احاطهشده و در صورت نبود این مایع، باتریها دچار آتشسوزی خواهند شد. از سوی دیگر این باتریها در خود مقدار نسبتاً زیادی انرژی الکتریکی ذخیره کردهاند که در صورت بروز تصادف و ایجاد اتصال با سایر نقاط بدنه خودرو میتواند خطرناک باشد.
ولتاژ این باتریها معمولاً بسیار بالا بوده و حتی خطر مرگ در صورت تماس را در پی دارد. علاوه بر این اگرچه در طراحی خودروهای الکتریکی بهگونهای عمل شده که بیشترین حفاظت از باتریها در هنگام تصادف صورت پذیرد اما در صورت تصادف شدید، امکان آتش گرفتن باتریها بسیار بالا بوده و اگر از روی بیاطلاعی برای خاموش کردن آتش، روی آن آب ریخته شود، ابعاد فاجعه بسیار گستردهتر خواهد شد.
محدودهی حرکتی کم: خودروهای برقی در حال حاضر بیشتر برای رانندگیهای شهری مناسب هستند و قادر به طی مسافتهای طولانی بینشهری نبوده و در این حوزه بسیار ضعیف هستند. برای نمونه در انگلستان پرفروشترین خودروی الکتریکی که تسلا مدل S P90D است محدودهی حرکتی 430 کیلومتری را دارد.
وقتی از رینگهای 21 اینچی استفاده کنید این میزان کاهشیافته و البته از کولر هم نباید استفاده کنید. یک خودروی سدان بهآسانی مصرف سوخت زیر 6 لیتر در هر صد کیلومتر دارد که وقتی باک سوخت معقولانهای داشته باشید میتواند بیش از دو برابر یک خودروی الکتریکی با آن حرکت کرد.
سوختگیری و شارژ: در حال حاضر شما میتوانید باک بنزین یا گازوئیل خودروی خود را در کمتر از چند دقیقه پرکرده و به مسیر خود ادامه دهید. متأسفانه شارژ خودروهای برقی زمانبر بوده و در بیشتر مدلها، شارژ کامل آن یکشب تا صبح به طول خواهد انجامید.
البته در این خودروها شرایط شارژ سریع نیز پیشبینیشده است که در بهترین نمونههای موجود در خودروهای الکتریکی نیز به ازای هر نیم ساعت شارژ محدودهی حرکتی 18 کیلومتری را ارائه میکند. شرکت تسلا برای رفع این مشکل سوپر شارژرهایی را در پمپبنزینهای مخصوصی تعبیه کرده که تنها در 20 دقیقه خودرو را 50 درصد شارژ میکند. البته این زمان نیز هنوز با زمان موردنیاز برای سوختگیری خودروهای عادی فاصله زیادی دارد.
نبود زیرساختها: یکی از مشکلات موجود در رابطه با خودروهای برقی، نبود زیرساختهای مناسب برای شارژ این خودروها است. این شارژ بهصورت مراکز ثابت ارائهشده و حتی میتوان بهصورت سیار نیز این شارژ را انجام داد.
متأسفانه در بیشتر نقاط جهان هنوز این فناوریها وجود نداشته و یا بسیار محدود هستند. حال حاضر سیستم شارژ وایرلس خودروهای برقی بهگونهای است که خودروهای نیازمند به شارژ باید بر روی نقطه مشخصشده پارک کنند تا خودرو بدون نیاز به اتصال مستقیم با پریز، شارژ شود. به گفته کارشناسان امکان ایجاد این شارژرها را در خطوط مختلفی در خیابانها وجود دارد که خودروها به این وسیله میتوانند همزمان و در حال حرکت، شارژ شوند.
وزن زیاد: خودروهای الکتریکی به نسبت خودروهای عادی دارای وزنی بسیار بیشتر بوده و این خود معضلی که تولیدکنندگان خودروهای برقی باید آن را حل کنند. این موضوع باعث شده است تا این خودروها قدرت مانور کمتر و دینامیک ضعیفتری داشته باشند.
قیمت بسیار زیاد: خودروهای برقی به نسبت خودروهای معمولی دارای قیمتی بسیار زیادتر بوده و از سوی دیگر قابلیت و کارآئی و عمر کمتری دارند. این موضوع خود تبدیل به مشکلی در مسیر توسعه این خودروها شده است که البته پیشبینی میشود با توسعه فناوریهای مربوط به این خودروها و افزایش تولید، از قیمت آنها کاسته شده و بر قابلیتهایشان افزوده شود.
خودروهای پاک غیر الکتریکی
باید توجه داشت که تنها گزینه جایگزینی خودروهای مبتنی بر سوختهای فسیلی، خودروهای برقی نبوده و نمونههای دیگری نیز در بازارهای جهانی ارائهشدهاند. چندی پیش شرکت خودروسازی تویوتا در ژاپن اعلام کرد، نخستین خودروی سدان مبتنی بر سوختهای پاک را بهصورت تجاری به بازار عرضه خواهد کرد. این خودرو جدید میرای 'Mirai' نام دارد و قیمت ارزیابیشده برای آن در حدود 62 هزار دلار تخمین زده میشود. 'Mirai' در ادبیات ژاپنی به معنی آینده است. خودرو 'Mirai' با استفاده از سیستم خروج بخارآب عمل کرده و سوختگیری کامل آن طی 5 دقیقه انجام میشود. این خودرو با یک باک پر از هیدروژن قادر به طی مسافتی در حدود 650 کیلومتر است.
هوندا، دیگر کارخانه تولیدکننده خودروی ژاپنی است که خودروئی جدید تولید کرده است که از سیستم مشابه سوخت هیدروژنی استفاده میکند. این خودرو هیچگونه آلاینده جوی تولید نکرده و Honda FCX Clarity نامیده میشود.
خودروساز مشهور آلمانی یعنی شرکت بنز، نیز تلاش کرده است با ارائه خودرو مبتنی بر سوخت گیاهی بانام مرسدس بنز اف 125 از این قافله پرسرعت تولید خودروهای سازگاربامحیطزیست عقب نماند. خودروی پاک بنز با عنوان 'Mondial de l'Automobile' معرفی شده است.
پیشتر شرکت بی ام و با ارائه خودروی گیاهی BMW i8 به همراه مدل جدید خودرو پورشه با عنوان Porsche 918 Spyder رقابتهای جهانی در این حوزه را آغاز کرده بودند. این مدل پورشه که یک خودروی سریع و بدون آلاینده است در نمایشگاه بینالمللی خودروی نیویورک معرفیشده بود.
گفتنی است که BMW i8 نخستین خودروی مبتنی بر سوخت پاک این شرکت بزرگ نیست و این خودروساز آلمانی، پیشتر با ارائه خودروی الکتریکی BMW i3 electric، نشان داد که برای تصرف بازار خودروهای سبز، برنامههای وسیعی دارد.
فرانسویها نیز با ارائه خودروی الکتریکی رنو Renault Zoe electric supermini نشان دادند نقشههایی برای عقب نماندن از رقبا در سردارند.
شرکت نیسان نیز با ارائه یک خوردی نمونه که هنوز بهصورت انبوه تولید نشده است، در مسابقات خودروهای الکتریکی سال 2014 واقع در فرانسه شرکت کرد. این خودروی ارائهشده توسط نیسان Nissan ZEOD RC نام داشت.
خودروهای برقی در ایران و آیندهای مبهم
اگرچه در زمینه واردات خودروهای برقی، کشور ما نیز گامهای کوتاه و بلندی را برداشته و حتی در خصوص ساخت این خودروها نیز اقداماتی انجام شده، اما باید پذیرفت که ایران در حوزه خودروهای الکتریکی از شرایط جهانی فاصله بسیار زیادی داشته و راهی طولانی برای گسترش این خودروها در ایران پیش روی ماست.
برخی از خودروهای برقی ایرانی هنوز در مرحله طرح باقیمانده و به تولید انبوه نرسیدهاند و برخی دیگر در تعداد محدود تولیدشدهاند. در اینجا به معرفی برخی نمونه های ایرانی برای ساخت خودروی الکتریکی می پردازیم:
خودروی برقی ایرانی دونیرو
یکی از خودروهای ساخت ایران که میتواند با برق و یا بنزین کار کند، دونیرو نام دارد. این خودرو میتواند تا ۸۰ کیلومتر را بدون مصرف هیچ بنزینی طی کند و درصورتیکه مکانی برای شارژ مجدد موتوربرقی وجود نداشته باشد میتواند از یک موتور اضطراری استفاده کند.
خودروی برقی ایرانی قاصدک نصیر
خودروی برقی قاصدک نصیر محصول مشترک دانشکدههای برق و مکانیک دانشگاه خواجه نصیر است. این خودروی برقی ظرفیت دو سرنشین را داراست و دانشگاه صنعتی خواجه نصیر امتیاز تولید انبوه آن را به شرکت خودروسازی کیش خودرو واگذار کرد.
این خودرو با یکبار شارژ ۱۰۰ کیلومتر را با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت طی میکند. از نکات مثبت این خودرو این است که آلودگی هوایی و صوتی ایجاد نمیکند و مدیریت بهینه مصرف انرژی در آن از مزیتهای قابلتوجه بهحساب میآید چراکه موتور آن در سراشیبیها انرژی را به باتری برمیگرداند و باعث میشود تا راندمانی بالا با کمترین مصرف انرژی داشته باشد. علاوه بر آن ۸ باتری ۱۲۰ آمپر و ۱۲ ولت برای یکبار شارژ این خودرو کفایت میکند.
خودروی برقی یوز
خودروی برقی کوآدرا Q1 با نام تجاری یوز که ظرفیت دو سرنشین را دارد توسط فناوران دانشگاه آزاد اسلامی قزوین طراحی و ساختهشده است. این خودرو قابلیت طی ۲۰۰ کیلومتر مسافت را با سه ساعت شارژ دارد که سرعت آن ۸۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
این خودروی برقی با ابعاد ۱۲۰ سانتیمتر عرض و ۲ متر طول و ۴۰۰ کیلوگرم وزن، میتواند مشکلات پارک در خیابانهای شلوغ را کاهش دهد. درواقع در فضای پارک خودروی معمولی، میتوان سه خودرو برقی پارک کرد. قابلتوجه است که این خودرو برقی ایرانی با اکسل و موتور قوی میتواند شیبهای تند مناطق شمال تهران و حتی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات را بهراحتی بالا رفته و از آنها عبور کند.
در حال حاضر، پنج دستگاه از این خودرو ساختهشده و مراحل آزمایشی خود را طی میکند. قطعات ۹۵ دستگاه نیز آماده بود و در مراحل تولید هستند. لازم به توضیح است که در حال حاضر نمونه اولیه این خودرو برقی بدون ایربگ طراحیشده اما طراحان آن قصد دارند، در نمونههای بعدی ایربگ را نیز بر آن اضافه کنند.
پس از معرفی خودروهای برقی ساخت ایران به وضعیت فعلی خودروهای برقی وارداتی و انواع آنها میپردازیم. ایران همگام با دیگر کشورهای جهان اقدام به واردکردن برخی خودروهای هیبریدی كرده است كه موتور آنها بهصورت دوگانه با بنزین و باانرژی ذخیرهشده در باتری كار میکنند.
به گفته مهدی دادفر، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، تعداد خودروهای هیبریدی در ایران در حدود دو هزار دستگاه اعلامشده درصورتیکه آخرین آمارهای اعلامی به تردد حدود ٢۰میلیون خودرو در کشور اشاره دارد. دادفر قدرت پایین خریداران را دلیل اصلی سهم اندک خودروهای هیبریدی در بازار ایران میداند.
مهمترین خودروهای هیبریدی موجود در ایران:
خودروهای هیبریدی وارداتی موجود در ایران عبارتاند از:
میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبریدی
این خودروی هیبریدی جدیدترین محصول کمپانی ژاپنی میتسوبیشی و نخستین شاسیبلند 7 نفره هیبریدی فول سایز است که در زمان مصرف سوخت فسیلی با میانگین حدود 6 لیتر بسیار کممصرفتر از نسخه بنزینی آن بهحساب میآید.
هیوندای سوناتا 2018 هیبریدی
این خودرو با موتورهای بنزینی – الکتریکی بوده که مصرف سوخت فسیلی آنهم بسیار بهینه است. یکی از نکات مثبت سوناتا هیبرید سیستم بازیابی انرژی ترمزگیری است که به شارژ سریعتر باتریهای موتوربرقی ماشین کمک میکند.
تویوتا کمری هیبریدی
تویوتا کمری هیبریدی در بازار دارای رقبایی مانند هیوندای سوناتا هیبریدی و کیا اپتیما هیبریدی بوده که در کلاس خودروهای خانوادگی از کیفیت بالاتری نسبت به بقیه رقبا برخوردار است.
تویوتا پریوس، تویوتا کمری XLE، تویوتا کمری SE ، خودروهای شاسیبلند لکسوس NX300H ، کیا اپتیما هیبریدی و تویوتا CH-R هیبریدی از دیگر خودروهای هیبریدی وارداتی ایران هستند.
مشکلات پیش رو برای گسترش خودروهای برقی در ایران
اگرچه استفاده از خودروهای برقی میتواند یک گزینه بسیار خوب برای کنترل آلودگی هوا در کلانشهرها باشد اما این مسئله در ایران با موانع و مشکلاتی بسیار جدی روبهرو است که تنها از طریق حمایت جدی دولتی و دستگاههای اجرایی مختلف امکانپذیر بوده و حل این مشکل با شعار و برخوردهای مقطعی و کوتاهمدت، ممکن نیست.
نخستین مشکل پیش رو در ایران برای استفاده گسترده از خودروهای برقی، عدم وجود نیروی متخصص و تجهیزات لازم است. هنگام انتقال یک محصول با فناوری متفاوت باید توجه کرد که محصول را نباید فقط در یک مقطع زمانی موردبررسی قرار داد، بلکه لازم است در طول چرخه عمر آن محصول در سطوح مشتری، صنعت، بازار و کشور و حتی در دنیا موردبررسی قرار داد.
متأسفانه هنوز هیچ سیاست واحد و مشخصی در این رابطه در کشور وجود ندارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه هنوز هیچکدام از خودروسازان کشور قادر به تولید خودروهای برقی قابلرقابت با نمونههای جهانی نیستند، گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی به معنی گسترش واردات و وابستگی به معدود کشورهای تولیدکننده این فناوری است.
این مسئله میتواند تبعات سیاسی و اقتصادی خاص خود را در پی داشته باشد. موضوع مهم دیگری که در حوزه گسترش خودروهای برقی در کشور وجود دارد، مبحث بازیافت باتریها است. باتریهای مورداستفاده در این خودروها دارای عمر مشخصی هستند و پسازآن باید تعویض شده و هنوز هیچ برنامه مشخصی برای بازیافت این باتریها وجود ندارد، این موضوع بسیار مهم بوده و عدم وجود برنامهریزی برای آن میتواند منجر به بروز بحرانهای زیستمحیطی جدیدی شود.
یکی دیگر از مهمترین موانع پیش رو در استفاده از خودروهای برقی در ایران، نبود زیرساختهای مرتبط با شارژ این خودروها در سطح شهری و برونشهری است. خودروهای برقی نیازمند شارژ مجدد در فواصل مشخصی و محدودی بوده و هنوز در کشور برنامهریزی جامعی برای تأمین مراکز سوختگیری و شارژ این خودروها وجود ندارد.
از سوی دیگر هنوز مشخص نیست که آیا شبکه برق کشور توانائی پاسخ گوئی به این نیاز جدید را خواهد داشت یا نه؟ از سوی دیگر بسیاری از نیروگاههای برقی ایران مبتنی بر سوختهای فسیلی هستند که خود از عوامل ایجاد آلایندههای جوی به شمار میروند و تا حل این مشکل، استفاده از خودروهای الکتریکی تأثیر قابلتوجهی در کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت.
در پایان باید اضافه کرد باوجوداینکه خودروهای هیبریدی به بازار خودروی ایران راه پیداکرده اما به دلیل نبود زیرساختهای لازم و ارزان و در دسترس تر بودن سوختهای فسیلی، صاحبان این خودروها بیشتر از منبع انرژی سوخت فسیلی استفاده میکنند که درواقع هیبریدی بودن خود نادیده گرفته میشود و مزایای آن از بین میرود.
گزارش: احسان محمدحسینی-فاطمه کردی
No tags for this post.