نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حلول ماه رمضان، فرصتی برای بازآموزی نجوم و مهارتهای رصدی

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: رؤیت هلال ماه یکی از فعالیت های رصدی کاملا علمی در حوزه دانش ستاره شناسی می باشد که با مسایلی همچون تقویم هجری قمری و برخی از اعمال دینی ما مسلمانان ازجمله امر مهم روزه داری نیز در ارتباط است و همین موضوع گاهی باعث افزایش حساسیت و اهمیت این شاخه بسیار زیبا از علم اخترشناسی می شود. نقش گروههای مطالعاتی نجوم آماتوری در این قبیل زمینه ها از جمله خدماتی است که این جمع بزرگ شیفتگان آسمان به موضوعات علمی که اهمیت دینی و اجتماعی نیز دارند، ارایه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: گروه ویژه رویت هلال انجمن نجوم آماتوری ایران طی 15 سال اخیر به صورت رسمی و با استخراج اطلاعات علمی مربوط به این مهم آنرا در اختیار اعضا و عموم مردم قرارداده و همچنین اقدام به رصدهای خاص در ارتفاعات پایتخت و بسیاری از استانهای کشور نموده و نقش ترویجی نیز برای عموم اهل تحقیق و علم داشته است.

امسال با توجه به سهولت رویت هلال رمضان 1436، ترجیح داده شده است که باز آموزی برخی از اعضای فعال توسط کارشناسان با تجربه گروه ویژه رویت هلال این مرکز، در یکی از ارتفاعات شهر تهران با طرح مباحث آموزشی کاربردی و رصدی، جهت رویت این هلال اقدام شود و بیش از 20 نفر از علاقمندان تحت آموزش علمی در این زمینه قرار خواهند گرفت.

وی در خصوص رویت پذیری هلال رمضان امسال گفت: در حالی که وداع با هلال صبحگاهی شعبان، بامداد دوشنبه 25 خرداد برابر با 27 شعبان 1436 انجام می شود؛ لحظه مقارنه و یا همان تولد ماه نو ساعت 18:35 شامگاه روزسه شنبه 26 خرداد خواهد بود.

با توجه به پارامترهای این هلال به نظر می رسد بتوان این هلال را در شرایط رصدی مناسب در پهنه جنوبی، مرکز، شرق و غرب کشور با چشم غیر مسلح و با حرکت به سمت پهنه شمالی کشور با ابزار اپتیکی ساده ای چون دوربین دوچشمی رؤیت کرد. با توجه به این موضوع عرض دایره البروجی ماه همچنان منفی است و انتظار می رود که ماه در ارتفاع پایین تشکیل شود ولی حرکت مداری ماه در 26 ساعت پس از مقارنه با توجه به فاصله آن از زمین باعث شده است که جدایی، فاز و طول کمان خوبی را داشته باشد و بتوان این هلال را هلالی 29 روزه دانست و انتظار می رود رصدگران با تجربه تر بتوانند کمان ابروی آسمانی رمضان 1436 را قبل از غروب خورشید شکار کنند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل