شرایط در مرز هشدار

هر روزی را که چشم باز کرده و فقط از دنیا شکایت می‌کنیم، خبر نداریم که درگوشه ای از این کشور در یکی از همین بیمارستان های کنار گوشمان بیمارانی هستند که برای ادامه حیات شان نیاز به خون دارند و در صورت نرسیدن خون ممکن است جان خود را از دست بدهند.

خونی که در رگ هایمان جاری است و حتی لحظه ای به داشتن و حیات مان توسط این خون توجهی نمی‌کنیم؛درحالی که اهدای آن  می تواند هم به سلامت خودمان و هم دیگران کمک کننده باشد. درحالی که اهدای خون فواید بسیاری برای فرد اهدا کننده دارد که سالهاست برای محققان اثبات شده است.

آمارها حکایت از آن دارد که هرساله حدود 500000 نفر از بانوان ، در سراسر جهان به دلیل عوارض مربوط به بارداری از بین می روند. حدود 25 درصد از این موارد به نوعی در ارتباط با از دست دادن خــون است که اگر خون کافی در دسترس بود، بسیاری از این جان ها نجــــات می یافت .

از سوی دیگر فراموش نکنیم که ما در کشوری زندگی می کنیم که  با پدیده سالمندی مواجه است. گزارش سال گذشته اتحادیه اروپا نشان می دهد که ۶۵ درصد خون مصرفی اتحادیه در افراد بالای ۵۰ سال مصرف شده است و این رقم سیر صعودی دارد. سالمندی نه تنها مصرف خون را افزایش می‌دهد بلکه جمعیت اهداکنندگان را کاهش می‌دهد، زیرا ما در اهدای خون محدودیت سنی داریم.

بانگاهی به این نموادر می توان فهمید که ذخایر خونی کشور در چه وضعیتی قرار دارد:

البته ازاین نکته هم نباید گذشت که در حال حاضر اهدای خون در ایران به صورت کاملا دواطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی انجام می شود و سالانه بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خون اهدا می کنند و شاخص اهدای خون در ایران ۲۷ نفر به ازای هزار نفر جمعیت است که این شاخص با استاندارد اروپا برابری دارد و بالاتر از استاندارد آمریکاست.

هرشخص با اهدای خون سه نفر را نجان می دهید

با اهدای خون و نجات جان بیماران این حس شادی به شما کمک میکند که تجربه فوق العاده ای را حس کنید در کنار این حس شادی، یک چکاپ رایگان نیز می شوید زیرا قبل از اهدای‌ خون، از فرد اهداکننده تعدادی آزمایش به‌صورت کاملا رایگان گرفته می‌شود که می‌تواند مزیت بزرگی برای فرد محسوب شود.

از سوی دیگر اهدای خون به خصوص برای مردان از اهمیت به سزایی برخوردار است، زیرا اهدای‌ منظم خون در مردان به کنترل سطح آهن کمک زیادی می‌کند.

حفظ تعادل در سطح آهن خون تأثیر بسیار زیادی در بهبود وضعیت قلب دارد. آهن ماده‌‌ای ضروری برای بدن است که برای حفظ عملکرد درست اندام‌ها بسیار ضروری است، اما تجمع زیاد آهن در بدن ممکن است منجر به آسیب اکسیداتیو شود. آسیب اکسیداتیو با افزایش سن، حملات قلبی و بروز سکته‌ها بیشتر می‌شود و ممکن است موجب آسیب جدی به بافت‌ها و اندام‌های بدن شود.

همچنین بالابودن سطح آهن بدن باعث می شود خطر ابتلا به سرطان افزایش یابد این درحالی است که با اهدای خون کاهش خطر ابتلا به سرطان را برای خود رقم خواهید زد.

اما خبر خوش برای خانپم ها این است که با اهدای خون می توانید به سوزاندن کالری کمک کنید. یعنی در هر بار اهدای‌ خون، حدود ۶۵۰ کیلوکالری می‌سوزانید. درواقع با اهدای‌ خون شما می‌توانید به بدن خون کمک کنید تا کالری بیشتری بسوزاند و درنتیجه، به ثابت نگه داشتن وزن خود در سطح ایده‌آل کمک کنید.

به گفته محققان اهدای خون مکرر، جریان خون را بهتر کرده و کمتر سبب تخریب دیواره رگ های خونی و انسداد شریانی می شود .همچنین باید خاطرنشان کرد که اهدای خون عوارض خاصی ندارند و نهایتا سرگیجه و افت فشار تنها عوارض آن خواهد بود که در چند دقیقه اول بعد از اهدا برطرف خواهد شد.

اما یادمان نرود ، نیاز به دریافت خون و فرآورده‌های خونی در افراد مبتلا به بیماری‌ های خاص، تصادف یا خون‌ ریزی‌های شدید بسیار حیاتی است. افراد مبتلا به بیماری کم‌خونی داسی‌شکل یا برخی از انواع سرطان ممکن است نیازمند شدید به خون داشته باشند.

بنابراین افراد زیادی هستند که نیاز به خون شما دارند و بهتر است بدانید هر فرد با اهدای‌ خون خود می‌تواند حداقل به سه فرد بیمار و نیازمند به خون کمک کند. با اهدای خون نجات بخش زندگی دیگران باشیم.

گزارش: ندا جوادهراتی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا