طرح تولید و ارزیابی مالچ بیو پلیمری اجرایی شد

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجری طرح تولید و ارزیابی مالچ بیو پلیمری درباره جزییات این طرح اظهار کرد: طرح تولید و ارزیابی مالچ های بیوپلیمری برای جلوگیری از پدیده پراکندگی ریزگردها تعریف و در نمونه های آزمایشگاهی و صحرایی تست شده است. 

مهران کیانی راد به اهمیت اجرای این طرح پرداخت و گفت: ایجاد زیرساخت های لازم برای تولید و استانداردسازی مالچ های بیوپلیمری و ارزیابی میدانی اثر پلیمرهای زیستی در کنترل کانون های ریزگردها و تثبیت ماسه های روان و ارائه راهکارهای عملی مصرف مالچ ازجمله اهداف اصلی این طرح است. 

وی دستیابی به دانش فنی تولید انواع مالچ های بیولوژیک و امکان سنجی برای اجرای پاشش مالچ در سطح وسیع با کوتاه ترین زمان با هواپیما را از مهم ترین دستاوردهای حاصل از اجرای این طرح بیان کرد. 

کیانی راد افزود: انعقاد قرارداد با راه آهن برای استفاده از بیوپلیمر در طرح ایجاد کمربند حفاظتی ایستگاه تل حمید طبس در مقیاس 40 هکتار و ارائه خدمات و مشاوره به دیگر ارگان ها و بخش های خصوصی از دیگر دستاوردهای حاصل از اجرای طرح تولید و ارزیابی مالچ بیوپلیمری به شمار می آید. 

وی درباره ویژگی ها و مزیت های اجرای این طرح دانش بنیان توضیح داد: ایجاد خاکدانه ها مقاوم به فرسایش بادی، خواص هیدروژلی با تغییر جزیی در فرمولاسیون، کمک به استقرار پوشش گیاهی، قابلیت پاشش هم زمان بذر و قابلیت اختلاط با ترکیب با برخی از مالچ های غیر بیوپلیمری از جمله مزیت ها و ویژگی های این مالچ های پلیمری تولید شده در داخل کشور است. 

به گفته کیانی راد، با توجه به اینکه هنوز هیچ مالچی از خارج از کشور وارد نشده، نمی توان درباره ارزآوری این محصول اظهارنظر کرد.

جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری های «آب، خاک و محیط زیست» از 23 تا 26 خردادماه سال جاری به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا