روز جهانی بیماری مزمن انسدادی ریه

  • روز جهانی بیماری مزمن انسدادی ریه

18 نوامبرمصادف با 27 آبان، روز جهانی بیماری مزمن انسدادی ریه «بمار» یا COPD است. بیماری «بمار» معضل بهداشتی جدی در سطح جهانی است زیرا که علاوه بر شیوع بالا، مرگ و میر قابل توجه نیز به همراه دارد.

بر اساس مطالعات مختلف و توافق کلی، 328 میلیون نفر شامل 168 میلیون مرد و 160 میلیون زن مبتلا به این بیماری هستند. سالانه نزدیک به 3 میلیون نفر در اثر «بمار» فوت می شوند.بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD که به نام‌های دیگری همچون بیماری مزمن انسدادی شُش یا بمار نیز معروف است،شامل بیماری‌هایی است که مجاری هوایی بزرگ و کوچک ریه را درگیر می‌کند این بیماری به مرور زمان بدتر می‌شود. اصلی‌ترین نشانه‌های این بیماری شامل مواردی همچون تنگی نفس، سرفه و ایجاد خلط سینه است.

  • هفته جهانی خودمراقبتی

بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت خود مراقبتی به مجموعه عملکردهایی گفته می‌شود که هر فردی برای حفظ سلامت جسمی و روانی، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و اقدامات درمانی مناسب برای بهبود خود به کار می‌گیرد.به همین مناسبت 27آبان تا 3آذر را هفته جهانی خود مراقبتی نامیده اند.به طور کلی خود مراقبتی رفتار و شیوه‌ای از زندگی است که جنبه‌های مختلف مانند پیشگیری از بروز بیماری، بهداشتغذایی، ورزش و … را در بر می‌گیرد.

روند رو به رشد بیماری های غیرواگیر چالش جدی کشور است که کلید گره گشایی از این معضل در خودمراقبتی و ارتقاء سلامت مردم نهفته است و این موضوعی است که در سالهای اخیر به علت درمان محور بودن سیاست های حوزه سلامت کمتر به آن پرداخته شده است.
خودمراقبتی زنجیره رفتارهایی است که از صدمات به جسم و روان پیشگیری می کند و هر کسی به عنوان سرمایه انسانی ارزشمند جامعه برای پیشبرد اهداف توسعه ای نیازمند آن است و شناخت لایه ها و برنامه های خودمراقبتی به عنوان یک سیاستگذاری مطمئن در حوزه سلامت باید گسترش یابد.

  • هفته جهانی کارآفرینی

هفته جهانی کارآفرین (GEW) بزرگترین رویداد هماهنگ برای ترویج و ترفیع کارآفرینی در جهانی است که هر سال در بازه زمانی 18 تا 24 نوامبر برگزار می‌شود که امسال این برنامه در طی 10 روز از 18 تا 24 نوامبر مطابق با 27 آبان تا 3 آذر ماه98  برگزار می شود.

در طول هفته جهانی کارآفرینی، اجزای اکوسیستم های کارآفرینی که شامل نهادهای دولتی و خصوصی، دانشگاه ها، آموزشگاه ها، شتابدهنده ها و مراکز رشد، مراکز کارآفرینی و واحدهای مرتبط هریک بصورت داوطلبانه با برگزاری رویدادی از قبیل سمینار، همایش، دورهمی، مسابقه و … اقدام به مشارکت در برگزاری هفته جهانی کارآفرینی می نمایند.

  • 90سالگی میکی موس

18 ام نوامبر سال 1928 شخصیت کوچک و مشهوری به جهانیان معرفی شد که الان یکی از شناخته شده‌ترین حیوان کارتونی تاریخ است.میکی‌ماوس، شخصیت کارتونی و برنده جایزه اسکار که توسط شرکت والت دیزنی تولید شده است. خالق این شخصیت حیوانی (یک موش) خود والت دیزنی بود، که نقش صدای او را نیز ابتدا خودش ایفا می‌کرد.

  • تولد لوئی داگر

لوئی ژاک مانده داگِر متولد ۱۸ نوامبر ۱۷۸۷ بود.وی هنرمند و فیزیک‌دان فرانسوی بود که برای اختراع فرایند داگرئوتیپ در عکسبرداری شناخته شده‌است.داگِر در کورمی آن پریزیس، وال دواز، فرانسه به دنیا آمد. وی نزد نخستین هنرمند نقاشی‌های سراسرنما، پیر پروو، معماری، طراحی صحنهٔ تئاتر و نقاشی سراسرنما را فراگرفت. او در زمینهٔ طراحی صحنه تئاتر بسیار پیشرفت کرد و طراح پرآوازه‌ای شد تا آنجا که نخستین دایوراما را ساخت و در سال ۱۸۲۲ در پاریس آن را رونمایی کرد.وی ۱۰ ژوئیه ۱۸۵۱ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا