تاسیس یونسکو

  • تاسیس یونسکو

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد  که به‌طور خلاصه یونسکو (UNESCO) نامیده می‌شود، یکی از سازمان‌های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که در 16نوامبر سال 1945 تشکیل شد.

هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین‌المللی در زمینه‌های آموزشی و علمی و فرهنگی و تربیتی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون‌مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.  195 کشور عضو یونسکو هستند. مقر آن در پاریس پایتخت فرانسه است و دفترهایی در کشورهای مختلف دارد.

  • روز جهانی مدارا

١٦ نوامبر برابر با ٢٥ آبان ماه روز جهانی مدارا نامگذاری شده است.اعلامیه اصول مدارا در بیست و هشتمین نشست کنفرانس عمومی سازمان یونسکو که از ٢٥ اکتبر تا ١٦ نوامبر ١٩٩٥ در پاریس برگزار شد، توسط کشورهای عضو یونسکو اعلام و تصویب شد.
کشورهای عضو یونسکو با تأکید بر این نکته که مدارا تنها یک اصل بسیار با ارزش نیست، بلکه پیش‌شرط ضروری برای صلح و رشد اقتصادی و اجتماعی همه ملت‌ها است، به ضرورت گسترش فکر مدارا در جوامع بشری،اشاره نموده و اعلامیه اصول مدار را در شش ماده (مفهوم مدارا، مدارا و دولت، ابعاد اجتماعی، آموزش و پرورش، تعهد برای عمل، روز جهانی مدارا تنظیم نمودند.

  • اختراع باران مصنوعي

برای اولین بار" باران مصنوعی "ایجاد شد و مبتکر ایجاد این نوع باران دکتر" کریک "نام داشت کریک که یک هواشناس آمریکایی است ،با کمک یک شیمیدان آمریکایی به نام" لانگ سیر "با پخش فرآوردهای از" کربنیک "در هوا باران ایجاد کرد .از باران مصنوعی در مناطق کمباران استفاده فراوانی میشود .بسیاری از ممالک خشک و کمباران جهان و نیز ممالک کشاورز(مثل آمریکا)از متد دکتر" کریک "استفاده میکنند.

  • تولد ژان شاردن

ژان شاردن ‏ متولد ۱۶ نوامبر ۱۶۴۳بود. وی جواهرفروش و جهانگرد فرانسوی بود که کتاب ۱۰ جلدی «سفرهای سِر ژان شاردن» به عنوان یکی از بهترینِ کارهای پژوهشگران غربی درباره ایران و خاور نزدیک برشمرده می‌شود. این کتاب برای اولین بار در ایران با نام «سیاحتنامه شاردن» با ترجمه محمد عباسی توسط مؤسسه مطبوعاتی امیرکبیر در سال ۱۳۳۵ منتشر شده‌است.او ۵ ژانویه ۱۷۱۳ درگذشت.

  • تولد ژان لرون دالامبر

ژان لرون دالامبر متولد ۱۶ نوامبر ۱۷۱۷ در پاریسبود. وی ریاضیدان، فیزیکدان فرانسوی و همچنین فیلسوف عصر روشنگری بود.  او سرپرست قسمت ریاضیات دائرةالمعارف فرانسوی بود که توسط دنی دیدرو انتشار یافت.  روشِ دالامبر در معادله موج نیز به نام خود او نامیده شده‌است.  اصل دالامبر نیز که به اسم این دانشمند نامیده شده‌است، با قانون دوم نیوتون هم‌ارز است و از آن به راحتی مکانیک لاگرانژی به دست می‌آید.او ۲۹ اکتبر ۱۷۸۳ در پاریس درگذشت.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا