زمانی برای مومیایی کردن سلطان جنگل

باستان شناسان در پژوهش‌های اخیر خود در مصر موفق به انجام یک کشف بسیار هیجان‌انگیز شده‌اند. به گفته دکتر خالد العنانی وزیر عتیقه‌جات و آثار تاریخی مصر، این کشف مهم و عجیب دارای اهمیت زیادی است و می‌تواند اطلاعات جدید و کشف نشده‌ای از مصر باستان در اختیار ما قرار دهد.

این مومیایی متعلق به یک حیوان بسیار عجیب است. حیوانی مانند یک گربه بزرگ که شاید مومیایی منحصربه‌فرد یک شیر نر یا ماده‌شیر باشد. این مومیایی در منطقه سقاره واقع در جنوب شهر قاهره کشف‌شده است که یکی از مناطق مهم شهر باستانی ممفیس به شمار می‌رفت.

 وی در یک گفتگوی مطبوعاتی اعلام کرد: «ما اخیراً در کاوش‌های باستان‌شناسی، یک نمونه منحصربه‌فرد کشف کرده‌ایم که احتمالاً مربوط به مومیایی یک حیوان است.

در حال حاضر نمی‌توان به‌طور قطعی درباره این مومیایی اظهارنظر کرد اما پس از استفاده از تصویربرداری سی‌تی‌اسکن و آزمایش دی ان ای و مطالعه بیشتر این مومیایی، جزئیات آن در ماه نوامبر سال جاری میلادی اعلام خواهد شد. این مومیایی متعلق به یک حیوان بسیار عجیب است. حیوانی مانند یک گربه بزرگ که شاید مومیایی منحصربه‌فرد یک شیر نر یا ماده‌شیر باشد. ما اکنون ما در حال مطالعه این جانور هستیم و نتایج قطعی این کشف را طی چند هفته آینده اعلام خواهیم کرد.»

این مومیایی در منطقه سقاره واقع در جنوب شهر قاهره کشف‌شده است که یکی از مناطق مهم شهر باستانی ممفیس به شمار می‌رفت که ازجمله مهم‌ترین آثار موجود در آن، یک هرم پله‌ای است.

دکتر العنانی از بیان جزئیات بیشتر در رابطه با این مومیایی خودداری کرده از خبرنگاران درخواست کرد تا پایان مطالعات باستان شناسان منتظر بمانند.

بر اساس متون تاریخی و مستندات باستان‌شناسی می‌دانیم که گربه‌ها در مصر باستان دارای ارزش و احترامی بسیار زیاد بودند. این اهمیت به‌اندازه‌ای بود که اگر شخصی در مصر باستان اقدام به قتل یا ایجاد جراحت یک گربه یا گربه‌سانان دیگر می‌کرد، با مجازات‌های سنگینی روبه‌رو می‌شد و از سوی دیگر در حدود 5 هزار سال پیش یکی از خدایان مصر باستان به شکل الهه ترکیبی گربه و انسان مؤنث بود باستت (Bastet) نام داشت.

در این میان گربه‌سانان دیگری مانند شیر نیز در تفکرات مصر باستان دارای اهمیت بودند و شاید بهترین نمونه از این اهمیت را بتوان در مجسمه ابوالهول مشاهده کرد.

گفتنی است پیش‌ازاین باستان شناسان موفق به کشف مومیایی گربه‌های مصری شده بودند اما تاکنون مومیایی یک شیر در مصر باستان به دست نیامده بود. البته در سال 2004 میلادی بقایای اسکلت یک شیر در مصر کشف شد که نشان‌دهنده اهمیت این حیوان در فرهنگ مصریان باستان است.

سنت مومیائی کردن حیوانات در کشور مصر به‌صورت گسترده در هزاره نخست پیش از میلاد تا آغاز دوره مسیحیت ادامه داشته و زائران معابد و آرامگاه‌ها می‌توانستند اجساد مومیائی شده حیوانات را جهت تقدیم به معابد خریداری کنند.

در این سرزمین باستانی، افراد ثروتمندتر و اغنیا علاوه بر خریداری و تهیه مومیائی‌های حیوانات، نسبت به ساخت و پیشکش کردن تابوت‌هایی به شکل همان حیوانات مومیائی شده اقدام می‌کردند. این حیوانات عموماً حیواناتی بودند که مردم مصر باستان برای آن‌ها مرتبه خدائی قائل بوده و احترام زیادی داشتند.

پژوهشگران به‌صورت تقریبی تخمین می‌زنند که مصریان باستان در طول شکل‌گیری این تمدن کهن، بیش از 70 میلیون حیوان مختلف را مومیائی کرده‌اند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا