مسوولان صورت مساله را پاک نکنند

به گونه ای که اخیرا بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های خاص در دسترسی به داروهای مورد نیاز خود دچار مشکل شده اند. این در حالیست که مسوولان وزارت بهداشت و متولیان امر همواره بر این موضوع تاکید دارند که با کمبود دارو در کشور مواجه نیستیم.

چند روز پیش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره کمبود دارو در کشور گفت: با وجود مشکلاتی که در تامین ارز در کشور وجود دارد، هیچ کارخانه ای نیست که تا تیرماه سال آینده مواد اولیه نداشته باشد.

علاوه بر این، سعید نمکی به برخورد با تخلفاتی در حوزه واردات دارو به عنوان یکی از فعالیت های مثبت وزارت بهداشت، اشاره کرد و گفت: مشکل کمبود داروهای اساسی در کشور نداریم.

این صحبت ها در حالی انجام گرفته که همواره شاهد هستیم که به خاطر تحریم های دارویی تعدادی از بیماران ایرانی با مشکلات اساسی در حوزه تامین داروهای اساسی مورد نیاز خود مواجه شده اند.

مشکل کمبود داروهای اساسی داریم

یک بیمار مبتلا به نوعی بیماری خود ایمنی در رابطه با وضعیت تامین داروهای مورد نیاز خود به سیناپرس گفت: مستینون (MESTINON) یکی از داروهای مورد نیاز برای بیمارانی همچون من است که مدتی است به دلیل تحریم های غرب علیه ایران کمیاب شده است. البته، بنا به گفته مسوولان وزارت بهداشت این دارو در داخل کشور تولید می شود و در درمان برخی بیماران نیز موثر عمل می کند. اما برخی بیماران مقاوم به درمان مانند من، مجبورند تنها نوع خارجی آن را مصرف کنند تا نتیجه بگیرند.

یک داروی دیگر، به نام ریتالین نیز که محصول کشور سوئیس است و در کودکان مبتلا به بیش فعالی مصرف می شود نیز در دسترس بیماران نیست.

مادر یکی از کودکان بیش فعال که استفاده از این دارو توسط پزشک برای فرزندش تجویز شده است در این باره گفت: داروخانه ها در جواب مراجعه ما می گویند برای تهیه این دارو پیگیری می کنند، اما حجم دارو به خاطر شرایط تحریم بسیار کم است.

وی می افزاید: در چنین شرایطی تکلیف کسانی که دارو در حوزه درمان و کنترل بیماری آنها بسیار حائز اهمیت است، چیست؟ تا چه زمانی مسوولان می خواهد همه چیز را انکار کرده و واقعیت را نادیده بگیرند؟

روی جعبه داروها اطلاعاتی درج شده است اما از آنجا که کنترلی در این حوزه صورت نمی گیرد، می توان گفت مواد موثره استفاده شده در داروهای ایرانی و مقدار آن با نمونه های خارجی تفاوت دارد.

بیمار دیگری از کمیاب شدن قرص کُنکُر( concor) گلایه کرد و گفت: قرص کنکور یکی از داروی اساسی برای بیمارانی است که جراحی قلب باز کرده اند و برای ادامه زندگی خود باید این دارو را مصرف کنند. اما، به دلیل تحریم ها این دارو دیگر در دسترس بیماران نیست.

رضوانی مدیر یکی از داروخانه های تهران نیز کمبود داروهای اساسی در کشور را تایید کرد و به سیناپرس گفت: متاسفانه بسیاری از داروهای مورد نیاز بیماران خاص در دسترس نیست. علیرغم پیگیری های مسوولان داروخانه ها اما داروها تامین نمی شوند.

وی افزود: در پاسخ پیگیری های ما یا اعلام می شود که دارو موجود نیست و یا نمونه ایرانی آن را در اختیارمان می گذارند. گاهی اوقات هم از یک نوع داروی خارجی فقط یک بسته صدتایی به هر داروخانه می دهند با این توجیه که مقدار دارو محدود است.

این در حالیست که گاه برخی از بیماران باید در ماه یک بسته صدتایی از آن دارو را برای کنترل بیماری خود استفاده کنند که طبیعی است در چنین شرایطی با مشکلات عدیده ای رو به رو می شوند.

داروهای ایرانی جایگزین داروهای وارداتی

نکته حائز اهمیت در این پیگری ها بی اعتمادی بیماران و مردم به داروهای ساخت ایران بود. در حالی وزیر بهداشت از تامین داروهای اساسی کشور دم می زند که بسیاری از بیماران برای درمان و کنترل بیماری خود بنا به تجویز پزشک معالجشان باید از نمونه های خارجی و وارداتی استفاده کنند.

یک دکتر داروساز در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه، با ادعای تولید داروی ایرانی باز هم حدود ۵۰ درصد مواد اولیه آن از خارج کشور تامین می شود اظهار کرد: قطعا تحریم های موجود این بخش را هم با چالش اساسی مواجه کرده است.

محمد گلشنی افزود: معمولا حتی در صورت تولید یک داروی ایرانی هم باید تحت مجوز کارخانه مادر این فعالیت انجام گیرد. سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا مواد موثره موجود در داروهای ساخت ایران مانند همان نمونه مشابه خارجی است؟

وی تاکید کرد: روی جعبه داروها اطلاعاتی درج شده است اما از آنجا که کنترلی در این حوزه صورت نمی گیرد، می توان گفت مواد موثره استفاده شده در داروهای ایرانی و مقدار آن با نمونه های خارجی تفاوت دارد.

گلشنی افزود: چراکه، اگر دستورالعمل ساخت داروها به درستی انجام گیرد قطعا باید همان تاثیر داروهای خارجی را در کنترل و درمان بیماری از خود بر جای بگذارد. اما از آنجاکه در تامین مواد اولیه ساخت دارو هم با مشکلاتی مواجه هستیم، شاهد بروز این مشکلات هستیم.

در هرحال، مسوولان و متولیان تامین دارو در کشور باید متوجه باشند که این خلاء در کشور وجود دارد و به جای پاک کردن صورت مساله خودشان را جای بیماران و خانواده های آنان بگذارند تا بتوانند شرایط  بیماران را درک کنند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا