سالمندی همراه با سلامتی

رعایت نکاتی از جمله تغذیه سالم، اجتناب از اشتباهات متداول در داروها، مدیریت بیماری‌های مختلف، انجام به موقع چکاپ‌ها و غربالگری‌های توصیه شده و داشتن فعالیت فیزیکی با افزایش سن ضروری است.

در ادامه چند نکته به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا آورده شده است که رعایت آن‌ها برای داشتن سلامت مطلوب در سنین بالا توصیه شده است:

1) پیروی از رژیم غذایی سالم: تغذیه مناسب و ایمنی مواد غذایی مصرفی به ویژه برای سالمندان بسیار مهم است. با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا و مسمومیت غذایی نیز افزایش می‌یابد. هم‌چنین باید توجه داشت که در این سنین  رژیم غذایی سالم و متعادل باشد. بهتر است سالمندان برای داشتن رژیم غذایی مناسب با شرایط سلامت خود با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنند.

 

2) توجه به نحوه مصرف داروها و اجتناب از اشتباهات رایج دارویی: داروها می‌توانند مشکلات سلامتی را درمان کرده و به شما کمک کنند زندگی طولانی و سالم‌تری داشته باشید اما در صورت استفاده نادرست، داروها هم‌چنین می‌توانند باعث ایجاد مشکلات سلامتی جدی شوند. توجه داشته باشید تا از پزشک متخصص نحوه دقیق و صحیح مصرف داروها را پرسیده و از مصرف خودسرانه هر گونه دارو جداََ خودداری کنید. در صورت استفاده از داروهای بدون نسخه نیز از منابع معتبر آن‌ها را تهیه کرده و از میزان و نحوه درست مصرف آن مطلع شوید.

3) کنترل و مدیریت وضعیت بیماری‌ها: همکاری با پزشکان و مراقبان برای مدیریت مشکلات مختلف سلامتی مانند دیابت، پوکی استخوان و فشار خون بالا در سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است. سالمندان هم‌چنین بهتر است در مورد داروها و دستگاه‌های مورد استفاده در درمان مشکلات سلامت خود اطلاعات کافی کسب کنند.

4) توجه به غربالگری‌ها و چکاپ‌ها: غربالگری سلامت یک روش مهم برای کمک به تشخیص مشکلات بهداشتی و بیماری‌ها است که گاهی اوقات قبل از بروز علائم منجر به تشخیص می‌شود. سالمندان باید از متخصصان درمورد چکاپ‌ها و غربالگری‌های مورد نیاز خود و فواصل توصیه شده بین آن‌ها اطلاعات کافی را کسب کنند. 

5) فعالیت فیزیکی: ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند به شما در تقویت قوای جسمانی و هم‌چنین داشتن اندامی متناسب‌تر کمک کنند. لازم نیست برای ورزش لزوماََ به یک سالن ورزشی بروید. می‌توانید با کارشناسان و متخصصانی که تحت نظر آن‌ها هستید، در مورد راه‌های ایمن برای داشتن فعالیت‌های فیزیکی مشورت کنید. 

 

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلامتی سالمند در صورتی که تغذیه خوب نداشته باشه و از طرف دیگه روح و روان سالمی یک سالمند نیاز به سفر و ورزش داره که سالمندان ما هیچ کدوم رو ندارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا