فرونشست در کمین میدان آزادی

دکتر یحیی جمور در نشست خبری امروز کاربرد نقشه‌های تهیه شده در سازمان نقشه‌برداری را در پایش مخاطرات دانست و افزود: بر اساس ماده ۱۱ احکام دائمی سازمان نقشه‌برداری یک نهاد حاکمیتی در  حوزه نقشه‌برداری معرفی شده است. بر این اساس یکی از فعالیت‌های جدی ما  عکسبرداری‌های هوایی است که تصاویر آن خدمات شایانی در بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد.

وی، تهیه نقشه‌های یک ۲۵ هزار را از دیگر اقدامات این سازمان نام برد و با تاکید بر این‌که بیش از ۹۵ درصد از این نقشه‌ها بر اساس عکس‌های هوایی تهیه شده است، ادامه داد: در بخش سنجش از دور این سازمان علاوه بر تصاویر هوایی از تصاویر ماهواره‌ای نیز استفاده شده است، همچنین نسبت به راه‌اندازی سیستم‌های اطلاعات مکانی که یکی از نیازهای مبرم کشور است، اقدام کرده‌ایم.

جمور، تهیه اطلس‌های فرونشست را از دیگر اقدامات این سازمان ذکر کرد و یادآور شد: همچنین تهیه نقشه‌های مخاطرات را در دستور کار داریم، چرا که ایران از نظر لرزه‌خیزی در کمربند زلزله دنیا قرار گرفته است؛ از این رو به صورت هفتگی شاهد ثبت خرد لرزه‌ها و زلزله‌های متوسط هستیم.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به ایجاد ایستگاه‌های جی پی اس در کشور گفت: بر اساس داده‌های ایستگاه‌ها نرخ کوتاه شدگی کشور از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ به ۲۰ تا ۲۵ میلی متر رسیده است، این عدد مرجع نرخ کوتاه‌شدگی کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که این سازمان مجهز به ۱۴۰ ایستگاه دائمی جی پی اس است، اظهار کرد: این ایستگاه‌ها بر اساس تمرکز جمعیتی و لرزه‌خیزی منطقه، در کشور مستقر شده‌اند؛ ولی عمر برخی از این ایستگاه‌ها رو به پایان است و لزوم توجه جدی برای نوسازی آن وجود دارد.

جمور با تاکید بر این‌که نتایج مطالعات انجام شده در خصوص مخاطرات کشور نشان می‌دهد که در چه مناطقی افزایش فشار و بروز زلزله‌های بعدی وجود دارد، ادامه داد: آتشفشان نیز یکی دیگر از مخاطرات کشور است که پایش وضعیت آتشفشان دماوند یکی از ماموریت‌های ما است که در کنار اقدامات سایر سازمان‌ها ایستگاه‌هایی را در دامنه آتشفشان دماوند به منظور پایش این آتشفشان ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به وجود پدیده رانش زمین در کشور با تاکید بر این‌که رانش زمین به ویژه در مناطق کوهستانی وجود دارد، اظهار کرد: سرعت رانش زمین سالانه در کشور بین ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر است و اگر سرعت این پدیده افزایش یابد، قطعا منجر به صدمات بیشتر و مسدود شدن مسیرها خواهد شد.

معاون فنی سازمان زمین‌شناسی با اشاره به وضعیت فرونشست در کشور خاطر نشان کرد: از میان  ۱۵۰ ایستگاه سازمان در کشور ۱۰ تا ۱۲ ایستگاه در محدوده مناطق فرونشست قرار دارند، این ایستگاه‌ها مؤلفه‌های ارتفاعی مناطق را نشان می‌دهند و این ایستگاه‌ها علاوه بر پردازش روزانه امکان پردازش‌ها را هر ۳۰ ثانیه یک بار نیز به کاربران خواهد داد.

به گفته وی، نرخ فرونشست در ایستگاه گرگان سالانه ۶ سانتیمتر و در منطقه فرودگاه امام ۱.۸ سانتیمتر در سال برآورد شده است.

جمور، تعداد ایستگاه‌های مربوط به فرونشست زمین در تهران را ۳۰ ایستگاه دانست و گفت: با توجه به تمرکز جمعیتی در تهران کمبودهای ایستگاه‌های این حوزه مشهود خواهد بود.

معاون فنی سازمان زمین‌شناسی با اشاره به نتایج مطالعات فرونشست در کشور خاطر نشان کرد: در دشت توس مشهد کاهش ارتفاع به شدت مشهود است، ضمن آن که نرخ فرونشست زمین در جنوب و جنوب غرب تهران به بیش از سه متر از سال ۶۸ تا ۸۴ برآورد شده است.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور خاطرنشان کرد: تصویربرداری پس از مخاطرات و تهیه نقشه نیز به منظور خدمات‌دهی در امر امداد و نجات از دیگر ماموریت‌های ما به شمار می‌رود، به گونه‌ای که در سیل فروردین ماه سال جاری نقشه‌های مرتبط تهیه شد و در اختیار مراجع قرار گرفت.

جمور با تاکید بر این که تقریبا همه دشت‌های کشور با پدیده فرونشست مواجه هستند، ادامه داد: بیشترین نرخ فرونشست در تهران مربوط به جنوب و جنوب غرب، جنوب شرق به ویژه در مناطق ورامین و قرچک است و پدیده فرونشست در تهران در حال گسترش است، به گونه‌ای که از سوی بزرگراه آزادگان فرونشست به داخل شهر تهران نفوذ کرده است.

به گفته وی، بر اساس گسترش پدیده فرونشست مناطق ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ تهران تحت تاثیر فرونشست قرار دارند و چیزی نمانده است که فرونشست به میدان آزادی نفوذ کند.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور منطقه احمدآباد مستوفی و روستای فردوس نزدیک تهران از جمله مناطقی دانست که بیشترین نرخ میزان فرونشست را دارند و ادامه داد: ورامین و پاکدشت نیز با پدیده فرونشست مواجه هستند و این در حالی است که تاسیسات و مراکز روستایی و جمعیتی زیادی در این مناطق حضور دارند و نیاز است نسبت به آن چاره اندیشی صورت گیرد.

جمور با اشاره به تصویب قانون مدیریت بحران کشور در شورای نگهبان، گفت: در ظرف یک سال گذشته حدود ۱۵۰ مطلب از سوی سازمان نقشه برداری تهیه شده و در اختیار مراجع قرار گرفته است و این در حالی است که در این قانون هیچ نامی از سازمان نقشه‌برداری به عنوان نهاد متولی تهیه نقشه مخاطرات برده نشده است.

وی با بیان این‌که تهیه این نقشه‌ها بر اساس این قانون به مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی واگذار شده است، گفت: این در حالی است که متخصصان این حوزه در سازمان نقشه‌برداری حضور دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا