مهار درد سرطان با کمک هنر درمانی

بر اساس گزارش بنیاد بین المللی تحقیقات سرطان، در سال 2018 ، حدود هجده میلیون ابتلا به سرطان در سراسر دنیا  ثبت شده است.

طبق آمار منتشر شده در سال 2019 نیز به ترتیب کشورهای استرالیا (468 مورد سرطان از هر 100هزار نفر)، نیوزلند (438.1 مورد سرطان در هر 100هزار نفر)، ایرلند (373.1 مورد سرطان در هر 100هزار نفر)، مجارستان (368.1 مورد سرطان در هر 100 هزار نفر) و ایالات متحده (352.2 مورد سرطان در هر 100 هزار نفر) بیشترین آمار ابتلا به سرطان را دارا بوده اند. این در حالی است که هم اکنون کشورهایی همانند فرانسه، لبنان، بلغارستان، اتریش، ژاپن، سنگاپور، مالت کمترین میزان ابتلا به سرطان را دارند.

متاسفانه آمار قربانیان سرطان در ایران به علت قرار گرفتن در معرض عوامل سرطان زایی مانند دود ناشی از استعمال دخانیات، مواد سرطان ‌زا موجود در مواد غذایی، قرار گرفتن در معرض تشعشع (قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید)، عوامل ژنتیکی و برخی عفونت‌ های ویروسی نیز رو به ‌فزونی است.

پیش از این دکتر علی قنبری مطلق، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، میزان بروز سالانه ابتلای مردم جهان به سرطان از چهارده میلیون نفر در سال 2012 میلادی به بیست و پنج میلیون نفر در سال 2030 خبر داده و گفته بود: «بیش از هفتاد درصد این میزان در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد».

وی به آمار کشور ایران اشاره کرده و افزوده بود: «سالیانه صد و ده هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور داریم. در این میان سه تا پنج درصد موارد سرطان به علت عوامل ژنتیکی و ارثی در کودکان بروز می‌ کند از اینرو آگاهی از علائم سرطان می تواند در تشخیص و درمان زودهنگام این کودکان موثر باشد؛ خوشبختانه میزان درمان پذیری سرطان کودکان بسیار بالاست و بیش از هفتاد درصد سرطان‌های کودکان بهبود پیدا می ‌کنند».

امروزه جدا از آگاهی، می توان با استفاده از تکنیک های جذاب هنری، مشکلات درمانی افراد مبتلا به سرطان به ویژه کودکان سرطانی را برطرف کرد. «نقاشی درمانی»، «موسيقی درمانی»، «فيلم درمانی»،« تئاتر درمانی» و «شعر درمانی» از انواع هنر درمانی (Art Therapy) به حساب می آیند؛ روشی بسیار مفید و موثر که می توان برای درمان بسیاری از اختلالات روحی و روانی و بیماری سخت مانند سرطان بکار برد.

در حال حاضر نظریه های متعددی وجود دارند که به نقش مثبت روان درمانی و هنر درمانی فرد مبتلا به سرطان در کاهش اختلالات روانی- جسمی و حتی نقش موثر آن بر سیستم ایمنی بدن تاکید می کنند.

صدف گنجوی، دانش آموخته دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ در پژوهشی با راهنمایی دکتر اسماعیل بنی اردلان نشان داد که اقدامات هنر درمانی باعث فرافکنی احساسی شدید در کودکان شده و این امر به کاهش اضطراب ناشی از بیماری، از کودکان منتج می شود. همچنین یافته های این پژوهش نشان داد که اقدامات هنر درمانی باعث افزایش چشمگیر سیستم ایمنی بدن کودکان و افزایش میزان سلول گلبول قرمز در کودکان مبتلا می شود.

گفتنی است، با توجه به نتایج فوق می توان با بکارگیری تکنیک های هنر درمانی و روان درمانی میزان اضطراب ناشی از بیماری و افت سلولی را در کودکان سرطانی کاهش داد و از مرگ زود هنگام کودکان سرطانی جلوگیری کرد.

تالیف: بیتا اکبری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا