نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شهرها به آینده تعلق دارند

حمل و نقل در فضای محدود شهری قطعا تاثیر قابل ملاحظه ای بر میزان ترافیک شهری دارد. مسدود شدن خیابان ها با حجم انبوه اتومبیل قطعا مشکلات زیادی را برای شهروندان یک شهر ایجاد می کند. در شهرهای پیشرفته و صنعتی که جمعیت بسیاری را در دل خود جای داده اند، این موضوع مشکلات عدیده ای را ایجاد می کند.

 بنابر پیش بینی های صورت گرفته در سال 2030، پنج میلیارد نفر در کلانشهرها زندگی خواهند کرد که این رقم یک میلیارد بیشتر از جمعیت کنونی کلانشهرهای جهان است. در حال حاضر حدود یک میلیارد خودرو در معابر تردد دارند که این رقم رو به افزایش است. طبیعی است این حجم خودرو موجب ایجاد ترافیک می شود.

ترافیک مشکلات بیشماری را برای زندگی شهری ایجاد می کند، به این معنا که نه تنها وقت افراد در ترافیک های سنگین هدر می رود بلکه برای سلامتی هم مضر است. به گونه ای که آمارها حکایت از آن دارند که سالانه سه میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. ضمن اینکه، 80 درصد تولید ناخالص جهانی در شهرها اتفاق می افتد که ترافیک و ازدحام دو تا چهار درصد تولید ناخالص شهرها را از بین می برد.

برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از ترافیک های شهری در آینده، حرکت به سمت شهرهای هوشمند پیشنهادی است که دست اندرکاران حوزه شهری در کشورهای پیشرفته آن را مطرح کرده اند. از این رو، امروزه شهرهای پیشرفته دنیا، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را از طریق برنامه‏ های جامع در قالب شهرهای هوشمند پیگیری و اجرا می کنند.

در یک شهر هوشمند با اهتمام ویژه به توسعه شهرها و افزایش جمعیت و با در نظر گرفتن این موضوع که منابع انرژی و اقتصادی محدود است، به دلیل اینکه سیستم‏های قدیمی کارآمد نیستند، کنار گذاشته می شوند.

بنابراین، در شهر هوشمند، استفاده از سامانه های هوشمند در حمل و نقل یکی از مهمترین رویکردهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. از این رو، مفهوم حمل و نقل هوشمند بهره گیری از سیستم های حمل و نقل هوشمند با به کارگیری تکنولوژی های نوین ازقبیل الکترونیک، ارتباطات و سیستم های کنترل رایانه ای وتلفیق با علوم مهندسی ترافیک و برنامه ریزی است که ابزارهای لازم برای کنترل ومدیریت را فراهم می کنند.

رسیدن به چنین شرایط مطلوبی میسر نخواهد شد مگر اینکه، متولیان و دست اندرکاران این امر بتوانند در حوزه های زیرساختی سرمایه گذارهای قابل توجه و قدرتمندی را جذب کنند.

پرواضح است که با توجه به مزیت های شهرهای هوشمند، کلانشهری مانند تهران نیز می تواند به مدد سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی های کلان دولت و بخش خصوصی در آینده ای نه چندان دور به این چشم انداز نزدیک شود. ضمن اینکه تهران بزرگ با بهره گیری از منابعی مانند خطوط مترو و اتوبوس های بی آر تی، و بلیط های الکترونیکی و… در آغاز این راه قرار قرار گرفته است.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل