یک فضانورد زن نخستین مسافر مریخ

زمانی که سازمان فضایی ناسا در عملیاتی شگفت‌انگیز و در حدود نیم‌قرن پیش توانست نخستین انسان را به ماه بفرستد، تاریخ‌سازی در این رابطه توسط یک مرد انجام شد. تاکنون بنا به دلایل متعددی زنان فضانورد، سهم اندکی در برنامه‌های فضایی داشته‌اند اما اخیراً این رویکرد، دچار تغییر شده و چندی پیش نخستین راهپیمایی فضایی کاملاً زنانه در ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام شد.

جیم بریدنستین (Jim Bridenstine) مدیر ارشد ناسا به‌تازگی اعلام کرد که احتمالاً تاریخ‌سازی بعدی انسان در حوزه فضانوردی به زنان اختصاص داشته و به‌زودی شاهد قدم گذاشتن یک زن فضانورد به‌عنوان نخستین انسان روی کره مریخ خواهیم بود.

وی در این رابطه اعلام کرد: «ما به‌خوبی این موضوع را تصور می‌کنیم که یک زن، نخستین انسان مسافر مریخ خواهد بود و این موضوع می‌تواند نقطه عطفی در مطالعات فضایی به شما رود.»

مدیر ارشد ناسا به‌تازگی اعلام کرد که احتمالاً تاریخ‌سازی بعدی انسان در حوزه فضانوردی به زنان اختصاص داشته و به‌زودی شاهد قدم گذاشتن یک زن فضانورد به‌عنوان نخستین انسان روی کره مریخ خواهیم بود.

 ناسا در حال حاضر برنامه مشخصی برای اعزام انسان به مریخ نداشته و ماه اولویت اول این سازمان فضایی به شمار می‌رود. بریدنستین در این رابطه و در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کرد که احتمالاً اولین فرود انسان در مریخ ممکن است در دهه 2030 میلادی انجام شود.

البته ناسا تنها مرکز فضایی نیست که برنامه اعزام انسان به مریخ را در دستور کار قرار داده است و شرکت هوا فضایی اسپیس ایکس که یک شرکت خصوصی محسوب می‌شود نیز در حال کار روی پروژه Starship Mars است که می‌تواند به ناسا کمک کند تا پیشگامان فضانورد را به سیاره سرخ ارسال کند.

مدیر ارشد ناسا با تأکید بر این موضوع که با توجه به زمان اعزام انسان به مریخ، احتمالاً فضانوردی که این عملیات تاریخ‌سازی را انجام خواهد داد هنوز در سنین خردسالی باشد و طبیعتاً هیچ‌کس نمی‌داند که این فرد چه کسی است، افزود: ممکن است هر زنی از جمله دختر یازده‌ساله من این شانس را داشته باشند که مسافر مریخ شوند ولی ما قطعاً در آینده نه‌چندان دور شاهد حضور یک زن فضانورد در مریخ خواهیم بود. زنی که احتمالاً در سال‌های آینده به مجموعه ناسا خواهد پیوست.

وی در ادامه توضیحات خود گفت: «با این‌وجود، نخستنی زن فضانوردی که به‌زودی به ماه خواهد رفت، احتمالاً می‌تواند از مجموعه فضانوردان فعال ناسا انتخاب شود.»

ناسا هنوز اعلام نکرده است اولین زن فضانوردی که به ماه خواهد رفت، چه کسی است، اما این برنامه قرار است در سال 2024 میلادی و تحت عنوان مأموریت آرتمیس Artemis انجام شود.

هدف از این مأموریت، ایجاد شرایط مناسب برای حضور دائمی انسان در ماه است. این پروژه می‌تواند به هموار کردن مسیر دسترسی به مریخ کمک کند.

مترجم : احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا