علت ژنتیکی تومور مغزی پیدا شد

نتایج این مطالعه که در مجله معتبر Nature Communications به چاپ رسیده است، نشان می دهد که بروز جهش در ژنی به نام TCF12 می تواند عامل بروز این نوع سرطان در انسان باشد.

این مطالعه که با همکاری محققان انستیتو سرطان انگلیس و محققان فرانسوی و کانادایی صورت گرفته است، با بررسی DNA بیماران و بررسی جهش های به وجود آمده در آن ها انجام شد. محققان مشاهده کردند که این نوع سرطان بسیار سریع رشد می کند و نسبت به دیگر سرطان ها تهاجمی تر است و ژن TCF12 مسئول این خصوصیات است.

تومور مغزی، رشد یک توده غیرطبیعی در مغز است که امکان دارد خوش‌خیم یا بدخیم باشد یا به عبارتی نوعی نئوپلاسم داخل‌جمجمه‌ای سخت و تو پُر یا یک تومور (رشد غیر طبیعی سلولی)، در داخل مغز و یا کانال مرکزی نخاع است.

تومورهای مغزی، تمامی تومورهای داخل جمجمه و یا تومورهای درون کانال مرکزی نخاع را دربرمی گیرند. این تومورها، از طریق تقسیم سلولی کنترل نشده و غیر طبیعی ایجاد می‌شوند، و به طور معمول یا در خود مغز (شامل: نورونها، سلول‌های گلیال (آستروسیت‌ها، اولیگودندروسیت‌ها، سلول‌های اپندیمال، سلولهای تولید کننده میلین شوان)، بافت لنفاوی، عروق خونی)، و یا در اعصاب جمجمه‌ای، پرده مغزی (مننژ)، جمجمه، هیپوفیز و غده صنوبری ایجاد می‌شوند.

میزان تهدیدکنندگی یک تومور، بستگی به ترکیبی از مجموعه عوامل مختلف، همچون: نوع تومور، محل و اندازه تومور و نحوهی گسترش و توسعه آن است. از آنجا که مغز به طور کامل توسط جمجمه پوشانیده شده ‌است، تشخیص سریع و زودرس تومور مغزی، تنها در صورتی امکان پذیر است که ابزار پاراکلینیکی و وسایل تشخیصی مناسبی که وضعیت حفره داخل جمجمه را به خوبی مشخص می ‌سازند، در دسترس باشند و به سرعت به کار گرفته شوند. اما بطور معمول، تشخیص تومور مغزی، در مراحل پیشرفته بیماری و هنگامی رخ می‌دهد که وجود تومور موجب بروز علائم  و نشانه‌های غیر قابل توضیحی در بیمار شده ‌است.