پوشش شبکه راداری هواشناسی کامل نیست

در کنفرانس اطلاعات جغرافیایی ۲۰۱۹ که  امروز شنبه 20 مهرماه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد گفت: در هواشناسی یکی از تجهیزاتی که می‌تواند دیدبانی‌های ما را تقویت کند پوشش شبکه‌های راداری و استفاده از داده‌های ماهواره‌ای است. پوشش شبکه راداری ما اکنون تکمیل نیست و به دولت درخواست داده شده تا بتوانیم این تجهیزات را تکمیل کنیم تا در پیش بینی‌های کوتاه مدت سیلاب شرایط را رو به بهبود ببریم.

تاجبخش افزود: تجهیزات و زیر ساخت‌ها برای تقویت شبکه دیدبانی از اهمیت زیادی برخوردار است، هرچه دیدبانی بهتری داشته باشیم اطلاعات ورودی پیش‌بینی بهتر می شود، بنابراین خروجی پیش‌بینی‌ها هم بهتر می‌شود.

وی با اشاره به کاربرد داده‌های سنجش از دور در هواشناسی اظهار کرد: دو کار اصلی در هواشناسی داریم که شامل دیدبانی و ‌پیش‌بینی وضع هواست. در دیدبانی‌ها نمی‌توانیم ایستگاه‎‌های زمینی را در هر جایی داشته باشیم، بنابراین داده‌های ماهواره‌ای به داشتن داده‌های گسترده‌تر و حتی جهانی کمک می‌کند.

تاج بخش ادامه داد: به عنوان مثال برای پیش بینی و پایش گرد و غبار از این اطلاعات استفاده می کنیم. اساسا این داده‌ها برای پیش بینی‌های کوتاه مدت بین صفر تا شش ساعت کاربرد دارد و برای پیش بینی پوشش ابرها، مه و طوفان‌های حاره‌ای نیز از این داده‌ها استفاده می شود.‌ همچنین برای مانیتورینگ پخش سیلاب بر روی زمین نیز می‌تواند به ما کمک کند.

وی با اشاره به اصل عدم قطعیت در دانش پیش بینی وضع هوا افزود: همواره جایی برای خطا در پیش بینی‌ها وجود دارد زیرا دانش حل ریاضی معادلات دیفرانسیل است که با خطا همراه است، هر چقدر بتوانیم این خطا را کوچکتر کنیم احتمال پیش‌بینی رخداد یا عدم رخداد یک موضوع افزایش می‌یابد.وی با اشاره به اصل عدم قطعیت در دانش پیش بینی وضع هوا افزود: همواره جایی برای خطا در پیش بینی‌ها وجود دارد زیرا دانش حل ریاضی معادلات دیفرانسیل است که با خطا همراه است، هر چقدر بتوانیم این خطا را کوچکتر کنیم احتمال پیش‌بینی رخداد یا عدم رخداد یک موضوع افزایش می‌یابد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا