پیشگامی ایران در کشاورزی هوشمند

مهدی محمدی در گفتگو با ایرنا در خصوص فعالیت کشور در زمینه به کارگیری کشاورزی هوشمند گفت: موضوع کشاورزی هوشمند در دنیا در ابتدای راه است، یعنی در همه جای دنیا هنوز مساله کشاورزی هوشمند در مرحله سعی و خطا قرار دارد چرا که هزینه‌های بهره‌برداری هوشمند در حوزه کشاورزی بالا است.
وی اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد از کشورهای دنیا به این مساله ورود نکرده اند، اما خوشبختانه ما به این حوزه ورود کرده‌ایم و پروژه‌های پایلوت انجام داده‌ایم و اکنون نیز جزو ۱۰ تا ۱۵ کشور اول دنیا در این حوزه هستیم.
وی ادامه داد: در ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال یک سری اولویت بندی انجام داده‌ایم ، ۶ حوزه تکنولوژیک از جمله اینترنت اشیاء ، هوش مصنوعی، کلان داده‌ها و تولید هوشمند را هدف و اولویت بندی کرده ایم از سوی دیگر آن ۶ حوزه ای که مساله کشور هستند را نیز اولویت‌بندی کرده ایم که یکی از آنها حوزه کشاورزی است البته کشاورزی که با این تکنولوژی ها پیوند بخورد اسم آن را کشاورزی هوشمند می‌گذاریم.
محمدی افزود: کشاورزی هوشمند، یعنی کشاورزی که از ابزارهای اینترنت اشیاء ، ابزارهای هوش مصنوعی و ابزارهای تحلیل داده‌های کلان استفاده می کند برای اینکه کمک کند که یک کشاورز در زمان مناسب‌تر اقدام به کاشت، داشت، برداشت و حتی آبیاری کند.
وی ادامه داد: در کشاورزی هوشمند، داده های هواشناسی در اختیار کشاورز قرار داده می شود، داده‌های مربوط به میزان تزریق کود به زمین و نوع کاشتی که باید در زمین انجام شود همه به کشاورز اعلام می شود و کمک می‌کند که اطلاعات بسیار دقیقی در رابطه با زمین در اختیار کشاورز و یا تصمیم گیرنده زمین کشاورزی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه کشاورزی هوشمند بهره‌وری آب و بهره وری زمین را بالا می برد، زمان مناسب کشت را تعیین می کند و کیفیت بالای محصول را به همراه دارد، گفت: در ایران مجموعه های بزرگی در زمینه کشت و صنعت در این حوزه ورود کرده اند و پروژه هایی در قالب پایلوت نیز اجرا شده است، با توجه به کمیته ای که به تازگی با عنوان کشاورزی هوشمند در وزارت کشاورزی تشکیل شده و ستاد نیز با آنها وارد تعامل شده، کمیته مشترکی تشکیل داده اند که بر اساس آن ستاد کمک کرده که یک پروژه پایلوت مشترک در این زمینه  نیز شکل گیرد.
محمدی با بیان اینکه در جلسه نخست این کمیته مشترک سعی شد یک سری حمایت ها و برنامه های  ویژه برای حوزه کشاورزی هوشمند طراحی کنیم گفت: در همین راستا برخی از شرکت های دانش بنیان نیز تمایل پیدا کرده اند که در زمینه کشاورزی هوشمند سرمایه‌گذاری کنند، برنامه های حمایتی این کمیته به این صورت است که مجموعه هایی که در حوزه هوشمندسازی کشاورزی همکاری می کنند، کمیته مشترک یک سری تسهیلات و حمایت ها به آنها ارایه کنند تا این حوزه رشد کند.
وی یادآور شد: فعالیت های صورت گرفته کشور در این زمینه خیلی گسترده نیست و بیشتر در قالب پروژه های پایلوت و پروژه های کوچک است، برای بهره برداری هوشمند از زمین کشاورزی باید سنسورهای خاص در زمین نصب  شود، باید مجموعه زمین را به سیستم مبتنی بر اینترنت اشیاء مجهز کرد، بنابراین هزینه های بهره برداری بالا می رود فقط جایی معنا دار می شود که یا محصول استراتژیک تولید می شود یا زمین کشاورزی خیلی بزرگ باشد که اجرای این امر مقرون به صرفه می شود.
محمدی با اشاره به اینکه ایران در این حوزه نسبت به خیلی از کشورها اوضاع بدی ندارد افزود: البته اطراف ما کشورهایی مانند هند در این حوزه از ما جلوتر هستند، اما جای کار دارد و ما نیز این فعالیت ها را آغاز کرده‌ایم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا