نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استپ، محلی برای شبکه­ سازی بین دانشمندان جهان اسلام

نخستین نشست کمیته علمی ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی در حوزه آب و انرژی با حضور سعید سهراب­ پور مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین نشست استپ، محمد حسن سعیدی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کمیته علمی همبست آب و انرژی، جعفر توفیقی داریان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، حسین آفریده رئیس دانشکده انرژی و فیزیک دانشگاه امیرکبیر و جمعی از صاحبنظران و اساتید دانشگاه در حوزه آب، انرژی و محیط زیست در محل پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه شریف برگزار شد.

در این نشست مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین نشست استپ گفت: یکی از برنامه ­های بنیاد مصطفی(ص) پیش از برگزاری دوره نخست جایزه مصطفی(ص)، به منظور تحقق این مهم در ایجاد فضای همکاری و تعامل بین متخصصان و دانشمندان کشورهای اسلامی طراحی و در سال­های پیشین به اجرا در آمده، با نام نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی مشهور  است که دو دوره در ایران و سه دوره در مالزی، عمان و پاکستان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه، دوره ششم رویداد استپ، آبانماه سال جاری در ایران برگزار می‌شود، بر نهایی­شدن هرچه سریعتر اجرای برنامه‌ها و پنل‌ها در دانشگاه به منظور استفاده حداکثری از دانشمندان حاضر در این رویداد تاکید کرد.

 سهراب­ پور در ادامه با بیان اینکه، ارتباط دانشمندان جهان اسلام با یکدیگر، برخلاف دانشمندان تراز اول جهان، ضعیف­ تر است، گفت: نشست استپ تلاش می­ کند به منظور شبکه ­سازی و ایجاد ارتباط بین دانشمندان جهان اسلام یک بستر مناسب طراحی و ایجاد کند.

وی در ادامه بیان داشت: بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در راستای اثربخشی در زیست­بوم علم و فناوری و ارتقاء سطح علمی کشورهای اسلامی، با اعطای جایزه مصطفی(ص) به آثاری برجسته از دانشمندان جهان اسلام در سال­های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶، برنامه­ریزی دقیق و موثری را برای شبکه ­سازی و بهره­مندی جامعه اسلامی از این ظرفیت عظیم دنیای اسلام در دستور کار خود قرار داده است.

در ادامه محمد مهدی جعفری دبیر اجرایی نشست استپ گفت: مهم­ترین هدف نشست استپ، بسترسازی و شکل ­گیری و هدایت تعاملات علمی و فناورانه مبتنی بر مسائل جهان اسلام است و به دنبال آن هستیم که دانشمندان جهان اسلام حول مسائل و چالش ­های کشورهای اسلامی گردهم آیند.

وی در ادامه اظهار کرد: حوزه­های مورد بحث در نشست استپ شامل سلامت و همبست آب و انرژی و همچنین سطوح کارکردی، ارتباطات علم، بانوان و علم و فناوری و  تامین مالی علم و فناوری است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ نفر از دانشمندان جهان اسلام متناسب با پنج حوزه در زمینه علم و فناوری از ۳۴ کشور در این دوره از نشست استپ حضور دارند، بیان کرد: این مهمانان از کشورهای مالزی، ترکیه، انگلستان، هند، عراق و… هستند.

دبیر اجرایی ششمین نشست استپ عنوان کرد: با توجه به اینکه نشست استپ محلی برای شبکه­ سازی بین دانشمندان جهان اسلام است، سعی داشته­ ایم که مهمانان از سازمان­های بین ­المللی، رسانه­ های علمی و شخصیت­ های حقیقی و حقوقی دانشگاه ­ها باشند.

جعفری با اشاره به دستاوردهای نشست­ های قبلی استپ در حوزه علم و فناوری تصریح کرد: حضور بیش از ۱۵۰ دانشمند برجسته و مراکز آموزش عالی، عقد تفاهم­نامه همکاری میان دانشگاه­ها، اجرای برنامه­ های همکاری مشترک میان دانشمندان و دانشگاه ­ها، تصویب شکل ­گیری ۹ کارگروه تخصصی در حوزه­ های مختلف و شکل­ گیری شبکه آزمایشگاهی، ارائه گرنت­ های تحقیقاتی در قالب برنامه آزمایشگاه نوآوری، شکل­ گیری بسترهای تبادل دانشجو در جهان اسلام از دستاوردهای آن است و در این دوره نیز تلاش شده تا از حضور مهمانان، بیشترین بهره‌برداری‌ها صورت گیرد و در کنار برنامه ­های اصلی نیز برنامه­ های فرعی برای مهمانان تدارک دیده شده است.

جعفری گفت: رویداد آشنایی صنایع با دستاورد‌های دانشمندان جهان اسلام (EISA)، نیز با هدف فناوری و تجاری ­سازی برگزار می‌شود که مخاطبان آن، شرکت­های دانش بنیان هستند و این رویداد نیز برنامه مستقلی است که در کارخانه نوآوری آزادی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: شبکه­سازی دانشمندان جهان اسلام، زمانی شکل می‌گیرد که فرآیند عرضه و تقاضا وجود داشته باشد؛ در حالی که برخی از کشورها، متقاضی این نشست هستند و استپ فقط یک کنفرانس علمی برای آنان نیست و برخی از افراد برای شبکه­سازی در آن حضور دارند.

در ادامه این نشست محمد حسن سعیدی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کمیته علمی هم بست آب و انرژی، در تشریح دیگر برنامه ­ها گفت: این نشست، نخستین کمیته همبست انرژی آب و انرژی است و روز یکشنبه، ۱۹ آبان­ماه، میزبان حدود ۲۵ محقق و پژوهشگر برجسته غیرایرانی و تعداد قابل توجهی از متخصصین و پژوهشگران ایرانی در آن هستیم.

وی در ادامه گفت: این نشست فرصت بی­بدیلی برای کشورمان و پژوهشکده و دانشگاه صنعتی شریف است. هدف بنیاد مصطفی(ص) و رویداد استپ هم­افزایی و ایجاد شبکه متخصصین و پژوهشگران است؛ همچنین افرادی که برای ۱۹ آبان دعوت شده ­اند، از افراد متخصص و صاحب­نظر در حوزه انرژی، آب و محیط زیست هستند.

جعفر توفیقی داریان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، بیان کرد: این فرصت ایجاد شده، برای ما بسیار خوب است و باید بهترین استفاده را از آن داشته باشیم؛ موضوع آب در حاشیه قرار گرفته است، اینکه ما صرفا به بهینه ­سازی مصرف انرژی بپردازیم، موضوع آب مورد بحث قرار نمی‌گیرد و همچنین نقش دانشمندان ایرانی در این نشست نیز کمرنگ است.

وی در ادامه تصریح کرد: در رزومه های افراد دعوت­شده برخی از آنان قوی و برخی از آنان ضعیف هستند و ممکن است برخی از آنان به جهت داشتن مسئولیت­ هایشان دعوت شده‌اند اما باید دقت بیشتری صورت گیرد. 

سید اسماعیل ربانی نماینده ستاد توسعه فناوری ­های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: در ستاد توسعه فناوری­های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی ریاست جمهوری، سندی مصوب شده که متشکل از ۲۵ راهبرد است که طی ۵ تا ۶ سال تلاش گسترده­ای توسط متخصصین برای آن انجام شده است که به نوعی چکیده ­ای از وضعیت کشور، اولویت‌ها، چالش‌ ها و گلوگاه ­ها است.

ربانی گفت: این ستاد به طور مستقیم با حوزه آب و محیط­ زیست در ارتباط است و هر تلاشی که طی این رویداد و بعد از رویداد صورت گیرد، ستاد از آن­ها حمایت خواهد کرد؛ زیرا این موضوعات، دغدغه ما نیز است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل