نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هپاتیت B در کمین معلولین ذهنی ساکن در مراکز نگهداری

 زندگی در مراکز نگهداری در مقایسه با زندگی در خانه احتمال شیوع هپاتیت B را افزایش می‌دهد. این مطالعه به منظور تعیین میزان شیوع مارکرهای هپاتیت B در عقب ماندگان ذهنی توسط دکتر زهره آذر کار، عضو مرکز تحقیقات هپاتیت و جمعی از همکارانش انجام شده است.این تحقیق بر روی 220 فرد عقب مانده ذهنی انجام شده است که در مرحله اول پس از تکمیل پرسشنامه‌ای حاوی اطلاعات دموگرافیک افراد، نمونه خون آن‌ها گرفته شد و سپس نمونه‌ها جهت بررسی HBSg – anti HBC و total – anti HBS مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج با استفاده از نرم‌افزار spss مورد آنالیز آماری قرار گرفت.

از 220 فرد عقب مانده ذهنی، 36.4 درصد زن و 63.6 درصد مرد بودند که از این بیماران هشت نفر مبتلا به سندرم داون، 198 نفر عقب مانده ذهنی و 14 مورد نیز سایر موارد اختلالات مغزی را داشتند.در 3.2 درصد افراد HBSAg مثبت شد. 35،5 درصد افراد anti HBC مثبت و 79.1 درصد تیتر anti HBS مثبت داشتند.شیوع HBSAg مثبت در بیماران سندرم داون نسبت به بقیه عقب ماندگان ذهنی بیشتر بود، اما اختلاف معنی داری بین شیوع ABSAg و نوع عقب ماندگی ذهنی مشاهده نشد.

شیوع HBC Ab مثبت در مردان 49.3 درصد و در زنان 11.3 درصد برآورد شد که این اختلاف از نظر آماری معنی داری بود و شیوع anti- HBS مثبت در بیماران دچار عقب ماندگی ذهنی از بقیه افراد بیشتر بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود.

نتایج این مطالعه نشان داد که شیوع HBV در بیماران عقب مانده ذهنی بالا است و با توجه به بروز رفتارهای پرخطر و احتمال انتقال هپاتیت B در مراکز نگهداری بیماران ذهنی، توجه به اقدامات پیشگیری کننده در این افراد مورد تاکید است. به گزارش ایسنا، این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به چاپ رسیده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل