نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سیاره نهم یک سیاه‌چاله قدیمی است

طبق تحقیقات جدید "سیاره نهم" یک سیاره تأیید نشده در منطقه بیرونی منظومه شمسی ماست که ممکن است اصلا سیاره نباشد، بلکه یک سیاه‌چاله باشد.

سیاره نهم نام موقت یک سیاره(احتمالی) یخی بزرگ با جرم تقریبی ۱۰ برابر زمین با قطری حدود ۱۳ هزار تا ۲۶ هزار کیلومتر(نزدیک به دو تا چهار برابر قطر زمین) در ناحیه بیرونی منظومه شمسی است.

وجود این سیاره توجیه پیکربندی مداری غیرمعمول یک گروه از اجرام فرانپتونی در فضای بیرونی کمربند کویپر خواهد بود.

احتمال وجود این سیاره فرانپتونی در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶ با اعلام نتیجه‌های بررسی رفتار گروهی از اجرام کمربند کویپر بسیار بیشتر شد. پژوهشگران در موسسه فناوری کالیفرنیا(Caltech) شواهد غیرمستقیم بیشتری از سیاره نهم بر اساس یک مدل جدید علمی از مدار غیرمعمول چند جرم فرانپتونی دیگر ارائه کردند. آنها در بحث خود مدلی از شکل‌گیری سیاره را که ممکن است شامل مهاجرت از منظومه شمسی مانند فرضیه سیاره غول پیکر پنجم باشد در نظر گرفتند.

نخستین نشانه‌های وجود سیاره نهم در سال ۲۰۱۴ منتشر شد که در آن ستاره شناسان مؤسسه کارنگی و رصدخانه "جمینی" هاوایی نشان دادند که مدار غیرمعمول جرم‌های خاصی در کمربند کویپر ممکن است تحت تأثیر گرانشی یک سیاره عظیم ناشناخته در لبه منظومه شمسی پدید آمده باشد.

اکنون ستاره شناسان "ژاکوب شولتز" از دانشگاه دورهام و "جیمز آنوین" از دانشگاه ایلی‌نویز در شیکاگو مطالبی را در مجله arXiv منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد این سیاره اسرارآمیز می‌تواند یک سیاه‌چاله ابتدایی باشد.

سیاه‌چاله‌های ابتدایی سیاه‌چاله‌های قدیمی و کوچکی هستند که از بیگ‌بنگ یا مه‌بانگ به جا مانده‌اند. تصور می‌شود که سیاه‌چاله‌های ابتدایی که کمترین جرم را دارند، تبخیر شده باشند و آنهایی که دارای جرم‌های بیشتر هستند، هنوز وجود داشته باشند.

اخترشناسان معتقدند که سیاه‌چاله‌های ابتدایی می‌توانند از آنچه که قبلاً تصور می‌شد به زمین نزدیکتر باشند و "سیاره نهم" یکی از این سیاه‌چاله‌های قدیمی است.

محققان در این مقاله اذعان کرده‌اند که تأیید این فرضیه ممکن است دشوار باشد، زیرا یک سیاه‌چاله ابتدایی با جرمی تقریباً پنج برابر زمین و شعاعی در حدود پنج سانتیمتر، باید دمایی داشته باشد که آن‌قدر سرد است که نمی‌تواند تشعشعی داشته باشد تا وجود خود را اثبات کند.

محققان برای غلبه بر این موضوع به دنبال هاله‌های کوچک تاریکی که سیاه‌چاله‌های ابتدایی را احاطه می‌کند، رفتند.

از زمانی که محققان موسسه فناوری کالیفرنیا "سیاره نهم" را در سال ۲۰۱۶ معرفی کردند، جامعه فضایی دو دسته شده است. برخی معتقدند که اخترشناسان شواهد کافی برای ادعای سیاره بودن آن را ندارند و برخی نیز بر سیاره بودن آن اصرار دارند و از آن زمان تاکنون تحقیقات زیادی برای اثبات هر کدام انجام شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل