روز جهانی حیوانات

  • روز جهانی حیوانات

دوازدهم مهرماه مصادف با چهارم اکتبر، روز جهانی حیوانات است.نامگذاری این روز که در سرتاسر جهان جشن گرفته می شود به ۱۹۳۱ میلادی باز می گردد؛ اتفاقی که توسط مجمع طبیعی دانان ایتالیا رخ داد.

روز جهانی حیوانات برای نخستین بار از سوی هاینریش تسیمرمان، نویسنده آلمانی و ناشر نشریه «مرد و سگ» سازماندهی شد. او نخستین روز جهانی حیوانات را در ۲۴ مارس سال ۱۹۲۵ در سالن اسپرت‌پالاس در شهر برلین آلمان برگزار کرد که بیش از پنج ‌هزار نفر در این مراسم شرکت کرده بودند. این رویداد در اصل برای روز  ۴ اکتبر برابر با روز جشن سنت فرانسیس، قدیس آسیسی، عاشق طبیعت و قدیس حامی حیوانات و محیط زیست برنامه‌ریزی شده بود اما به خاطر اینکه سالن برگزاری در آن روز قابل دسترس نبود، در ۲۴ مارس برگزار شد. در سال ۱۹۲۹ این رویداد برای نخستین بار به روز ۴ اکتبر منتقل شد. هاینریش تسیمرمان هر سال به طور خستگی‌ناپذیری برای ترویج روز جهانی حیوانات تلاش می‌کرد تا اینکه سرانجام در ماه می سال ۱۹۳۱ در کنگره بین‌المللی حفاظت از حیوانات در فلورانس ایتالیا طرح پیشنهادی خود را برای نام‌گذاری ۴ اکتبر به عنوان روز جهانی حیوانات ارائه داد که با اتفاق آرا پذیرفته و به عنوان یک قطعنامه پذیرفته شد.

  • روز جهانی اسکان بشر

12 مهرماه (4 اکتبر ) سازمان ملل متحد را روز جهانی اسکان بشر نام گذاری کرده است. این روز سرآغاز ماهی است که "اکتبر شهری" نام گرفته است؛ یک ماه برای رویدادها و فعالیت های متنوع جهت افزایش آگاهی، ارتقاء سطح مشارکت، بسط دانش و متعهد کردن جامعه بین المللی به سوی یک " دستورکار شهری جدید" برای آینده شهری بهتراست.

  • پرتاب نخستین ماهواره جهان به نام اسپوتنیک ۱ به فضا

اسپوتنیک-۱ نخستین ماهواره فضایی جهان بود که در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۳۶ (۴ اکتبر ۱۹۵۷) توسط اتحاد جماهیر شوروی از پایگاه فضایی بایکونور به مدار زمین پرتاب شد. پرتاب اسپوتنیک-۱ به مدار زمین آغازگر عصر فضا و مسابقه فضایی بود. این ماهواره نخستین ماه مصنوعی زمین بود که در مدار نزدیک زمین قرار می‌گرفت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا