گودالی از گاز کشف شد

دریای چین شرقی، بخشی از آب‌های غربی اقیانوس آرام است که در حدود یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در بین کشورهای چین در غرب، تایوان در جنوب و جزایر ریوکو و کیوشو در شرق واقع شده‌ است. این دریا از طریق تنگه تایوان به دریای چین جنوبی می‌پیوند و مشترکاً با آن دریای چین را تشکیل می‌دهد. این دریا همچنین از طریق تنگه کره به دریای ژاپن راه دارد و در شمال خود نیز به دریای زرد باز می‌شود، رود یانگ‌تسه کیانگ به این دریا می‌ریزد و بنادر مهمی که بر کرانه‌های آن واقعند شامل شانگهای، هانگژو، نینگبو، و فوژو در چین و بندر چیلونگ در تایوان می‌شود.

اکنون زمین شناسان دانشگاه کیوشو ژاپن با استفاده از امواج فشار لرزه‌ای مخزن قابل توجهی از گاز را در بستر دریای چین شرقی در ساحل ژاپن کشف کردند، ترکیب این گاز هنوز شناخته نشده است اما احتمالا از متان و یا دی اکسید کربن ساخته می‌شود که از ماگمایی که از اعماق زمین بالا می‌آید، تولید می‌شوند.

محققان گفتند: این مخزن تازه کشف شده درصورتی که در آن گاز متان وجود داشته باشد که به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند یک منبع طبیعی بکر و دست نخورده باشد.

از طرف دیگر، این گازهای به دام افتاده می‌توانند نمایانگر بمبی از گازهای گلخانه‌ای باشند که آماده فرار در جو و ایجاد تغییرات اقلیمی هستند.

در هر صورت، محققان خاطرنشان کردند که این مخزن به احتمال زیاد تنها نیست و انتظار می‌رود که منابع دیگری نیز در نزدیکی و یا با ساختار مشابه‌ای در سراسر جهان پنهان شده باشد.

این گازها مشابه گازهای حاصله از زمین لرزه هستند و می‌توانند ماهیت صخره‌های بستر دریا را منعکس کنند. «آندری هندریانا»، نویسنده این مطالعه توضیح می‌دهد: امواج فشار لرزه ای عموماً از میان گازها، کندتر از مواد جامد حرکت می کنند.

بنابراین با برآورد سرعت موج‌های فشار لرزه‌ای در سطح زمین، می توانیم مخازن گازی زیرزمینی را شناسایی کنیم و حتی اطلاعاتی در مورد میزان اشباع آنها به دست آوریم.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا