گذر از رویکرد سنتی-ملی به نگاه مدرن-بین المللی

دکتر عبدالحمید علیزاده در گفتگوی اختصاصی با سیناپرس با بیان اینکه قطار آموزش عالی سوار بر ریل ماموریت گرایی شده، ادامه داد: نشانه های حرکت به سمت دانشگاه های کارآفرین و مولد، دانشگاه های در حال تعامل با اجتماع و تاثیرگذار اجتماعی که از فضای ایزوله صرف خارج شده اند مشهود بوده و رفتار لازم در حال شکل گیری است.

وی با بیان اینکه امیدواریم رویکرد گذار از این مسیر در سراسر فضای آموزش عالی کشور جای خود را باز کند، گفت: باید فعالیت ها در جهتی باشد که در تحقق تکالیف اسناد بالادستی که در سند چشم انداز افق 1404 و به ویژه در برنامه ششم توسعه برای آموزش عالی کشور در نظر گرفته شده، همه ماموریت گرا حرکت کنیم.

علیزاده با بیان اینکه، دانشگاه ها با هر عنوانی از قبیل دولتی، غیر انتفاعی، آزاد،  و… که در مسیر بین المللی شدن فعالیت می کنند، باید اصل کیفیت را مد نظر قرار دهند، تصریح کرد: امروزه برخی از دانشگاه های غیر دولتی یا غیرانتفاعی نوپا هستند که در فضای پذیرش و تربیت دانشجوی خارجی با کیفیت در کنار دانشگاه های دولتی و پیشرو حضور دارند و موفق عمل کرده اند.

وی ادامه داد: به عنوان یک عضو هیات علمی در نظام آموزش عالی معتقدم کیفیت باید مهمترین اصل در تربیت دانشجوی بین المللی باشد.

باید در این حوزه شاخص تعریف کرد و سپس بر اساس آن، مشخص شود کدام دانشگاه ها در راستای این شاخص ها به کیفیت مورد نظر و استاندارد تعریف شده دست پیدا کرده اند. اعتبارسنجی در مسیر بین المللی شدن دانشگاه ها جزو ملزومات بوده و تعیین شاخص و استاندارد و نظارت و حمایت در مسیر یاد شده غیرقابل اجتناب است.

علیزاده با بیان اینکه نمی توانیم به صورت جامع یک دانشگاه را قضاوت کنیم و بعد به صورت کلی چیزی را رد یا تایید کنیم گفت: قطعا چنین رویکردی علمی نیست. بنابراین، ابتدا باید دانشگاه های کشور در عرصه بین المللی شدن ماموریت گرا شوند و در مسیر ماموریتی که به دانشگاه ها سپرده شده و بر اساس شاخص های گوناگون، آنها را ارزیابی کرد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: قضاوت صرفا با یک نگاه کلی صحیح نیست. بنابراین، دانشگاه ها باید ماموریت گرا و تخصص محور باشند و از کیفیت غافل نشوند. همچنین، پیشنهاد این است که دانشگاه های غیرانتفاعی به صورت جامع به همه حوزه های آموزش عالی ورود پیدا نکنند، چراکه شاید نتوانند به استانداردهای تعریف شده دست پیدا کنند. اما اگر در تخصص هایی که در آن شاخص ها و فاکتورهای برتر را دارند فعالیت کنند، قطعا موفق خواهند شد.

دانشگاه علم و فرهنگ در مسیر بین المللی شدن

وی با اشاره به فعالیت های دانشگاه علم و فرهنگ گفت: بر پایه نشست و بازدیدی که به عمل آمد مشخص است که این دانشگاه عمده تلاش و توان خود را در حوزه گردشگری معطوف کرده و به صورت تخصصی فعالیت می کند. پیرو این راهبرد، و در کنار فعالیت دانشگاه علم و فرهنگ در مسیر بین المللی شدن میزبانی جشنواره فرهنگ ملل دانشجویان بین المللی امری ستودنی و قابل توجه است.

علیزاده ادامه داد: در جشنواره فرهنگ ملل که 15 سال است توسط وزارت علوم و اداره کل دانشجویان بین المللی سازمان امور دانشجویان برگزار می شود، دانشجویان بیش از 30 کشور در قالب گروه های دو یا سه نفره اقدام به برپایی غرفه های کشورهای خود  تحت عنوان جشنواره فرهنگ ملل می کنند. این رویداد، جشنواره ای است برای به اشتراک گذاشتن فرهنگ اقوام و ملت های دیگری که در ایران حضور دارند.

وی افزود: در بخش دانشجویی که در حوزه وزارت علوم با آن سرو کار داریم به سهم خودمان این رویداد را به صورت سالیانه در دانشگاه ها و مراکز مختلف برگزار کرده ایم. اساس این کار نیز این است که هر کدام از نمایندگان این کشورها، در دل این نمایشگاه به نمایش آداب و سنن و فرهنگ، پوشش و غذاهای محلی و سنتی خود بپردازند و اینگونه یک زمینه نزدیکی فرهنگی ایجاد و اشتراکات بین کشورها برجسته می شود.

دکتر عبدالحمید علیزاده  با بیان اینکه قطار آموزش عالی سوار بر ریل ماموریت گرایی شده،گفت: نشانه های حرکت به سمت دانشگاه های کارآفرین و مولد، دانشگاه های در حال تعامل با اجتماع و تاثیرگذار اجتماعی که از فضای ایزوله صرف خارج شده اند مشهود بوده و رفتار لازم در حال شکل گیری است.

علیزاده ادامه داد: برخلاف تصور، چنین اقداماتی مرزها را از بین می برد و در فرآیند بازدید از این نمایشگاه متوجه اشتراکات فرهنگی بین کشورها می شویم که نکته جالب توجهی است و اتفاقات جالبی در دل این جشنواره می افتد.

مدیر کل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم تصریح کرد: تا سال گذشته، این جشنواره صرفا در کنار آیین دانش آموختگی دانشجویان خارجی برگزار می شد. اما از سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که این رویداد باید از فضای دانشگاه به فضای اجتماعی نیز سرایت کرده و تاثیر اجتماعی دانشگاه بر جامعه را محقق سازد. از این رو، با همکاری شهرداری منطقه 10 کار مشترکی ترتیب دادیم و این جشنواره در موزه هفت چنار برگزار شد که با استقبال بی نظیر مردم رو به رو شد.

وی با بیان اینکه، ارزیابی ها و نظرسنجی هایی که در دل آن جشنواره صورت گرفت گویای آن بود که مردم به شدت به رویکرد نظام آموزش عالی ایران مبنی بر جذب دانشجوی خارجی و تعاملات بین المللی علاقه مندند، عنوان کرد: به گونه ای که این اتفاقات صرفا دانشجویی و دانشگاهی می تواند زمینه ساز تعاملات فرهنگی و اجتماعی بیشتری بین اقوام، کشورها و همسایگان ایران و تقویت حسن همجواری باشد. بنابراین، تصمیم گرفتیم از این به بعد در کنار فعالیت ها، نشست ها، همایش ها، کنگره ها و… که در فضای اجتماعی برگزار می شود، برگزاری این جشنواره ها را نیز در دستور کار داشته باشیم.

علیزاده ادامه داد: با استقبالی که دانشگاه علم و فرهنگ از این موضوع به عمل آورد، به مجموعه دانشجویانی که دست اندرکاران برگزاری این رویداد هستند، اعلام کردیم و آنها هم اعلام علاقه مندی کردند.

وی خاطرنشان کرد: چراکه، دانشگاه علم و فرهنگ که اخیرا توانسته مجوز پذیرش دانشجوی بین المللی را بگیرد، از زیرساخت های مدیریتی و فیزیکی و اصطلاحا سخت افزاری و نرم افزاری فوق العاده خوبی برخوردار است. به گونه ای که احساس می شود در مسیر بین المللی سازی آموزش عالی به درستی قدم برمی دارد.

علیزاده با اشاره به اینکه به نظر می رسد آموزش عالی کشور از یک نگاه سنتی-ملی در حال گذر به نگاه مدرن-بین المللی است، گفت: خوشبختانه دانشگاه علم و فرهنگ با توجه به نامی که برای خود برگزیده است، در راستای ایجاد منفعت از علم برای فرهنگ و فرهنگ برای جامعه علمی تلاش می کند. این موضوع قابل تقدیر است و سازمان امور دانشجویان نیز به سهم خود از تمایل دانشگاه علم و فرهنگ برای پذیرش دانشجوی خارجی استقبال کرد.

وی ادامه داد: با وجود نگاه مدیریت خوبی که در این دانشگاه حاکم است ارزیابی من این است که در چندسال آینده صداهای بین المللی بیشتری از این دانشگاه شنیده خواهد شد که این موضوع را به فال نیک می گیریم و در کنار همکارانمان در دانشگاه علم و فرهنگ خواهیم بود. ضمن اینکه، برگزاری سمپوزیوم گردشگری با همکاری مشترک ایران و اتریش از سوی دانشگاه علم و فرهنگ و با همت عالی مدیران این دانشگاه که مهمانان ارزشمندی هم دارد، قابل توجه است.

علیزاده اظهار کرد: با بررسی فعالیت های این دانشگاه و رشته های موجود در دانشگاه علم و فرهنگ متوجه می شویم که چرا سمپوزیوم گردشگری پایدار در این دانشگاه برگزار می شود. چراکه، ماموریت دانشگاه علم و فرهنگ در حوزه گردشگری توریسم تعریف شده و برای اینکه بتواند فعالیت ها و آموزش های این حوزه را به خوبی انجام دهد در فضای جامعه هم در حال فعالیت است که این موضوع ارزشمند است.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا