نسخه خوراکی درمان دیابت ۲ تولید شد

این دارو Rybelsus نام دارد و از کلاس دارویی GLP-۱ است و قبل از این به صورت تزریقی مورد استفاده قرار می‌گرفت. GLP-۱ هورمونی است که سطح آن در بیماری دیابت کاهش می‌یابد. این دارو اکنون به صورت خوراکی به صورت یک قرص در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و با کُند شدن فرآیند هضم و جلوگیری از تولید بیش از حد قند توسط کبد،‌ به پانکراس در تولید انسولین کمک می‌کند. کاهش یا توقف تولید انسولین مهم‌ترین عامل بروز دیابت است.
این دارو در آزمایشات بالینی موفق به کاهش قند خون بیماران شده و مراحل اولیه را با موفقیت سپری کرده است و به تازگی به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) رسیده است.
البته محققان این دارو را به عنوان گزینه اول برای درمان دیابت توصیه نمی‌کنند و می‌تواند به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی در بیماران مبتلا به سرطان تیروئید توصیه نمی‌شود. این دارو همچنین برای مبتلایان به دیابت نوع ۱ کاربرد ندارد.
تهوع، اسهال، استفراغ، کاهش اشتها، سوء هاضمه و یبوست از جمله مهم‌ترین عوارض جانبی این دارو هستند و روی برچسب آن در مورد کاهش قند خون، آسیب به کلیه،‌ کاهش بینایی و التهاب پانکراس هشدار داده شده است.
این دارو توسط شرکت دارویی Novo Nordisk ساخته شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا