کاشت 25گونه گیاه دارویی بومی گامی موثر برای احیاء وتوسعه مراتع کشور

فاطمه سفیدکن روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: آویشن، آنغوزه، باریجه، وشا،موسیر، بادام کوهی،گل نرگس، گل راعی، زغال اخته، گل گاوزبان، ثعلب، سنبل الطیب، شیرین بیان و گل ختمی از جمله گونه های گیاهی است که در مراتع کشور کاشته می شوند.

وی، درآمدزایی، امکان صادرات گیاه دارویی و بهره گیری آنها در صنعت فرآورده سازی را از مهمترین دلایل کاشت اینگونه گیاهان دارویی اعلام کرد و گفت: با این اقدام هم مراتع احیاء می شوند و هم بهره برداران مراتع با افزایش درآمد به دنبال افزایش دام در مراتع نخواهند رفت.

سفیدکن با اشاره به اینکه این اقدام به صورت بذرکاری و یا نهال کاری انجام می شود، اظهار کرد: کاشت این گونه های گیاه دارویی به صورت زراعی و انبوه نبوده و آنها طوری در این رویشگاه ها کاشته می شوند تا به بقیه گیاهان و پوشش طبیعی مراتع آسیبی وارد نشود.

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع گفت: سازمان جنگل ها و مراتع قلمه و یا بذر را به صورت رایگان در اختیار بهره برداران مراتع قرار می دهند تا آنها با کشت و بهره وری اینگونه گیاهان به احیاء و توسعه مراتع بپردازند.

وی بااشاره به اینکه 550هزار هکتار از عرصه طرح های مرتع داری، جنگل داری و بیانان زدایی تا سال 1404 با اجرای این طرح احیاء می شوند بیان کرد: سالانه 50 هزار هکتار از عرصه های فوق با کاشت گیاهان دارویی احیا خواهند شد.

سفیدکن بر لزوم ترویج استفاده از گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: این اقدام زمینه نهادینه شدن فرهنگ مصرف گیاهان داروی را فراهم می آورد تا شاهد استفاده بیشتر اینگونه گیاهان در جامعه باشیم.

وی اظهار کرد: گونه های بومی که در مراتع وجود دارند را با استفاده از قلمه و بذر تکثیر می کنیم تا هم رویشگاه های طبیعی را حفظ و نگهداری کنیم و هم از نابودی مراتع جلوگیری کنیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا