نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سیاه ترین ماده‌ جهان کشف شد

این ماده که بطور تصادفی توسط مهندسان موسسه فناوری ماساچوست در آمریکا تولید شده است می‌تواند ۹۹.۹۹۵ درصد از نور را جذب کند.

 این ماده از نانولوله‌های کربنی که به طور عمودی بر روی یک فویل آلومینیومی آغشته به کلر قرار گرفته‌اند، تولید شده است. مهندسان موسسه فناوری ماساچوست در جریان مطالعه‌ای در واقع سرگرم بررسی روش‌هایی برای پرورش نانولوله‌های کربنی بر مواد رسانای الکتریسیته( مانند آلومینیوم) به منظور افزایش قابلیت های الکتریکی و گرمایی آن‌ها بودند که بطور تصادفی به این ماده دست یافتند. رنگ این ماده تولید شده آن‌ها را شگفت زده کرد. البته مهندسان پس از اندازه گیری بازتاب نوری آن متوجه اختراع خود شدند.

این کشف در حال حاضر به عنوان یک نمایشگاه هنری با نام «The Redemption of Vanity» در بورس نیویورک به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه ماده مذکور روی یک الماس ۱۶.۷۸ قیراطی زرد طبیعی را پوشانده است؛ این الماس به جای اینکه یک جواهر درخشان به نظر  رسد به صورت یک فضای خالی، سیاه و مسطح دیده می‌شود.

البته به گفته محققان این ماده قابلیت‌های کاربردی دارد. به گفته محققان از این ماده می‌توان در تلسکوپ‌های فضایی استفاده کرد تا سیاره های خارج از منظومه شمسی را بهتر رصد کند.

محققان معتقدند که  این ماده را حتی سیاه‌تر نیز می‌توان تولید کرد.

مشروح این مطالعه در مجله ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل