احساس لاغری با عطر لیمو

طبق مطالعه جدیدی که در هفدهمین کنفرانس بین‌المللی تعامل انسان و کامپیوتر 17th International Conference on Human-Computer Interaction (INTERACT 2019) ارائه شد، رایحه لیمو می‌تواند به افراد کمک کند تا احساس بهتری نسبت به تجسم بدن خود داشته باشند. بر این اساس، افراد با استنشاق عطر لیمو احساس  خوبی را تجربه می‌کنند.

پژوهشگران در این کنفرانس اعلام کردند، افرادی که رایحه وانیل را استشمام می‌کنند، برخلاف تجربه احساس عطر لیمو، احساس سنگینی و فربهی بیشتری می‌کنند.

گیادا بریانزا (Giada Brianza) از دانشگاه ساسکس (University of Sussex) انگلستان که در این پروژه تحقیقاتی شرکت داشته، می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد كه چگونه حس بویایی می‌تواند بر تصویری كه در ذهن از بدنمان ایجاد می‌کنیم و احساسات ایجاد شده نسبت به آن تصویر، مؤثر باشد.»

این پروژه تحقیقاتی بر اساس پژوهش‌های اخیر درزمینه علوم اعصاب شناختی و تعامل انسان و کامپیوتر انجام‌شده است که نشان می‌دهد این فناوری با تحریک طیف وسیعی از حواس، می‌تواند درک تصویر و تجسم بدن را در ذهن افراد تغییر دهد.

در این رابطه آزمایش‌هایی انجام‌شده که شامل دو مطالعه و بررسی متوالی بود. در مطالعه اول، از شرکت‌کنندگان درحالی‌که تحریک‌کننده‌های بویایی را دریافت می‌کردند، خواسته می‌شد تا رایحه ادراک‌شده اشان را با استفاده از مقیاس ویژوال آنالوگ و مقایسه آن با شکل‌های تیز و استوانه‌ای یا گرد، گرم یا سرد، قشر زیاد یا کم و نیمرخ نازک و ضخیم بدن را در صفحه‌های کامپیوتری ارزیابی کنند.

در ادامه این بررسی و در مرحله دوم، شرکت‌کنندگان روی تخته چوبی ایستادند و با استفاده از هدفون، یک جفت سنسور ضبط حرکت و ابزارهای پایش که در کفش نصب می‌شوند، استواری قدم‌های پای خود را تقویت کرده و افزایش دادند. در این زمان، به شرکت‌کنندگان دستور داده شد، درحالی‌که محرک‌های بویایی آزادشده را استشمام می‌کنند، روی این مکان قدم بزنند و از آن‌ها خواسته شد تا اندازه یک نماد 3 بعدی را با استفاده از یک ابزار تجسم بدن، مطابق با ادراک خودشان تنظیم کنند.

علاوه بر این، شرکت‌کنندگان، به پرسشنامه‌ای درباره سرعت ادراک، احساسات و هیجانات بدن پاسخ دادند. با توجه به این بررسی‌ها، محققان دریافتند که رایحه لیمو منجر به درک احساس سبک‌تری در شرکت‌کنندگان می‌شود، درحالی‌که رایحه وانیل باعث می‌شود تا احساس سنگین‌تری را تجربه کنند. قابل‌توجه است که این احساسات وقتی با صداهای بلند یا کوتاه قدم‌های پای شرکت‌کنندگان همراه می‌شود، افزایش پیدا می‌کند.

محققان معتقدند که این یافته‌های جدید می‌تواند برای تدوین توصیه‌های جدید در مورد روش‌های درمانی برای مبتلایان به اختلالات ادراک بدن یا فن‌آوری‌های پوشیدنی استفاده شود تا عزت‌نفس افراد بهبود پیدا کند.

ترجمه:فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. دیگه با این مطلب قیمت لیمو سر به فلک می‌کشه .ولی ارزش امتحان کردن شو داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا