نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ظرفیت‌ ایران برای تبدیل شدن به هاب‌ مخابراتی منطقه

همچنین با توسعه شبکه‌های داخلی و جهانی و نیز حرکت پرسرعت سازمان‌ها به سوی اطلاعات یکپارچه، نیاز به فضایی برای ذخیره‌سازی، طبقه‌بندی، مدیریت، توزیع، برقراری ارتباط پرسرعت و تامین امنیت داده‌ها به شدت احساس می‌شود. از این رو مراکز داده‌ها به صورت مجموعه‌های بزرگ و بسیار ایمن به عنوان انباره‌هایی برای نگه‌داری، طبقه‌بندی، مدیریت، پردازش و توزیع داده‌ها شکل گرفته‌اند. این مراکز شامل چند محیط تولید و فراوری همچون سرورهای وب، سوییچ‌ها، مسیریاب‌ها، مودم‌ها، تجهیزات شبکه، پایگاه‌های داده و همچنین تجهیزات کنترل‌های محیطی مانند مقاومت در برابر زلزله و سوانح طبیعی، تنظیم هوا، جلوگیری از آتش‌سوزی، تجهیزات برق پشتیبان و تجهیزات امنیت داده‌ها  همچون دیواره‌های آتش هستند.

برون سپاری، یک راه حل مناسب

با برون سپای مراکز داده، سازمان‌ها می‌توانند نگرانی‌های جانبی خود در این زمینه تخصصی را حذف کرده و توجه خود را هرچه بیشتر بر روی مسائل تجاری متمرکز کنند و سعی کنند به سمت مشتری مداری پیش بروند. باوجود نیازی که در سازمان‌ها برای برون‌سپاری مراکز داده وجود دارد، ولی تاکنون مدیران سازمان‌ها و مراکز آنچنان که باید به این سمت حرکت نکرده‌اند. برخی از مدیران و مسولان بخش‌های فناوری اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌ها، منفعتی در برون سپاری مراکز داده نمی‌بینند، غافل از اینکه در صورت بروز مشکل در روابط بین کشورها و یا بروز مشکل در مرکز داده اجاره‌ای، صدمات جدی به سازمان‌ها وارد خواهد شد و با برون سپاری مراکز داده، مدیریت مجموعه‌ها آسان‌تر و هزینه‌های جانبی آن کاهش خواهد یافت.

تاسیس مراکز داده ملی برای برون سپاری امن

در نهادهای دولتی که نیاز مبرمی به مقوله امنیت و به خصوص امنیت ملی دارند، اعتماد به کشورهای خارجی امری منطقی نیست و از سوی دیگر، متمرکز کردن داده‌های سازمان در یک مرکز واحد و در منطقه‌ای امن و مناسب، امنیت و پایداری اطلاعات را می‌تواند تضمین کند. درواقع این مدیران فناوری اطلاعات سازمان‌ها هستند که باید در این مورد تصمیم‌گیری کنند. در حال حاضر به دلیل گران قیمت بودن نیروی کار و قیمت بالای ارز و همچنین امنیت پایین، استفاده از مراکز داده خارج از کشور مقرون به صرفه و منطقی نمی‌باشد و استفاده از مراکز داده خارج از کشور، مشکلات عدیده‌ای را به همراه خواهد داشت، ولی با ایجاد مراکز داده ملی در داخل کشور می‌توان بر این مشکلات فائق آمد.

مکان مناسب برای مراکز داده ملی

مکان استقرار مراکز داده ملی به جهات مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. برای راه‌اندازی مرکز داده در ایران، مناطق آزاد به دلیل دارا بودن شرایط مناسب اقتصادی و موقعیت جغرافیایی، به نظر بهترین مکان برای راه‌اندازی مرکز داده می‌باشند. بسیاری از کشورها نیز به دلیل موقعیت مناطق آزاد تجاریشان، مراکز داده خود را در مناطق آزاد خود راه‌اندازی کرده‌اند. شانگهای و مالزی نیز از فرصت مناسب و موقعیت مناطق آزاد خود استفاده کرده و مراکز داده را در این مناطق راه‌اندازی کرده‌اند.

ایجاد مراکز داده ملی در مناطق آزاد کشور علاوه بر ابعاد داخلی می‌تواند از بعد بین‌المللی نیز منافعی برای کشور ایجاد کند. چرا که به جهت وجود پتانسیل‌هایی از جمله زیرساخت‌های مخابراتی و الکترونیکی، همسایگی با کشورهای همسایه برای ایجاد مرکز داده منطقه‌ای و سهولت نقل و انتقال ارز و سود اقتصادی بالا مناطق آزاد ایران شرایط ویژه‌ای را نسبت به سایر مناطق برای راه‌اندازی مراکز داده دارا می‌باشند. مناطق آزاد ایران به دلیل مزایای جغرافیای و اقتصادی خود ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به هاب‌های مخابراتی منطقه دارند. بدین منظور می‌بایست برای راه‌اندازی مراکز داده در این مناطق سرمایه‌گذاری‌های جدی صورت پذیرد. راه‌اندازی این مراکز داده‌ها علاوه بر تبدیل ایران به هاب مخابراتی منطقه، بستر مناسبی را برای انتقال داده‌های سازمان‌های ایرانی به داخل کشور فراهم می‌کند که نقش به سزایی در بالا رفتن امنیت اطلاعات و کاهش خروج ارز از کشور بازی خواهد کرد.

تبدیل مناطق آزاد به هاب مخابراتی منطقه

در طول سال‌های اخیر یکی از اهداف متولیان مخابراتی در ایران، تبدیل‌کردن این کشور به قطب مخابراتی منطقه بوده است .در این زمینه این متولیان همواره کوشیده‌اند تا با سرمایه‌گذاری سنگین در شبکه مخابراتی کشور زیرساخت‌های لازم را به این منظور فراهم کنند. ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود می‌تواند به‌عنوان ترانزیت و هاب منطقه‌ای قرار بگیرد. با توجه به موقعیت جغرافیایی و سیاسی ایران در خاورمیانه و  با توجه به موقعیت مناطق آزاد و همجواری با کشورهای همسایه، این مناطق پتانسیل بیشتری برای سودآوری دارند. این پتانسیل در حدی است که می‌تواند مناطق آزاد ایران را به هاب‌های مخابراتی منطقه تبدیل کند.

در کشورهای در حال توسعه، بازار بکر و پراستعدادی برای برون سپاری مراکز داده و میزبانی وب وجود دارد و مناطق آزاد ایران به جهت همجواری با کشورهای در حال توسعه پتانسیل بیشتری برای جذب مشتری دارند و در صورت هدایت و مدیریت درست، سود کلانی را نصیب صاحبان مراکز داده خواهند کرد. به طور مثال منطقه آزاد اروند از حیث همجواری با کشور در حال توسعه عراق و پتانسیل پوشش جنوب عراق تاکیدی بر راه‌اندازی مرکز داده در این منطقه وجود دارد. با توجه به کمبود متخصص در کشورهای عربی و نیاز روزافزون شرکت‌های دولتی و خصوصی این کشورها به در اختیار داشتن سرورهای وب و سایت‌‌های اینترنتی، منطقه آزاد اروند می‌تواند با هزینه پایین سرورهای خود، مشتریان بسیاری را در بین کشورهای همسایه خود جلب کند. همچنین از آنجا که در مناطق آزاد، امکان برقراری ارتباط با کشورهای همسایه و همجوار سهل‌تر است و همچنین در نقل و انتفال ارز با خارج از کشور محدودیتی وجود ندارد، استقرار مراکز داده در این مناطق منطقی‌تر به نظر می‌رسد. همچنین مناطق آزاد شمال کشور نیز از حیث همسایگی با کشورهای جمهوی آذربایجان و .. نیز پتانسیل تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای را دارند. اما رسیدن به این اهداف نیازمند زیرساخت ارتباطی پروسعت و امنی است که مجموعه این مراکز داده ایرانی، مجموعه زیرساخت‌های مخابراتی لازم برای یک هاب منطقه‌ای را کامل می‌کند.

حذف ترافیک بی‌مورد و کاهش ارزبری

در حال حاضر دهها سرویس مبتنی بر وب مانند شبکه‌های اجتماعی، تالارهای گفتگو، انجمن‌های تبادل نظر، بانکهای اطلاعاتی سازمانها و ادارات و بانک‌ها نهادهای دولتی و خصوصی ایرانی وجود دارند که بعلت نبود مراکز داده و سرور ایرانی در سرورهای خارجی هاست شده‌اند که موجب پیدایش ترافیک داخلی و بی مورد در دروازه نقاط تماس بین‌المللی شده است در حالیکه اکثر استفاده‌کنندگان و بازدیدکنندگان در داخل کشور هستند. با قرار دادن سرور این سایت‌ها در داخل کشور میتوان به مقدار قابل توجهی از ترافیک تقاضاهای بازدید و استفاده از این سایت‌ها کاست و به این ترتیب ترافیک و دروازه نقطه تماس بین‌الملل کشور را برای دیگر درخواست‌ها خالی کرد. ضمن اینکه با کاهش ترافیک خروجی از نقاط تماس بین‌الملل ارز بری کمتری صورت خواهد گرفت.

افزایش امنیت، دستاورد دیگر ایجاد مراکز داده ملی در مناطق آزاد

حفظ امنیت اطلاعات شرکت‌ها، سازمان‌ها و دولت‌ها همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده  و نگرانی از عدم حفظ حریم خصوصی نهادها، همواره یکی از بزرگترین دغدغه‌های مدیران محسوب می شود به دلیل وجود صنایع مادر تخصصی، سازمان‌ها  نهادها و در برخی مناطق نیز وجود پالایشگاه‌ها، راه‌اندازی مرکز داده، ایمنی داخلی و امنیت بالای ارتباطات را تامین می‌کند و نهادها می‌توانند با استفاده از سرورهای داخلی و قابلیت سفارشی کردن سیستم‌های حفاظتی سرورها، با اطمینان بیشتری اقدام به نگهداری و تبادل اطلاعات در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات کنند. چند سال گذشته سرور وب سایت خبرگزاری ایسنا توسط شرکت آمریکایی The Planet با استناد به قوانین تحریم ایالات متحده مسدود شده بود، در صورتی که با راه‌اندازی مرکز داده داخلی و مهاجرت سایت‌های ایرانی به این سرورها، دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

تامین زیرساخت‌های دولت الکترونیک

مسئولان در برخی از مناطق آزاد و تعدادی از استان‌ها در راستای حرکت به سمت دولت الکترونیک، اقداماتی را انجام داده‌اند و تلاش کرده‌اند تا خدمات شهری را به صورت الکترونیک ارائه دهند ، با هدف آسایش شهروندان، کارت شهروندی صادر کرده‌اند و همچنین گام‌هایی از جمله ایجاد پست الکترونیک منحصر به فرد را برای تحقق شهروند الکترونیک برداشته‌اند. کاملا روشن است که تحقق دولت الکترونیک بدون وجود زیرساخت‌های لازم امکان‌پذیر نخواهد بود. از این رو اهمیت و اولویت سرورهای استانی، ASPها و مراکز داده را به عنوان با اولویتترین زیرساخت‌ها نمی‌توان نادیده گرفت. بعد از زیرساخت‌های مخابراتی، اولین و مهمترین چیزی که برای راه‌اندازی و ارائه خدمات دولت الکترونیک مورد نیاز است، وجود مراکز داده است. از این رو با جهشی که مناطق آزاد ایران از جمله اروند، قشم، ارس و انزلی در صدور کارت شهروندی و تحقق شهروند الکترونیک داشته‌اند، راه‌اندازی مراکز داده در این مناطق را بیش از پیش پر رنگ‌تر می‌نماید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل