هدفگذاری برای رسیدن متوسط سرانه مصرف آب به 150 لیتر

مهندس علیرضا نوذری پور در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در فصل تابستان، گفت: الحمدالله وضعیت بارندگی استان تهران در حالت نرمال است، البته هنوز به حد مورد انتظار نرسیده است و ما هنوز نسبت به متوسط بلندمدت 47 ساله عقب هستیم. اما به هرحال جای نگرانی برای تابستان نیست که دچار جیره بندی آب باشیم.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، افزود: همیشه می بایست مدیریت مصرف آب وجود داشته باشد به ویژه در شرایطی که ما دو سه سال خشک را پشت سر گذاشتیم و ذخایر خود را از دست دادیم و سفره های زیزمینی مان نیاز به تغذیه دارد.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که به متوسط سرانه مصرف 150 لیتر در شبانه روز برسیم. این قدم اول برای مدیریت مصرف آب است. چنانچه کشورهای دیگر به عددی کمتر از این هم رسیده اند. مردم می بایست برای دستیابی به این هدف به ما کمک کنند و یکی از راه های آن، تغییر عادات و رفتار متناسب با شرایط خشکسالی، کمبود منابع، رشد جمعیت و مهاجرت به شهرهای بزرگ است. از طرف دیگر یک سرمایه گذاری حداقلی برای نصب تجهیزات کاهنده مصرف در شیرهای آبشان داشته باشند. در حال حاضر، استفاده از فلاش تانک های قدیمی دیگر توجیه ندارد. یا کم کردن زمان استحمام از مواردی است که می تواند در زمینه مدیریت مصرف آب بسیار موثر باشد و کمک کند تا به سرانه 150 لیتر در شبانه روز برسیم.

نوذری پور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طرح شرکت آب و فاضلاب برای اینکه تجهیزات کاهنده مصرف را در اختیار شهروندان قرار دهد، به کجا رسید؟ گفت: این طرح در قالب پیشنهادی از سوی وزارت نیرو در دولت مطرح شده است و منتظر اخذ مجوز هستیم. البته قرار نبود که ما این تجهیزات را در اختیار شهروندان بگذاریم بلکه قرار بود مجوزی بدهند که ما با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی، این تجهیزات را در اختیار مشترکان پرمصرف قرار دهیم. امیدوار هستیم دولت محترم این مجوز را بدهد که وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب با سرمایه گذاری بخش خصوصی یک سری تجهیزات کاهنده را در محل مصرف مشترکان پرمصرف نصب کند و بهای آن را به همراه قبوض، در یک دوره مشخص به صورت اقساط دریافت نماید.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا بحث قطع آب مشترکان پرمصرف در تابستان ادامه پیدا می کند؟ تصریح کرد: کماکان این اقدامات در دستور کار دولت قرار دارد. یعنی یک بسته ای وجود دارد به نام مدیریت مصرف که بحث مجوز تجهیزات کاهنده هم در آن دیده شده است. بالاخره قیمت پایین آب هم یکی از مسایل و مشکلات ماست. اگر دولت محترم بتواند قیمت آب را واقعی کند و اقتصاد آب درست شود و از طرف دیگر جرایمی که برای مشترکان پرمصرف پیشنهاد شده، به تصویب برسد، ما می توانیم این بسته را اجرایی کنیم.             

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا