تداوم مأموریت اکتشاف ماه توسط هند

بر اساس گزارش‌های پیشین، ماه نورد هندی فضاپیمای چاندرایان 2؛ روز شنبه ارتباط خود را در ارتفاع 2100 متری از سطح ماه با ایستگاه‌های زمینی ازدست‌داده بود و احتمال داده می‌شد که به سطح ماه برخورد کرده و منهدم شده است اما ساعاتی پیش سازمان تحقیقات فضایی هندوستان در بیانیه‌ای خبر از برقراری مجدد ارتباط مرکز کنترل زمینی با این ماه نورد داده و گفته شد که بین 90 تا 95 درصد از مأموریت‌های پیش‌بینی‌شده برای این فضاپیما، با موفقیت انجام‌شده است.

سازمان تحقیقات فضایی هندوستان در نخستین بیانیه خود پس از اعلام خبر ناکامی این مأموریت اظهار داشت: معیارهای موفقیت برای هر مرحله از این مأموریت تعریف‌شده‌اند و در حال حاضر و این لحظه، 90 تا 95 درصد از اهداف مأموریت به اتمام رسیده و علیرغم از بین رفتن ارتباط با ماه نوردی که قرار بود روی ماه فرود آید، این مأموریت همچنان به علوم مرتبط با مطالعات ماه کمک خواهد کرد.

در ساعت 1 و 55 دقیقه بامداد به‌وقت محلی هندوستان و دقایقی پس از قطع ارتباط این فضاپیما با مرکز کنترل زمینی، سازمان تحقیقات فضایی هند اعلام کرد: «بخش ویژه فرود این مأموریت که با نام ویکرام (Vikram) شناخته می‌شود، بر اساس برنامه از پیش تعیین‌شده و باحالت طبیعی در حال فرود روی ماه بوده و در فاصله حدود 2 کیلومتر از قمر زمین، ارتباط آن با زمین قطع شد. متخصصین در حال تجزیه‌وتحلیل این موضوع هستند.»

پس از گذشت چند ساعت و درحالی‌که هنوز هیچ اطلاعیه رسمی مبنی بر اینکه آیا سیگنال‌ها به دلیل مشکل فنی قطع‌شده‌اند یا این فضاپیما روی سطح ماه ناپدیدشده است، نارندرا مودی نخست‌وزیر هندوستان در بیانیه‌ای خطاب به مردم این کشور گفت که این مأموریت شکست‌خورده است. وی همچنین اظهار داشت که «ما خیلی به موفقیت نزدیک بودیم اما باید در این رابطه بیشتر تلاش کنیم. این شکست باعث شد تا عزم ما برای رسیدن به ماه، قوی‌تر شود.»

این موضوع در حالی است که اخبار جدید حاکی از ردیابی دوباره این ماه نورد روی سطح ماه توسط سازمان تحقیقات فضایی هندوستان بوده و این سازمان در بیانیه جدید خود اعلام کرد که مأموریت مطالعه ماه همچنان ادامه داشته و مدارپیمای هندی نیز در محل تعیین‌شده در مدار ماه قرارگرفته و دوربین آن با دقت و کیفیت بالایی می‌تواند تصاویر دقیقی با وضوح (0.3m) از سطح ماه به زمین ارسال کند.

سازمان تحقیقات فضایی هندوستان در نخستین بیانیه خود پس از اعلام خبر ناکامی این مأموریت اظهار داشت: «معیارهای موفقیت برای هر مرحله از این مأموریت تعریف‌شده‌اند و در حال حاضر و این لحظه، 90 تا 95 درصد از اهداف مأموریت به اتمام رسیده و علیرغم از بین رفتن ارتباط با ماه نوردی که قرار بود روی ماه فرود آید، این مأموریت همچنان به علوم مرتبط با مطالعات ماه کمک خواهد کرد.»

در این بیانیه گفته‌شده است: مدارگرد این پروژه، در مدار موردنظر خود در اطراف ماه قرارداده‌شده است و باید با استفاده از هشت دستگاه پیشرفته علمی موجود در آن، مطالعات و پژوهش‌ها دنبال شده و این مأموریت می‌تواند درک ما را از تکامل ماه افزایش داده و پژوهشگران را قادر به و نقشه‌برداری از مواد معدنی و مولکول‌های آب در مناطق قطبی قمر زمین کند.

دوربین استفاده‌شده در مدارگرد هندی که به مأموریت مطالعه ماه فرستاده‌شده است، قوی‌ترین دوربینی است که تاکنون در تمامی مأموریت‌های مطالعه ماه مورداستفاده قرارگرفته و تصاویر آن می‌تواند به دانشمندان علوم فضایی برای بررسی و تجزیه‌وتحلیل موارد مختلف ماه کمک زیادی کند.

سازمان تحقیقات فضایی هندوستان در پایان این بیانیه خاطرنشان کرد: «این یک مأموریت منحصربه‌فرد است كه هدف آن مطالعه نه‌تنها یك منطقه از ماه، بلكه همه نواحی با ترکیبی از بخش‌های خارجی، سطح و همچنین سطح زیر سطح ماه در یک مأموریت واحد است.»

این مأموریت جسورانه هند در حالی صورت می‌گیرد که سایر کشورها در حال رصد سطح ماه بوده و رقابتی جدی برای دستیابی به این هدف در سطح جهان شکل‌گرفته است. در سال جاری میلادی، چین برای نخستین بار یک فضاپیما را در مدار ماه قرارداد و در ماه‌های آینده نیز قصد دارد مأموریت جدیدی در این رابطه انجام دهد.

از سوی دیگر، ناسا به‌شدت سعی در بازگشت دوباره به ماه دارد و امیدوار بود که امسال این کار را انجام دهد. سال گذشته، ناسا نه شرکت را واجد شرایط برای مناقصه مرتبط با اکتشاف ماه اعلام کرده و آن‌ها برای پرواز متخصصان علوم به قمر زمین انتخاب کرد. در آن زمان، مقامات ناسا گفتند که آن‌ها به شرکت‌ها فشار می‌آورند تا این مأموریت با سرعت بیشتری انجام شود.

جیم بریدنستین (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا، اخیراً به خبرنگاران اعلام کرد: «مهم این است که ما در سریع‌ترین زمان ممکن به ماه برگردیم. هدف ما رسیدن به این مقصد است.»

در همین حال، دانلد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز به آژانس فضایی ایالات‌متحده دستور داده است تا سال 2024 فضانوردان را به ماه اعزام کند.

در خاتمه گفتنی است یکی از موفقیت‌های برنامه فضایی هند، مقرون‌به‌صرفه بودن آن بوده است زیرا مأموریت چاندرایان 2 حدود 141 میلیون دلار هزینه داشت که در مقایسه با هزینه مأموریت آپولو که توسط آمریکا انجام شد، بسیار کمتر است.

منبع: sciencealert و xinhuanet