ویکرام از چاندرایان ۲ جدا شد

سازمان تحقیقات فضایی هند در بیانیه ای با اعلام این خبر افزود: سطح نشین ویکرام دیروز دوشنبه دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) ساعت ۱۳:۱۵ دقیقه به وقت هند از فضاپیمای چاندرایان ۲ جدا شد. ویکرام اکنون در مدار ۱۱۹ کیلومتری تا ۱۲۷ کیلومتری سطح ماه قرار دارد و چاندرایان ۲ همچنان در مدار خود به گردش به دور ماه ادامه می‌دهد.

سازمان تحقیقات فضایی هند در این بیانیه افزود: اکنون تمام سیستم های مدارگرد چاندرایان ۲ و سطح نشین ویکرام صحیح و سالم هستند.

فرودگر «ویکرام» که به احترام «ویکرام سربهی» از پیشگامان برنامه فضایی هند نامگذاری شده است، تلاش می‌کند که روز هفتم سپتامبر (۱۶ شهریور) فرودی آرام بر سطح ماه داشته باشد. بعد از آن، ماه‌نورد ماموریت که «پراگیان» (Pragyan) نام دارد از فرودگر جدا شده و ۱ روز ماه یا ۱۴ روز زمینی را در ماه خواهد گذراند و در این مدت به جمع‌آوری نمونه‌های شیمیایی و معدنی می‌پردازد.

چنانچه همه چیز طبق برنامه پیش رود چاندریان ۲ با اکتشاف منطقه‌ای از ماه که حتی توسط پیشرفته‌ترین کشورها هرگز مورد مطالعه قرار نگرفته است، به عنوان نقطه عطفی برای سازمان پژوهش‌های فضایی هند عمل خواهد کرد و این کشور به چهارمین کشوری تبدیل می‌شود که روی سطح ماه فرود می‌آید.

در طول یک سال آینده، مدارگرد ماه، وظیفه نقشه‌برداری از سطح و جو بیرونی ماه را برعهده خواهد داشت. کی سیوان، رئیس سازمان پژوهش‌های فضایی هند قبلا گفته بود که «۱۵ دقیقه قبل از فرود برای ما لحظات بسیار وحشتناکی خواهند بود».

سازمان پژوهش‌های فضایی هند چاندرایان ۲ را روز ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر ۱۳۹۸ ) به فضا پرتاب کرد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا