نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جولان محصولات تراریخته در سفره مردم ایران

دکتر علی کرمی، متخصص بیوتکنولوژی (زیست فناوری) پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک در این خصوص به سیناپرس گفت: اکنون مردم دنیا بر علیه تراریخته به پا خواسته اند. آنها به دنبال محصولات سالم و ارگانیک هستند. در حال حاضر 97 درصد مردم ایران و بسیاری از دانشمندان کشور نیز مخالف تولید محصول تراریخته در کشور هستند؛ البته کسی مخالف علم تراریخته در کشور نیست بلکه منتقد به روش های اطلاع رسانی نادرست و غلط برخی از افراد هستند.

من خودم 25 سال در حوزه پزشکی کار کرده ام. این فناوری بسیار خوب است. کسی با فناوری تراریخته و بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک مخالف نیست. هر کسی هم مخالف این علم باشد، خارج از حوزه علم بحث کرده است.

هم اکنون جمعیت جهان حدود 7/8 میلیارد نفر اما تولید محصولات کشاورزی و غذایی دنیا طبق اعلام سازمان بین المللی حدود 4/2 چهار ممیز دو میلیارد تن است. اگر این عدد را تقسیم بر7 کنیم، حدودا برای ده تا دوازده میلیارد نفر، غذا به روی کره زمین داریم. پس چرا در دنیا با کمبود غذا و گرسنگی مواجه ایم؟ چرا اینهمه ترس و وحشت در دل مردم ایجاد می کنند تا مردم نسبت به کمبود غذا نگران شوند؟

این استاد دانشگاه بقیه الله افزود: متاسفانه سرکردگان تراریخته اکنون انسان های با نفوذی هستند که توانسته اند در دولت، مجلس، تمام مراکز دولتی و نهادها و حتی رسانه ها راه یابند بنابراین روزانه اخبار متعددی از سوی این افراد پخش می شود که اصلا پایه و اساس علمی ندارد.

وی افزود: این افراد ادعا می کنند که محصولات تراریخته می تواند بیش از کشاورزی عادی، غذا تولید کند. با توجه به افزایش جمعیت، ما دیگر با کشاورزی عادی قادر به تولید غذای کافی نیستم، در نتیجه این مساله می تواند امنیت غذایی را از بین ببرد. این در حالی است که هم اکنون جمعیت جهان حدود 7/8 میلیارد نفر اما تولید محصولات کشاورزی و غذایی دنیا طبق اعلام سازمان بین المللی حدود 4/2 چهار ممیز دو میلیارد تن است. اگر این عدد را تقسیم بر7 کنیم، حدودا برای ده تا دوازده میلیارد نفر، غذا به روی کره زمین داریم.

پس چرا در دنیا با کمبود غذا و گرسنگی مواجه ایم؟ چرا اینهمه ترس و وحشت در دل مردم ایجاد می کنند تا مردم نسبت به کمبود غذا نگران شوند؟

وی بیان کرد: این ادعا کاملا کذب و دروغ است. الان به اندازه کافی در جهان غذا وجود دارد. گرسنگی مردم جهان به دلیل تولید کم نیست. بلکه یک عده مافیا در جهان وجود دارند که نمی خواهند یک عده از کشورها سیر بشوند. گرسنگی در دنیا، به علت بی عدالتی در توزیع منابع غذایی است.

این فوق تخصص مهندسی ژنتیک تصریح کرد: کانادا گندم هایش را به درون دریا می ریزد اما به کشورهای آفریقایی نمی دهد تا قیمت گندمش پایین نیاید. در مقابل مواد دسته دوم، شیر خشک های فاسد و تاریخ مصرف گذشته اش را که در اروپا قابل فروش نیستند در غالب کمک های انسان دوستانه به کشورهای آفریقایی صادر می کند.

تحریم غذا و دارو اما صادرات محصولات تراریخته!

کرمی ادامه داد: در حال حاضر 6 شرکت تجاری عظیم در دنیا وجود دارند که کشاورزی و بذرهای جهان را کنترل می کنند. آنها پروژه ای به نام کنترل بذرهای جهان را اجرا می کنند. به گفته هنری کیسینجر(صهیونیست معروف و وزیر خارجه سابق آمریکا) با نفت دولت ها و با غذا ملت ها را کنترل می کنیم. نفت بفروشید ما به شما غذا و دارو بدهیم.

این خیانت محض به بشریت است. جالب اینجاست آنها غذا و داروی یک ملت را تحریم می کنند اما سیگار، دخانیات، لوازم آرایشی و حتی عجیب تر واردات محصولات تراریخته را تحریم نمی کنند. آنها حاضرند میلیون ها تن محصول تراریخته بدهند اما دارو و غذای سالم ندهند. چرا آمریکا سویا و محصولات تراریخته اش را به ایران می دهد اما او را تحریم می کند؟ شک نکنید که می داند محصولات تراریخته اش دچار مشکل است.

وی گفت: اکنون ما در ایران به خودکفایی گندم رسیده ایم. این افراد می خواهند که مدیران ما حس کنند کشور قادربه تولید محصولات کشاورزی نیست تا بتوانند به دو هدف بزرگ خودشان برسند. نخست آنکه واردات محصولات تراریخته را رونق دهند. چه بسا اکنون ده ها میلیون محصول تراریخته( البته برای خوراک دام) دام وارد کشور می شود؛ هدف اصلی آنها تراریخته کردن محصولات کشاورزی است.

این فوق تخصص مهندسی ژنتیک بیان کرد: هم اکنون کشور ما غنی از گیاهان دارویی است و ذخایر ژنتیکی کهنسال ده هزار ساله دارد. ما اکنون دارای گندم دوروم و خراسان( که سابقه اش به پنج هزار سال قبل بر می گردد) هستیم. طبق مطالعات ایتالیایی ها این گندم از نظر تغذیه و نان جزو بهترین گندم های دنیاست. عجیب است که این افراد می خواهند گندم، برنج و پنبه ما را تراریخته کنند.

این استاد دانشگاه بقیه الله تحقق این هدف را فاجعه آمیز خواند و گفت: اگر کشاورزی تراریخته خطری برای سلامتی ندارد، پس چرا کشورهای پیشرفته کشت تراریخته را ممنوع اعلام کرده اند. چرا 7 کشور پیشرفته دنیا در علم کشاورزی، کشت تراریخته را انجام نمی دهند؟ اکنون رژیم صهیونیستی معروف به توسعه بذرهای اصلاح شده است، پس چرا اسرائیل حتی اجازه یک متر کشت محصولات تراریخته را نمی دهد؟

وی اظهارداشت: شرکت مونسانتو، به عنوان بزرگترین شرکت بذر تراریخته جهان و منفورترین کمپانی دنیا محسوب می شود. این شرکت در زمان جنگ ویتنام، سلاح شیمیایی تولید می کرد. پس از کسادی این بازار، به سمت تولید سموم و علف کش های شیمیایی و بذرهای تراریخته گرایش پیدا کرد. اکنون نزدیک به 20 هزار نفر در طول یکسال گذشته از این شرکت به دادگاه های آمریکا شکایت کرده اند چرا که این شرکت به مردم دروغ گفته و مواد سرطان زا را به خورد مردم دنیا داده است.

به گفته وی، اخیرا نیز اخباری از اسناد مخفی این شرکت های تراریخته به بیرون درز پیدا کرده است که سرکردگان این شرکت ها به دانشمندان پول می دادند تا مقالاتی در زمینه تایید ایمنی محصولات تراریخته گزارشی منتشر کنند.

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی با اشاره به نظر مقام معظم رهبری درباره محصولات تراریخته گفت: طبق بند ۱ـ۸ سیاست های کلان ابلاغی محیط زیست، مقام معظم رهبری بر توسعه کشاورزی سالم و ارگانیک تاکید کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون هزاران مقاله وجود دارد که اثبات کرده اند محصولات تراریخته در دراز مدت باعث تضعیف سیستم ایمنی و خونی می شوند. حتی در دراز مدت به سلول های مهم بدن صدمه و آسیب می رساند و باعث ایجاد اختلال در کبد و کلیه و همچنین سرطان می شود. این افراد چطور صریحا این واقعیت را انکار می کنند؟

وی بیان کرد: در حال حاضر ما آنقدر سند به مجلس، دولت و مراجع غذایی و سازمان های بازرسی ارایه داده ایم که آنها قانع شده اند، صلاح نیست محصولات تراریخته در جمهوری اسلامی ایران توسعه پیدا کند اما با کمال تاسف یک عده به علت منافع سیاسی و اقتصادی که دارند، وارد کننده میلیون ها دلار سویا، کلزا، ذرت و انواع محصولات تراریخته هستند.

وی ادامه داد: مسلم است کسی که این همه منفعت دارد نمی گوید ماست من ترش است. مدام از خوبی های تراریخته تعریف می کنند زیرا هدفش این است که کشاورزی ایران را تراریخته کند. پس تراریخته باعث افزایش تولید نمی شود. دروغ نگویید، مشکل غذایی جهان را ترا ریخته حل نخواهد کرد. ما باید مدیریت کشاورزی مان را درست و علمی بکنیم.

محصولات تراریخته به آفات مقاوم شده اند

کرمی گفت: دومین ادعای آنها، این است که  کودهای شیمیایی سرطان زا هستند اما تولید محصولات تراریخته سموم و آفات کشاورزی را کاهش می دهد. این در حالی است که تحقیقات زیادی از دانشمندان ثابت کرده است که تراریخته ها با گذشت زمان به آفات مقاوم شده و کشاورزان مجبور به استفاده دوباره سم پاشی شده اند.

وی افزود: آفات موجودات زنده ای هستند که برای ادامه حیاتشان تلاش می کند. آفات گیاهی نیز مانند میکروب ها و آنتی بیوتیک ها برای ادامه بقایشان در حال مقاوم شدن هستند. امروز فاجعه ای به نام مقاومت آنتی بیوتیکی کره زمین را فراگرفته است و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها باعث شده نسل چهارم و پنجم بیماری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها جواب ندهند و پس از عمل جراحی فوت کنند. مطالعات نشان داده اند محصولات تراریخته پس از گذشت دو دهه نسبت به سموم تراریخته بی. تی مقاوم شده اند مثلا پنبه تراریخته پاکستان پس از شانزده سال، دچار آفات شده است.

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی بیان کرد: طبق مقایسه محصولات اروپایی (که اجازه کشت تراریخته را ندارند) با آمریکا (بزرگترین تولید کننده محصولات تراریخته کشاورزی) در یک بازه زمانی بیست ساله، ابتدا عوارض استفاده از سموم کشاورزی به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد اما به تدریج با گذشت یک یا دو دهه محصولات کشاورزی تراریخته نسبت به آفات مقاوم شدند. در نتیجه کشاورزان مجبور به استفاده دوباره سموم کشاورزی شدند.

وی تصریح کرد: حاصل استفاده از کودهای شیمیایی و محصولات کشاورزی تراریخته، تولید یک ماده سمی خطرناک می شود که خورد و خوراک مردم را آلوده می کند. این امر امنیت غذایی مردم را نشانه می گیرد.

محصولات تراریخته به محیط زیست آسیب می رساند

کرمی اظهارداشت: سومین ادعای آنها هم این است که محصولات تراریخته باعث حفظ محیط زیست می شود زیرا میزان استفاده از سم و کودهای شیمیایی کاهش می یابد. سم ها و کودهای شیمیایی به روی محیط زیست اثر می گذارند و به زنجیره غذایی آسیب می رسانند.

وی افزود: عجیب است کشور سوئیس( دومین تولید کننده محصولات تراریخته) مجوز کشت تراریخته را نمی دهد اما خودش تولید کننده بذر تراریخته در جهان است و محصولاتش را به کشورهای فقیر صادر می کند. او قصد دارد همه کشورها را تراریخته کند اما خودش به دو دلیل محصولی را کشت نمی کند زیرا نسبت به سلامتی این محصولات به روی بدن انسان مطمئن نیست. دوم آنکه به محیط زیست صدمه می زند.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات متعدد ثابت کرده اند، ژن های وارد شده به ژنوم گیاهان تراریخته از یک گیاهی به گیاه دیگر در حال حرکتند. تنها مساله آفات نیست. در یک مزرعه 100 هزار هکتاری آمریکا که با هواپیما سم پاشی می شود، هزاران موجودات زنده دیگری مانند پروانه ها و زنبورها و حشرات مفید هم زندگی می کنند که حیات شان به مخاطره می افتد. گزارش های اخیر نشان داده اند که کلونی زنبور عسل در کانادا از بین رفته اند زیرا بسیاری از این زنبورها از شیره گیاهان تراریخته خورده و مسموم شده اند. در نتیجه استفاده از محصولات تراریخته به محیط زیست هم آسیب می رساند.

وی در پایان گفت: من به عنوان متخصص بایوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک صادقانه اعلام می کنم که اگر فردی ذرت تراریخته را به مدت طولانی بخورد، معده اش دچار التهاب می شود. استفاده طولانی مدت از محصولات تراریخته خاک را دگرگون می کند؛ سمی در ریشه گیاه ترشح می شود که میکروب مفید خاک را از بین می برد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل