تهيه نخستین مداد جهان

  • تهيه نخستین مداد جهان

در 30 اوت 1790م نيكولا كِنتِه براي سهولت در نوشتن از نوعي زغال نرم به نام گرافيت استفاده كرد و براي جلوگيري از آلودگي دست به هنگام نوشتن، گرافيت را ميانِ دو قطعه چوب قرار داد. بدين ترتيب مداد اختراع شد. امروزه يكي از انواع مداد كه در نقاشي مورد استفاده قرار مي‏گيرد به نام اين مخترع، به مداد كِنته معروف است.

  • درگذشت شیخ بهایی

بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی متولد ۸ اسفند ۹۲۵ خورشیدی در بعلبک، بود. وی حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری؛ که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت.

در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده‌است. به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ که مصادف با سال نجوم می‌بوده نام وی را در لیست مفاخر ایران ثبت کرد. وی  ۸ شهریور ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان درگذشت.

  • درگذشت محمود بهزاد

دکتر محمود بهزاد متولد ۲۲ اسفند ۱۲۹۲ در رشت بود . وی مترجم، مؤلف و زیست‌شناس ایرانی. او پدر زیست‌شناسی مدرن ایران قلمداد می‌شود.دکتر بهزاد  ۸ شهریور ۱۳۸۶ درگذشت.

  • تولد ارنست رادرفورد 

ارنست رادرفورد متولد  ۳۰ اوت ۱۸۷۱ بود . وی فیزیکدان هسته‌ای اهل نیوزلند بود که نامبخش عنصر رادرفوردیم نیز بود. او آشکارا بزرگ‌ترین فیزیکدان آزمایشگری بود که تا آن زمان جهان به خود دیده بود.  ده‌ها انجمن علمی و دانشگاه به او عضویت و درجات دانشگاهی افتخاری داده‌اند و او را پدر انرژی هسته‌ای نامیده‌اند. وی ۱۹ اکتبر ۱۹۳۷ میلادی (۶۶ سالگی )درگذشت.

  • تولد تئودور سودبرگ

تئودور سودبرگ متولد ۳۰ اوت ۱۸۸۴ بود . او شیمیدان سوئدی بود که دلیل شهرت وی به خاطر تحقیقات و کشفیاتش درباره ساختار ماده و بویژه چگونگی عملکرد چسب هاست. سودبرگ ۲۵ فوریه ۱۹۷۱در گذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا