زخم های ناشی از تحریم ها را بخیه کنیم

نخ های جراحی 4 هزار قلم هستند اما در پیوندهای مهم همچون پیوند قرنیه، کبد و… با نخی سر و کار داریم که به سوزنی به طول 4 تا 8 میلی متر وصل شده و قطر این سوزن بین 150 تا 200 میکرون معادل 0.2 میلی متر است و ته این سوزن کانال وجود دارد که باید نخی با ضخامت 60 تا 90 میکرون در آن قرار بگیرد .همچنین این نخ باید به گونه ای باشد که هیچ ضایعه خاصی ایجاد نکند.

براین اساس برای تولید نخی با چنین ابعاد کوچک نیاز به دانش، دقت و استانداردهای لازم است از طرفی هر یک از نخ ها بسته به نوع جراحی مدت زمان ماندگاری متفاوتی دارند و باید کنترل شده عمل کنند.

از این رو باتوجه به اینکه فضای آزاد در هر متر مکعب بیش از 2 میلیون ذره معلق است کارخانه ای که چنین نخی را تولید می کند باید در هر متر مکعب فضای آن حداکثر 350 هزار ذره معلق باشند. بنابراین باید کارخانه ای با فضای خاص و نیروهای متخصص احداث شود.
گفتنی است،با توجه به اینکه تا سال های پیش نخ های جراحی وارداتی بودند؛ با تحریم های اخیر، کشور به تولید این کالای حیاتی و مهم نیازمند است.
در همین راستا مهندس اطیابی- مدیرعامل شرکت نخ جراحان پارس از سال 95 با بکارگیری نیروهای متخصص طراحی این کالای مهم را آغاز کرده و در صورت تامین اعتبارات لازم این طرح،  پیش بینی می شود تا سال آینده این کالا با دانش کاملا بومی و تخصص لازم و متناسب با استانداردها و دانش جهانی در کشور تولید شود و در زمینه پزشکی کشور را خودکفا کند.
وی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس اصفهان  با بیان اینکه تولید این نخ حدود 30 تا 50 میلیون یورو صرفه جویی اقتصادی برای کشور دارد خاطرنشان کرد: ما با رد کردن مینیسک های علمی این امر و تکیه بر دانش کاملا بومی این کار پر ریسک و پرخطر را عهده دار شدیم و در صورت تولید این محصول در بسیاری از زمینه های تجهیزات پزشکی وابسته به پلیمر و فلز در کشور مشکل به صورت کامل مرتفع خواهد شد و کشور بی نیاز از کشورهای خارجی در این امر خواهیم شد.
اطیابی با اشاره به اینکه برای تولید این محصول از سال 1390 تحقیقات را آغاز و از سال 1395 کار عملیاتی را کلید زدیم ، عنوان کرد: در این مجموعه همواره تعداد 150 نفر مشغول به کار هستند، در بخش ساخت حدود 50 تا 60 نفر و در بحث تحقیقات تعداد 30 تا 60 نفر نخبه فعالیت دارند.
مدیرعامل شرکت نخ جراحان پارس با بیان اینکه با راه اندازی این پروژه دانش محور حدود 500 نفر بصورت مستقیم و هزاران نفر بصورت غیر مستقیم شاغل خواهند شد، ابراز امیدواری کرد و گفت : این نخ یک کالای بسیار استراتژیک است که با راه اندازی خط تولید آن توان مقابله با تحریم ها در زمینه پزشکی را خواهیم داشت.
اطیابی در رابطه موانع پیش روی تولید این محصول اظهار کرد: انتظار داریم صندوق نوآوری وشکوفایی برای کمک در این پروژه حیاتی با همکاری بانک ها به میدان بیاید و ارتباط ما را با بانکها ساماندهی کند چراکه وقتی پروژه های میلیاردی در سطح ملی کلید می خورد نباید انتظار داشت طراح این طرح دارایی خود را بفروشد و هزینه پروژه را پرداخت کند. اینجاست که صندوق نوآوری باید تدبیر لازم مشکل را حل کند این در حالی است که  2 سالی است، پیگیر حل این قضیه هستیم.
وی با بیان اینکه وظیفه ما در شرایط فعلی ممانعت از ضربه تحریم ها به سیستم سلامت کشور است،گفت:  با توجه به اینکه پروژه های دانش بنیان بزرگ زیرساخت های جدی نیاز دارند و مشکلات بزرگی را از دوش کشور بر می دارند باید متناسب با حجم فعالیتشان از آنها حمایت کرد و نباید صندوق نوآوری وشکوفایی و بانک ها برای هر پروژه دانش محور ردیف ثابت در نظر بگیرند چراکه بعضی از پروژه ها ملی، کلیدی است و مخارج تولید زیرساخت های آن بسیار بالاست و باید در حد نیاز آن ها مورد توجه و حمایت قرار بگیرند.
اطیابی با اشاره به اینکه معمولا از دید برخی پروژه دانش بنیان تجمع چند دانشجو و در اختیار گذاشتن 50 میلیون تومان به آنان و سود دهی 200 میلیونی تعریف می شود ، خاطرنشان کرد: این پروژه ها ممکن است اشتغال زا باشد اما زیرساخت های اشتغال بلندمدت کشور وابسته به پروژه هایی است که پدیده های وابستگی را از ریشه حل می کند و این طرح ها نیاز ریالی کاملا متفاوتی دارد.
وی در پایان با بیان اینکه روزی جهاد، حضور در جبهه مقابل عراق برای جلوگیری از نفوذ دشمن تعریف می شد، تاکید کرد: امروز باید جهاد علمی کنیم تا کشور را در عرصه های مختلف از تحریم ها بی نیاز کنیم و این بدون بسیج همگانی مسئولان امکان پذیر نخواهد شد.

گزارش:کمال نصیری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا