دغدغه های کارمندان را دریابیم

ورزش مرتب، تغذیه مناسب، تشخیص به موقع نشانه های بیماری در بعد جسمی، کنترل عواطف، احساسات و افکار، کنار آمدن با استرس و مشکلات روحی روانی، محافظت در برابر حوادث، سازگاری و اصلاح روابط بین فردی در بعد اجتماعی از جمله رفتارهایی هستند که سلامت افراد را ارتقاء می دهند.

كارمندان از جمله اقشاری هستند كه به دليل سبك كاری و كم تحركی در معرض آسيب های زیادی هستند؛ انواع مشكلات عضلانی، بيماری های غير واگير(ديابت، چربی و فشار خون) از جمله مشكلاتی است كه سلامت کارمندان را تهدید می کند؛ مشکلاتی که گاهی ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

در حال حاضر نسبت به سایر مشاغل توجه کمتری به آسیب ها و ناهنجاری های این طیف از جامعه شده است. این در حالی است که می توان با در نظر گرفتن عوامل ششگانه رفتارهای ارتقا دهنده سلامتی( فعالیت فیزیکی، مدیریت استرس، مسئولیت سلامتی و تغذیه، رشد معنوی و روابط بین فردی)، عوامل موثر بر سلامتی کارکنان را بهتر شناسایی و کارمندان را نسبت به شیوه اصولی و صحیح استفاده از وسایل و ابزارهای كاری خود از جمله صندلی، ميز و رايانه آگاه کرد.

از سوی دیگر، کارمندان نیز باید با انجام آزمايش های دوره ای و فعالیت های بدنی، نهایت تلاش خود را برای حفظ سلامتی خود داشته باشند. در ادامه به مهترین عوامل محیطی موثر بر سلامت کارکنان اشاره می شود که آن را می خوانید.

عوامل محیطی موثر بر سلامت کارکنان

روشنایی و نور محیط کار:  کارمندان اکثر ساعت ‌های روز را زیر نور مصنوعی سپری می ‌کنند؛ به ویژه در ماه هایی از سال که روزها کوتاهتر و شب ها بلندتر هستند، کارمندان مجبورند فعالیت های روزانه خودشان را در نور کم و نامناسب انجام دهند. نبود نور طبیعی خورشید، تاثیر منفی بر جسم و روان این افراد به جای می‌ گذارد و می ‌تواند بر راندمان کاری افراد نیز تاثیر منفی داشته باشد. این در حالی است که می توان با استفاده از نور پردازی های مناسب و پنجره‌های بزرگ( برای ورود نور طبیعی بیشتر به محیط کار)، سطح رفاه کارمندان را به مقدار قابل توجهی افزایش داد.

رنگ محیط: رنگ ها تاثیری زیادی بر روحیه و شرایط روانی فرد می ‌گذارند. رنگ محیط کار به عنوان یک عامل محرک یا کسالت آور عمل می‌ کنند. رنگ ها علاوه بر تناسب با نوع کار باید با شرایط روانی کارمندان نیز سازگاری خوبی داشته باشد.

درجه حرارت و رطوبت محیط کار: کار در محیط هایی با حرارت نامناسب( بسیار سرد یا گرم) نیز می تواند همراه با مشکلات جسمی از جمله درد مفاصل، پایین آمدن سطح مقاومت بدن ، سرماخوردگی و … باشد. ناراحتی های مربوط به دستگاه تنفسی نیز در کارکنان چنین محیط هایی بیشتر دیده می‌شود.

سر و صدای محیط کار: دستگاه شنوایی انسان به دامنه محدودی از اصوات حساس است از اینرو اصوات و سر و صداهایی که در طیف بالای این دامنه قرار دارند برای فرد آزار دهنده است. چنین صداهایی علاوه بر ایجاد مشکلات شنوایی، باعث تغییرات ضربان قلب، گشاد شدن مردمک چشم، فشردگی عروق خونی، بالا رفتن فشار خون، کشیدگی عضلات و … نیز می شود. همچنین پرخاشگری، تحریک پذیری و بی‌اعتمادی نیز در محیط های پر سر و صدا مشاهده می ‌شود.

تراکم کار: تراکم زیاد کاری، انجام کار در ساعات نامناسب نیز خستگی و ضعف جسمی و روانی برای کارمندان به همراه دارد. تداوم این مساله در طول زمان، سلامت جسمی و روانی این افراد را تهدید خواهند کرد.

نوع صندلی: متناسب بودن صندلی با شرایط فیزیکی کارمند باعث می ‌شود در طی گذر زمان آسیبی به افراد وارد نشود. صندلی ‌های اداری باید ویژگی ‌های مخصوصی داشته باشند. صندلی ‌هایی که راحتی یک کارمند را فراهم می ‌سازند سبب خستگی او در طی روز نمی ‌شود و همین امر راندمان کاری را به شدت بهبود می ‌بخشد.

گزارش: ندا جواد هراتی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعا جای نگرانی داره کارمندا تو خطرند و هیچ کس این قشررو درک نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا