درگذشت محمد بن جياني

  • درگذشت محمد بن جياني

ابوعبداللَّه محمد بن جياني منجم و رياضي‏دان مسلمان اندلسي در سال 379 ق در قرطبه از شهرهاي قديم اندلس در اسپانيا، متولد شد .جياني در نجوم و رياضيات از دانش بسياري بهره ‏مند بود واز مدافعان سرسخت كتاب اصول اقليدس به شمار مي‏رفت. از جمله آثار جياني كه درباره‏ نجوم به رشته‏ تحرير درآمده است، مي‏توان به كتابي در شرح مقاله‏ پنجم كتاب اصول اقليدس اشاره كرد.

  • تولد یوهان ولفگانگ فون گوته

یوهان ولفگانگ فون گوته متولد ۲۸ اوت ۱۷۴۹ در فرانکفورت بود.وی شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان‌شناس، فیلسوف و سیاست‌مدار آلمانی بود. او یکی از کلیدهای اصلی ادبیات آلمانی و جنبش وایمار کلاسیک و همچنین رمانتیسیسم به‌شمار می‌رود. وی یکی از مردان بزرگ فرهنگی قرون ۱۸ و ۱۹ اروپا و یکی از افراد برجسته ادبیات جهان محسوب می‌شود. گوته آلمانی، شکسپیر انگلیسی، هومر یونانی، و دانته ایتالیایی را چهار رکن ادبیات اروپا می‌دانند.او در۲۲ مارس ۱۸۳۲ در وایمار درگذشت.

  • درگذشت ملوین شوارتز

ملوین شوارتز متولد ۲ نوامبر ۱۹۳۲ بود. وی یک فیزیک‌دان آمریکایی بود. وی در سال ۱۹۸۸ جایزه نوبل فیزیک را به همراه لئون لدرمن و جک استینبرگر برای «توسعه روش باریکه نوترینوئی و اعلام وجود قرین برای لپتونها از طریق کشف میون نوترینو» دریافت کرد.او در ۲۸ اوت ۲۰۰۶ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا