نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درگذشت محمد بن جياني

ابوعبداللَّه محمد بن جياني منجم و رياضي‏دان مسلمان اندلسي در سال 379 ق در قرطبه از شهرهاي قديم اندلس در اسپانيا، متولد شد .جياني در نجوم و رياضيات از دانش بسياري بهره ‏مند بود واز مدافعان سرسخت كتاب اصول اقليدس به شمار مي‏رفت. از جمله آثار جياني كه درباره‏ نجوم به رشته‏ تحرير درآمده است، مي‏توان به كتابي در شرح مقاله‏ پنجم كتاب اصول اقليدس اشاره كرد.

یوهان ولفگانگ فون گوته متولد ۲۸ اوت ۱۷۴۹ در فرانکفورت بود.وی شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان‌شناس، فیلسوف و سیاست‌مدار آلمانی بود. او یکی از کلیدهای اصلی ادبیات آلمانی و جنبش وایمار کلاسیک و همچنین رمانتیسیسم به‌شمار می‌رود. وی یکی از مردان بزرگ فرهنگی قرون ۱۸ و ۱۹ اروپا و یکی از افراد برجسته ادبیات جهان محسوب می‌شود. گوته آلمانی، شکسپیر انگلیسی، هومر یونانی، و دانته ایتالیایی را چهار رکن ادبیات اروپا می‌دانند.او در۲۲ مارس ۱۸۳۲ در وایمار درگذشت.

ملوین شوارتز متولد ۲ نوامبر ۱۹۳۲ بود. وی یک فیزیک‌دان آمریکایی بود. وی در سال ۱۹۸۸ جایزه نوبل فیزیک را به همراه لئون لدرمن و جک استینبرگر برای «توسعه روش باریکه نوترینوئی و اعلام وجود قرین برای لپتونها از طریق کشف میون نوترینو» دریافت کرد.او در ۲۸ اوت ۲۰۰۶ درگذشت.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل