نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افرایش چهاربرابری واحدهای تحقیق و توسعه شرکت های صنعتی تا سه سال آینده

علی اصغر توفیق روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه سه ساله برای سال های 94، 95 و 96برنامه ریزی نموده تا درحدود 75 درصد از واحدهای صنعتی بزرگ کشور، واحد تحقیق و پژوهش ایجاد شود.

وی عنوان کرد : در گذشته حدود یک هزار واحد تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی بزرگ کشورایجاد شده و این آمار تا سه سال آینده باید به پنج هزار واحد افزایش یابد، یعنی در این مدت باید چهارهزار واحد تحقیق و توسعه در شرکت های صنعتی ایجاد شود.

توفیق یادآور شد: برای اجرای این برنامه، تعداد واحد تحقیق و توسعه در شرکت های صنعتی بزرگ در هر سال ، شیوه نامه ها، دستورالعمل ها و روش های ایجاد آن مشخص شده است و باید شرکت ها افراد مورد نظر خود را معرفی کرده و این افراد آموزش های لازم را برای راه اندازی واحد تحقیق و توسعه پیش بینی کنند .

وی گفت: از سوی دیگر از برنامه های وزارت صنعت پس از ایجاد واحد تحقیق و توسعه در شرکت ها ی صنعتی، سوق دادن این شرکت ها به سمت دانش بنیان شدن است ، پیش بینی می شود حدود 60 درصد از شرکت های صنعتی که دارای واحد تحقیق وپژوهش می شوند، در ردیف شرکت های دانش بنیان قرار گیرند.

توفیق اظهارکرد: با دانش بنیان شدن شرکت های صنعتی بهره مندی از مزیت های قانونی از جمله معافیت های مالیاتی، تسهیلات گمرکی و تمام مسایلی که در قانون شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است .

وی در خصوص وضعیت راه اندازی واحد تحقیق و توسعه در شرکت های صنعتی کشور نسبت به گذشته گفت: در زمان های گذشته موضوع راه اندازی این واحدها در شرکت های صنعتی از سوی وزارت صنعت آغاز شده بود و در آن زمان حدود هزارو 500 واحد تحقیق و توسعه ایجاد شد، اما متاسفانه تعدادی از آن واحدها تعطیل و تعدادی نیز باقی ماندند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن وتجارت با باین اینکه درچند سال گذشته توجهی به بحث تحقیق و توسعه درشرکت های صنعتی نشده و هیچ حمایت، برنامه ریزی و تشویقی برای ایجاد و توسعه واحد تحقیق و توسعه در این شرکت ها صورت نگرفته است ، افزود: از سال گذشته دوباره این کاردر کشور شروع شده ، اکنون ضوابط مورد نظر برای اجرا و آموزش های لازم برای ایجاد این واحد در شرکت های صنعتی دیده شده است، توقف گذشته اکنون به موجی تبدیل شده که باید درسه سال آینده 75 درصد از شرکت های بزرگ صنعتی ما واحد تحقیق و توسعه داشته باشند.

اکنون بیش از یک هزارو 500 شرکت دانش بنیان تولیدی ، خدماتی و صنعتی در کشور فعال است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل