متهم اصلی سقوط هواپیما شناخته شد

اصولا تشکیل یخ روی بال‌های هواپیما علت اصلی سقوط هواپیما است. وجود این یخ عمدتا با چشم شناسایی می‌شود. فرآیندی که ممکن است بروز خطاهای انسانی را در پی داشته باشد. در این راستا، محققان کانادایی با سرپرستی "محمد حسین ظریفی" و همکاری  "کیانا میرشاهدی" محققان ایرانی این دانشگاه، حسگرهایی تولید کرده‌اند که می‌تواند این امر را دستخوش تغییرات کند.

این حسگر از "ریزموج‌ها" استفاده می‌کند تا شکل‌گیری یخ‌ها را فورا شناسایی کند. یخی که ممکن است برای خلبانان و پرسنل پرواز روی زمین قابل رؤیت نباشد.

محققان پردیس "اوکاناگان"(Okanagan) دانشگاه بریتیش کلمبیا این حسگر را توسعه داده‌اند. دستگاهی که به عنوان یک "حسگر ریزموج تشدیدگر هواپیما"(planar microwave resonator sensor) شناخته می‌شود.

در اصل این دستگاه از فلزی است که روی یک ورقه پلاستیک نازک قرار داده شده است. استحکام آن هم به اندازه‌ای است که با قرار گرفتن در معرض عناصر مقاوم است.

علاوه بر آن ساخت آن ارزان و راحت است.

به طور خلاصه می‌توان گفت که حسگرها چگونگی تغییرات فرکانس‌های رزونانس را اندازه‌گیری می‌کنند. آزمایشات آزمایشگاهی حسگرها نشان می‌دهد که قادرند در عرض چند ثانیه وجود شبنم‌های منجمد را تشخیص دهند.

این در حالی است که چشم انسان قادر به رؤیت شبنم‌های یخ نیست.محققان پروژه خاطرنشان کرده‌اند که این آزمایش در حد نمونه آزمایشگاهی بوده و تشخیص وجود یخ در سراسر بال هواپیما کاری دشوارتر خواهد بود.

حسگرها همچنین می‌توانند زمان برخورد آب با بال‌های هواپیما را تشخیص دهند، تغییر حالت آب به یخ را دریابند و سپس ضخامت یخ در حال افزایش را اندازه‌گیری کنند. نتایج این پژوهش در مجله "Sensors and Actuators B: Chemical" انتشار یافت.

منبع: ایسنا