تحقق رویای لاغری به کمک هورمون درمانی

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که تزریق یک آمپول هورمونی می‌تواند به افراد دارای اضافه‌وزن زیاد و چاقی برای کاهش وزن؛ کمک کند.

در این مطالعات، پژوهشگران قصد داشتند تا به بررسی این مسئله بپردازند که آیا تزریق هورمون‌های GOP پپتید گلوکاگون مانند (GLP-1) ، اکسینتومدولین و پپتید، می‌تواند به کاهش وزن و کاهش سطح گلوکز بالا کمک کند یا خیر؟

در ادامه، پژوهشگران؛ پانزده بیمار را به مدت چهار هفته تحت درمان هورمون‌های GOP قرارداده و طی این مدت به‌وسیله پمپ‌های ویژه‌ای به‌طور منظم به بدن آنها هورمون‌های لازم به‌صورت زیرپوستی، تزریق شد.

این تزریق برای دوازده ساعت ادامه داشته و از یک ساعت پیش از صبحانه شروع‌شده و تا آخرین وعده غذایی روزانه تداوم داشت. در کنار این عملیات، بیماران تحت رژیم غذایی مناسب و سالمی نیز قرار گرفتند.

تریشیا تان (Tricia Tan) سرپرست این تیم تحقیقاتی در این رابطه گفت: «چاقی و دیابت نوع 2 می‌تواند به‌طورجدی سلامت افراد را به خطر انداخته وزندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری‌ها زمینه‌ساز مشکلاتی جدی همچون سرطان و بیماری‌های قلبی هستند. به همین دلیل ما به‌طورجدی نیاز داریم تا روش‌ها و داروهای جدیدی برای بهبود و حفظ بسیاری از بیماران این حوزه، داریم.»

در این مطالعات 26 بیمار دارای نشانه‌های پیش دیابت و افرادی که دیابت داشته و تحت درمان بودند برای مدت دو سال از تابستان 2016 تا پائیز 2018، موردبررسی قرار گرفتند.

به این بیماران گفته شد که تیم مطالعاتی، قصد درمان تزریقی آن‌ها را داشته و دراین‌بین 15 بیمار به‌صورت تصادفی انتخاب‌شده و به آن‌ها هورمون تزریق شد درحالی‌که 11 بیمار با داروی غیرواقعی که تنها محلول آب و نمک بود برای مدت چهار ماه تحت درمان قرار گرفتند.

این تیم همچنین 21 بیمار را که تحت عمل جراحی چاقی و 22 بیمار که تحت رژیم غذایی بسیار کم‌کالری قرار داشتد ، برای مقایسه نتایج GOP مورداستفاده قرار دادند. به همه این بيماران دستگاه سنجش گلوكز داده شد تا محققان بتوانند سطح گلوكز آن‌ها را دنبال كنند.

در این کار آزمایی ، بیماران تحت درمان با GOP به‌طور متوسط 4/4 کیلوگرم از دست دادند ، درحالی‌که برای بیماران دریافت‌کننده دارونما (محلول آب و نمک)  2.5 کیلوگرم کاهش وزن ناشی از رژیم غذایی ثبت شد. گفتنی است این روش درمانی هیچ نوع عوارض جانبی نداشته است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که اگرچه درمجموع عمل جراحی لاغری در بیماران منجر به کاهش وزن بیشتری شده بود اما  روش استفاده از تزریق GOP نسبت به عمل جراحی ارجحیت دارد زیرا از عوارض جانبی كمتری نسبت به جراحی چاقی برخوردار است.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی مراقبت‌های دیابت (Diabetes Care  journal) منتشرشده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. وای چقدر عالی .کاش زودتر عملیاتی بشه خسته شدیم ازچاقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا