روز جهانی مردمان بومي

  • روز بين ‏المللي مردمان بومي

مرداد مصادف با نهم مارس به نام روز بین المللی مردم بومی نام گذاری شده است که از سوی مردم کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود.مردم بومی عمدتا به بخشی از جوامع بشری گفته می شود که هنوز بر پایه دانش و سبک زندگی سنتی گذران عمر می کنند.

معمولا در جوامع بومی آهنگ توسعه کندتر از جوامع دیگر است. علت این کندی آن است که عموما جوامع بومی بر پایه یافته ها و دانش سنتی خود و همچنین برقراری تعادل بین داشته ها و نیازهای جامعه شان راه توسعه را پیش می گیرند. به نوعی می توان گفت که جوامع بومی به پایداری توسعه بیش از سایر جوامع توجه می کنند.

توجه جوامع بومی به منابع طبیعی به عنوان مهمترین اهرم توسعه، باعث شده تا مجامع علمی جهان امروزه توجه بیشتری به دانش بومی نشان دهند. روز 9 اوت (آگوست) مصادف با 18 مرداد ماه به عنوان روز جهانی مردم بومی شناخته می شود.

  • اختراع سه چرخه تراكتور

"تراكتور "توسط يك انگليسي به نام" جيمز روبرتسون "كه كشاورز و كشاورززاده بود اختراع شد .اين تراكتور كه براي تسريع در امر شخمزدن زمينهاي زراعتي خانواده" روبرتسون "بوجود آمده بود ،سه چرخ كوچك داشت و توسط يك موتور دو سيلندري كار ميكرد .به علت اهميت فراواني كه اين ماشين نوظهور داشت دولت انگلستان به تكامل آن همت گماشت و در نتيجه ،تراكتورهاي امروزي بوجود آمدند.

  • تولد ویلیام آلفرد

ویلیام آلفرد یا "ویلی" فولر متولد ۹ آگوست ۱۹۱۱ بود.وی اخترفیزیک‌دان آمریکایی است. او نباید با اخترشناس بریتانیایی، آلفرد فولر اشتباه گرفته شود.  فولر در سال ۱۹۶۳، موفق به دریافت جایزه هنری نوریس راسل از انجمن اخترشناسی آمریکا شد؛ از جایزه‌های دیگر وی می‌توان به جایزه وتلسن در ۱۹۷۳، مدال ادینگتون در ۱۹۷۸، مدال بروس در سال ۱۹۷۹ و جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۸۳ و به دلیل مطالعه‌های نظری و تجربی درباره واکنش‌های هسته‌ای در اهمیت تشکیل عناصر مختلف شیمیایی در گیتی، اشاره کرد.وی در ۱۴ مارس ۱۹۹۵ درگذشت.

  • درگذشت هرمان هسه

هرمان هسه  ۲ ژوئیهٔ ۱۸۷۷ بود. وی ادیب، نویسنده و نقاش آلمانی-سوییسی و برنده جایزه نوبلِ سال ۱۹۴۶ در ادبیات شد. او در ۹ اوت ۱۹۶۲ میلادی در گذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا