محلول ضد لغزش سطوح تولید شد

مرضیه خانی، دکتری شیمی پلیمر و مدیر یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در گفتگو با مهر اظهار کرد: بر اساس آمار منتشر شده توسط مؤسسه CDCP هر سال تعداد ۲۳۵ هزار نفر از افراد بالای ۱۵ سال به علت صدمه دیدن در مکان‌های لغزنده به اورژانس مراجعه می‌کنند که از این تعداد ۱۴ درصد بستری می‌شوند.

وی با بیان اینکه در واقع لیز خوردن یکی از علل اصلی جراحات در محیط‌های کاری، مراکز خرید و محیط‌های خانگی و از مهمترین علل سقوط از ارتفاع است، عنوان کرد: از طرف دیگر چنانچه مالک، زمان کافی برای از بین بردن علل لغزندگی را داشته باشد، مسئول بالا بردن ایمنی سطح به منظور کاهش خطر لیز خوردن است و در صورت محرز شدن کم کاری مالک و مسئول ملک (تجاری، مسکونی، دولتی و خصوصی) در دادگاه مسئول است.

خانی با بیان اینکه بر همین اساس موفق شدیم در این شرکت دانش بنیان تولید نیمه صنعتی محلول ضد لغزش را تولید کنیم، خاطر نشان کرد: این محلول با افزایش ضریب اصطکاک باعث کاهش احتمال لیز خوردن می‌شود و برای انواع سطوح سنگی مانند حمام، سرویس بهداشتی، استخر، راه پله و … قابل استفاده است.

وی در خصوص مزایای محصول گفت: دوام بیشتر، قیمت پایین‌تر و دامنه کاربرد بیشتر نسبت به سایر روش‌ها، عدم آسیب به زیبایی، افزایش مقاومت لغزشی سطوح سنگی بدون پوشش، قابلیت کاربرد برگشت پذیر، کاربرد ساده و با قیمت پایین نسبت به نمونه‌های خارجی از مزایای این محصول به شمار می‌رود.

به گفته وی، این محصول نمونه ایرانی ندارد ولی نمونه‌های خارجی آن با قیمت بالایی در بازار هستند؛ طبق برآوردهایی که داشته ایم قیمت این محصول ایرانی نسبت به نمونه خارجی یک دهم است.

وی تاکید کرد: از مهمترین شاخصه‌های ارزیابی محلول‌های ضد لغزش، می‌توان به مواردی از جمله ضریب اصطکاک، تأثیر در زیبایی سطح و ماندگاری تأثیر محلول روی سطح نام برد.

خانی خاطر نشان کرد: نتایج آزمایش‌های انجام شده در معتبرترین آزمایشگاه‌های کشور موید کیفیت بالای محلول ضد لغزش ایستا در شاخصه‌های مذکور است.

این محقق با تاکید بر اینکه افزایش ضریب اصطکاک سطح تا حدود ۳ برابر در این محلول در نظر گرفته شده است، گفت: این محلول به هیچ عنوان آسیب به زیبایی ظاهری سطح وارد نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ماندگاری این محلول روی سطح حدود یک سال است، گفت: از این محلول می‌توان در حمام و سرویس بهداشتی، سرامیک سالن و آشپزخانه، سنگ، روی کاشی استخر بهره برد.

وی با اشاره به طریقه استفاده از این محلول ضد لغزش گفت: طرز استفاده محلول به این صورت است که بعد از شستشو و خشک کردن سطح، محلول به روی سطح پخش می‌شود. پس از گذشت حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه محلول با استفاده از آب از روی سطح شسته می‌شود اما اثر محلول (افزایش ضریب اصطکاک سطح) بیش از یک سال روی سطح باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه این محلول بیشتر در سطوح مرطوب مانع لغزندگی می‌شود، بیان کرد: برای استفاده از این محلول باید سطح تمیز و عاری از هر گونه چربی و گردوغبار باشد و به مدت نیم ساعت عمل می‌کند؛ پس از شستشوی سطح، دیگر لغزنده نیست.

وی با بیان اینکه مواد شوینده اثر این ضد لغزندگی را از بین نمی‌برد، گفت: اما استفاده از جوهر نمک می‌تواند اثر لغزندگی را از بین ببرد.

این طرح دارای گواهی ثبت اختراع، گواهی نامه اختراع سطح سه از بنیاد ملی نخبگان، تاییدیه صنایع پیشرفته از وزارت صنعت، معدن و تجارت، پروانه بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاییدیه محصول دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده و در نمایشگاه دستاوردهای حوزه فناوری ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا