لطمه به کودکان برای کسب منافع بیشتر

به تازگی دو مطالعه توسط دفتر منطقه‌ای WHO در اروپا انجام شده که حاکی از آن است که تعداد زیادی از محصولات غذای کودک به شکل نادرستی به‌عنوان محصولاتی مناسب برای نوزادان زیر ۶ ماه تبلیغ و بازاریابی می‌شوند، این در حالیست که بسیاری از این محصولات به طور نامناسبی حاوی مقادیر زیادی شکر هستند.

ضمن اینکه WHO بارها بر شیردهی مادران به نوزادان خود به ویژه در ۶ ماه نخست تولد تاکید کرده و طبق مقررات، شرکت‌های تولیدکننده غذای کودک حق ندارند محصولات خود را برای نوزادان زیر ۶ ماه تبلیغ کنند.

آنچه که امروزه به عنوان چالشی برای دولت ها، رسانه ها و مخاطبان آنها مطرح شده است، تبلیغ محصولات و مواد غذایی مضر، تبلیغات دروغین و خلاف واقع در مورد محصولات غذایی و مکمل های دارویی است که همه آنها به‌طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است، در این میان آنچه بیشتر از همه موجب نگرانی می شود این است که این محصولات تبلیغ شده مربوط به نوزادان و کودکان باشد.

فقدان نظارت بر کیفیت و ادعاهای مطرح شده درباره مواد تشکیل‌ دهنده و تاثیرات محصولاتی که با سلامت کودکان سروکار دارد، همواره مورد انتقاد برخی از صاحبنظران و دست اندرکاران مربوطه بوده است.

اما، نه تنها این انتقادات راه به جایی نبرده بلکه پای تبلیغ این محصولات را به  صداوسیما هم باز کرده است. شاید نبود قوانین مشخص و بازدارنده در این خصوص موجب شده که کسی پاسخگوی به خطر افتادن سلامت مردم نباشد. با این وجود، به نظر می رسد با توجه به اهمیت موضوع، باید فکری به حال این خلاء قانونی کرده و مجازات های سنگینی برای کسانی که از این شرایط سواستفاده می کنند، در نظر گرفته شود.

در هرحال، پرواضح است که پیام‌ های بازرگانی تلویزیونی بر انتخاب‌ های غذایی کودکان از سوی کودک و حتی والدین آنها تاثیر بسزایی دارد. از این رو، به نظر می رسد نهادهای نظارتی باید به درستی نقش خود را بشناسند و به وظایف خود به نحو شایسته‏ تری عمل کنند. ضمن اینکه والدین نیز باید آگاهانه تر اقدام به انتخاب محصولات غذایی برای کودکان خود کرده و از سوی دیگر، شرکت‏ های ارائه‏ دهنده کالا و خدمات نیز نباید برای کسب منافع بیشتر به کودکان لطمه وارد کنند.

در این میان نقش رسانه‏ ها نیز به عنوان یک پایگاه عظیم اجتماعی بسیار مهم است از این رو، آنها نیز علاوه بر رعایت قوانین و مقررات، باید برای کودکان احترام ویژه ‏ای قائل شوند و از پخش چنین آگهی‏ هایی که دارای ضررهای مادی و معنوی بسیار زیادی هستند، پرهیز کنند.

گزارش: هانیه حقیقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر.ممنون از مطالب خیلی جذابی که درهر زمینه ای منتشر میکنید.واقعا تبلیغات اینستا گرام وتلگرام و… معضلی شده .چقدر پول مهمه که با آینده بچه ها بازی می کنند.

  2. متن جالب و پر محتوایی بود واقعا کودکان امروز ایران زمینمان در خطر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا