نشریات درون سازمانی نوعی رسانه اند

امروزه نشریات درون سازمانی غالبا به عنوان یک رسانه در سازمان‌ها منتشر می‌شوند. این نشریات در قالب‌های «نشریه داخلی»، «بولتن»، «خبرنامه»، «پیک» و … در شکل و ظواهر متفاوتی چاپ شده و در دسترس قرار می گیرند.

در این میان، خبرنامه شهرداری تهران نیز به مثابه  گونه ای خبرنویسی در  پرتال سازمانی، در سالیان اخیر در سطح تشکیلات مورد توجه کارکنان و حتی کاربران برون سازمانی بوده است.

تحقیقی تحت عنوان «نگاهی به خبرنامه پرتال شهرداری تهران به لحاظ محتوایی و تأثیر آن بر مخاطبان» با توجه به نظریه درگاه اطلاعات سازمانی و مدیریت دانش پیرامون اینترانت و پرتال سازمانی و با اتکاء به داده های استخراجی از یک ماه اخبار پرتال شهرداری تهران انجام پذیرفته است.

آنچه که حائز اهمیت است این است که در اینجا دو موضوع پیرامون خبرنامه شهرداری مورد توجه بوده، اول تحلیل محتوای این اخبار در قالب گروه بندی معنایی متون خبری و با تکنیک های متن کاوی و محاسبه کلمات پرتکرار و دیگری، بررسی آمار شمارشگرهای سامانه از تعداد مخاطبان هر دسته از اخبار بوده است که نشان از گرایش زیاد مخاطبان به سوی اخبار درون سازمانی مرتبط با منابع انسانی دارد.

در نهایت با این دو مرحله تحلیل داده ها تلاش شده است از طریق دسته بندی متون خبری و شناسایی کلمات پرتکرار هر دسته، راهبردی برای سازمان جهت یافتن کلمات کلیدی با توجه به میزان مخاطبان یافت شود، تا از طریق گزینش کلمات مناسب در سامانه مدیریت محتوا( CMS ) موجبات بهینه سازی پرتال شهرداری تهران در موتورهای جستجو فراهم شود. امری که موفقیت پرتال یک سازمان را در یافتن مخاطبان با آمار بیشتر و با هدفمندی بیشتر در شبکه جهانی وب رقم خواهد زد.

این پژوهش که در پنجمین کنفرانس وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ ارائه شده توسط امیرسعید صدیق، کارشناس فنی شهرداری تهران و مدرس دانشگاه علمی کاربردی تالیف شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا