نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف آثار نخستین نشانه های کشاورزی توسط انسان

توبیاس ریچر (Tobias Richter) از دانشگاه کپنهاگ (University of Copenhagen) دانمارک و تیمی از  باستان شناسان و پژوهش گران همراهش ، در یک پروژه حفاری موفق به کشف استخوان های یک کودک، یک فرد  بزرگسال و آثاری از کشاورزی اولیه در بیابان سیاه (Black Desert) واقع در اردن شدند شدند . آزمایش های تعیین قدمت انجام شده روی این بقایای استخوانی نشان می دهد که این آثار چهارده هزار سال پیشینه دارند .

ریچر در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با کشفیات فوق ، اعلام کرد : " واقعا این مدارک و آثار جدید شروع مهمی برای پیدا کردن مدارک بیشتر در این بخش خاص از جنوب غربی آسیا است که ما انتظار چنین شواهدی را از آن نداشته ایم . این مدارک مسیری را که ما درباره جوامع شکارچی در پایان آخرین عصر یخبندان فکر می کردیم ، تغییر می دهد . در واقع این جوامع شکارچی در حاشیه ایجاد فن آوری های جدید کشاورزی بودند و این راه های جدید زندگی هنوز در زندگی امروزی ما موثر بوده اند . "

شایان ذکر است که در آن زمان این منطقه از بارش باران کافی برای حفظ رشد زیستگاه انسان اولیه برخوردار بوده است . ارین استراپ (Erin Estrup) از دیگر پژوهشگران حاضر در این پروژه کاووش و بررسی  در رابطه با موضوع فوق می گوید : " ما می توانیم با بررسی های دقیق ، به مطالعه گونه های مختلف گیاهی پرداخته و آنها را شناسایی کنیم . در نهایت تیم پژوهشگران قادر خواهند بود بر اساس این اطلاعات ،  محصولاتی که در این منطقه  رشد می کرده را شناسائی کرده و طبقه بندی کنند . تصور کردن این مساله در حال حاضر بسیار سخت است چرا که امروزه سراسر این منطقه بیابان است اما به طور قطع در هزاران سال پیش این جا بسیار زیبا و سر سبز بوده است . در نتیجه ما با توجه به آثار گیاهان باقی مانده ، می توانیم بگوییم ، چه  نوع گیاهانی در این محل رشد می کرده است . "

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل