لزوم برند سازی در جهاد دانشگاهی

دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی در چهارمین گردهمایی مدیران حوزه روابط عمومی این نهاد که امروز پنج‌شنبه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن قدردانی از توجه ویژه مقام معظم رهبری به جهاد دانشگاهی در دیدار دو روز گذشته با ائمه جمعه سراسر کشور، بیان کرد: تمام سخنان رهبر معظم انقلاب سنجیده است و خدا را شکر می کنیم که این توفیق را به ما داده تا به راهی برویم و کار‌های شایسته‌ای انجام دهیم که مورد لطف ایشان قرار بگیرد. اکنون و پس از عنایت مقام معظم رهبری به جهاددانشگاهی، مسئولیت ما بیشتر و سخت‌تر شده است. در عالی‌ترین سطح از اعتبار میان مسئولان، جهاددانشگاهی جایگاه ویژه‌ای دارد و ما باید از این فرصت و اعتمادی که به این نهاد وجود دارد، استفاده کنیم.

وی افزود: در دیداری که در آبان ماه سال گذشته خدمت رهبر بودیم تلاش خوبی انجام شد تا تلاش های جهاددانشگاهی به شکل مطلوب بیان و مورد توجه ایشان قرار بگیرد و رهبر انقلاب از ما خواستند لیست فناوری های این نهاد را ارایه دهیم.

وی تصریح کرد: تلاش ما در دفتر مرکزی این است که طرح‌های هدفمند به ثمر برسد و توقعات رهبری را برآورده کنیم. در این میان روابط عمومی نقش اساسی در برقراری ارتباط مناسب میان درون و بیرون سازمان دارد، همچنین این حوزه نقش مناسبی در ایجاد فضایی خوب میان اعضای درون سازمان دارد. اعضای روابط عمومی، همواره مشاوری امین برای روسا و پرسنل واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی هستند.

دکتر طیبی با بیان اینکه روابط عمومی هم علم و هم هنر است، افزود: از دید بنده رسالت اصلی جها ددانشگاهی الگوسازی توان کشور در رسیدن به پیشرفت و نهایتا ایجاد خودباوری در نسل جوان و شکوفا شدن استعداد‌ها است. وظیفه معاونت ها در این عرصه، برنامه‌ریزی برای اهداف و کار ستاد هم اجرای مناسب این برنامه ها و اهداف جهاد دانشگاهی است و کار روابط عمومی‌ها پس از تحقق اهداف آغاز می‌شود و آن حوزه اطلاع رسانی و خبررسانی است.

وی افزود: ارتباط خوب با رسانه‌ها، خبرنگار‌ها، صدا وسیما، چاپ کاتالوگ و بروشور و مستند کردن توانمندی‌ها و برندسازی و رسیدگی به وبسایت‌ها از دیگر وظایف محوله بر دوش روابط عمومی‌های این نهاد است. ارتباط خوب با رسانه‌های خبری جهاددانشگاهی مهم است، مطلوب است رسانه‌های ما به خوبی دستاورد‌های این نهاد را به نمایش بگذارند.

وی گفت: انتظار دیگر از روابط عمومی، اطلاع رسانی درباره توانمندی‌های واحد‌های سازمانی است. یکی از بحث‌های ما در جهاددانشگاهی این است که حتی اگر نتوانیم در یک استان، فعالیت جدی و شاخص داشته باشیم، دستاورد‌های خوب دیگر واحد‌های استانی را مورد توجه قرار دهیم و آن‌ها را اطلاع‌رسانی کنیم.

رییس جهاددانشگاهی همچنین خطاب به مدیران و معاونان بیان کرد: خوب است که به صورت دوره‌ای از ظرفیت‌های خبرگزاری‌های ایکنا، ایسنا و سیناپرس استفاده کنید و مصاحبه‌ها و صحبت‌های دوره‌ای و هدف دار با این رسانه‌ها انجام دهید، این باید جزو برنامه‌های واحد‌های روابط عمومی جهاددانشگاهی باشد.

وی افزود: این روزها، تخریب‌های رسانه‌ای علیه نهاد‌ها و شخصیت‌های علمی زیاد شده است، این فضا‌ها باید به خوبی رصد شوند و اطلاع‌رسانی صحیحی انجام شود. در این راستا افزایش سواد رسانه‌ای سازوکار مناسب و موثری است.

دکتر طیبی همچنین گفت: جهاددانشگاهی نهادی است که با خواست جمعی از اعضای خود آن راه‌اندازی شده است. با این حال، نظام اجرایی کشور علی‌رغم اینکه هر سال می‌بیند ما بر فعالیت دانش بنیان تاکید داریم، اما این نهاد هنوز نتوانسته جایگاه خوب و قدرت مانوری برای افزایش و تامین منابع درآمدی خود داشته باشد. خود ما در حال تلاش برای تثبیت جایگاه جهاددانشگاهی و اثبات توانمندی جهاددانشگاهی به مسوولان و مدیران عالی‌رتبه کشور هستیم.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است، گفت: ما خود را به صورت کامل در متن بیانیه می‌بینیم و قریب به ۳۰ سال به صورت حرفه‌ای در حوزه علم و فناوری ورود کرده‌ایم. معتقدیم یکی از روش‌های تحقق بیانیه گام دوم، استفاده از دستاورد‌های جهاددانشگاهی است.

دکتر طیبی در پایان افزود: اشتراک و انتقال تجربه‌های موفق در حوزه اطلاع‌رسانی، راهکار خوبی برای پیشرفت روند کار واحد‌های روابط عمومی این نهاد است. همچنین افکارسنجی در هدایت مدیران سازمانی واحدها، راهکار موثر دیگری است که لازم است مورد توجه قرار گیرد. پاسخگویی ذرست به مخاطبان درونی و بیرونی نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا افراد بتوانند حرف های خود را با مدیران درمیان گذاشته و پاسخ را دریافت کنند.

ناتوانی در برقراری ارتباطات زوال قدرت به دنبال دارد

محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: در دنیا هم قدرت‌های مختلفی وجود داشته ‌اند، اما امروز قدرت اصلی در دنیا، ارتباطات است. وقتی تحلیل و پردازش اطلاعات ارزش شود، تصمیم بر مبنای اطلاعات هم ارزش خواهد بود. هر کشوری برتری قدرت اطلاعات داشته باشد، قدرت تصمیم‌گیری بالاتری هم دارد. قدرت اصلی دنیا، قدرت اطلاعات است.

وی افزود: ناتوانی در برقراری ارتباطات و اطلاعات، موجب زوال قدرت هم می‌شود. ما اغلب، در جریان تبادل اطلاعات خام‌ فروش هستیم و توان تحلیل اطلاعات را نداریم، اصولا هم نمی‌دانیم چه حرفی باید بزنیم. بسیاری مواقع اقدامات اعلامی ما از اقدامات اقدامی ما جلوتر است. در مدل مواجه زندگی‌مان هم از داشتن چیزی و نه استفاده آن لذت می‌بریم. کل اروپا تعداد خبرگزاری کمتری از ما دارد، چرا که ما از داشتن چیزی خوشمان می‌آید، نه استفاده از آن. اطلاعات را تولید نمی‌کنیم، اما تحلیل و تبادل هم نداریم و استفاده هم نمی‌کنیم. در آموزش هم، مهارت تولید اطلاعات، دغدغه ما نیست. کوتاه نویسی و خلاصه نویسی جزو مهارت‌های آموزشی ما نیست.

به گفته معاون مطبوعایت وزیر ارشاد؛ در عصر تنوع رسانه، تکنولوژی قیمت خود را از دست داده و امروز با تجمیع دستگاه‌ها روبرو هستیم. تلفن همراه همه دستگاه‌ها را تجمیع کرده و در این عرصه رسانه‌ها باید به دنبال شریک‌سازی باشند.

وی با بیان اینکه دوران تبیلغ ‌محور و افزایش فالور تمام شده است، گفت: دوران شریک‌سازی، پایان جریان یکسویه است و مختصات آن ارزانی، فراگیری، دربرگیری، سرعت، حذف مکان و زمان است. ساختار تکنولوژی آن‌چنان تغییر کرده که با هر تغییری به یک‌باره جمعیت زیادی از جهان تغییر می‌کند. هر که یک تلفن همراه دارد، دارای یک رسانه است و حق ابراز و اظهار نظر دارد.

وی گفت: آینده رسانه در دنیا وابسته به ظرفیت‌های تلفن همراه است، اکنون در استفاده از تلفن همراه، اولویت نخست؛ دسترسی به اطلاعات و پردازش آن‌ها است. اما اینکه استفاده ما از این فضا برای چه مواردی است، با نگاهی به استفاده ما از تلفن همراه مشخص می‌شود، میزان استفاده کشور‌های پیشرفته از تلفن همراه برای حضور در شبکه‌های اجتماعی ۱۶ درصد و استفاده ما ۶۵ درصد است، این در حالی است که در حوزه کاریابی ما استفاده ۵ درصدی از تلفن همراه داریم و میزان حضور آن‌ها در این عرصه ۴۵ درصد است.

خدادی با بیان اینکه متاسفانه فضای تولید، تبادل و پردازش اطلاعات در کشور ما ضعیف است، اظهارداشت: اطلاعات یعنی ساده‌سازی، مصداق‌سازی، دسته‌بندی و ریاضی کردن داده‌ها تا اینکه به تبیین، اقناع و درک متناسب با هدف تعیین‌شده برای مخاطب برسد. در این راستا، یکی از نیاز‌های اصلی در این عرصه، شناخت مخاطب است. نخست باید مخاطبان مشخص شده و سپس نیازشناسی صورت بگیرد و متناسب با نیاز آن‌ها اطلاعات تولید و ارائه شود و آنچه را نمی‌دانند ارائه کنیم. ایجاد بستر تضارب آرا و خط دوسویه نیاز هر ارتباطی است تا سازنده و موثر شود.

نقش روابط عمومی ها در تلاطم حفظ ارزش ها

دکتر حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت: کار روابط‌عمومی در سی یا چهل سال پیش، ارتباط با چند نفر و نفوذ به چند رسانه معین‌ و استفاده از آن‌ها برای تاثیرگذاری بود اما امروزه فضای عمومی به قدری پیچیده شده و ابعاد مختلف پیدا کرده که ماهیت واقعیت را در ذهن انسان‌ها دگرگون کرده است. امروز عادت‌واره‌های جدید در رفتار اجتماعی انسان شکل گرفته این عادت‌واره‌های جدید بعضاً انسان‌ها را با موجودیت‌های اجتماعی چندگانه مواجه کرده، به‌ نوعی که در جوامع مختلف، انسان‌ها دارای یک هویت تنها که در سپهر عمومی شکل می‌گیرد نیستند بلکه ممکن است در فضاهای مجازی، شغلی و رسمی هویت‌های دیگری  داشته باشند.

وی با بیان این که در تمام جوامع بشری تحولی بنیادین به وجود آمده است، گفت: امروزه ما با پدیده‌های اجتماعی‌ای رو به رو هستیم که معلوم نیست با سازماندهی چه کسانی به وجود می‌آید.

سلیمی با بیان اینکه  مدیریت این سپهر عمومی امکان‌پذیر نیست گفت: زمانی من از روابط عمومی انتظار داشتم این فضای عمومی را مدیریت کنند اما امکان‌پذیر نیست. تنها کاری که می‌توان کرد شناخت این‌جریانات و انطباق با آنهاست. انطباق به معنای انفعال نیست بلکه باید ارزش‌های خود را باید در این تلاطم حفظ کنیم.

وی افزود: فضای عمومی به قدری پیچیده شده که حتی به وجود آورندگان این فضا هم توان مدیریت آن را ندارند. در قدم اول روابط عمومی‌ها باید این فضای عمومی را به درستی بشناسند و ابعاد مختلف آن را به درستی درک کنند و خود را با این فضا منطبق کنند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه الان از اتفاق‌های اجتماعی برداشت‌های مختلفی صورت می‌گیرد درباره تغییر لحن خشونت در جامعه گفت: چهره خشونت در جامعه ما تغییر کرده است. الان، خشونت خدشه به سازمان‌ها و آبروی افراد از خشونت فیزیکی بدتر است. این خشونت کار روابط‌عمومی‌ها را دشوار می‌کند. علاوه بر این، جریان تخریب نهادهای علمی و مدیریتی هم  فعالیت روابط عمومی‌ها را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

سلیمی در پایان با اشاره به این که هجمه به مدیران در فضای عمومی و برخی رسانه‌ها وجود دارد گفت: نهاد دانشگاه نهادی است که عقلانیت درون آن‌ انباشته شده است و به همین دلیل است که گروه مرجع مردم هستند اما این گروه مرجع مورد تهاجم قرار گرفته است. مهم‌ترین فعالیت و بار مسئولیت در این زمینه برعهده جهادگرانی است که در عرصه روابط عمومی فعالیت می‌کنند. آرزو می‌کنم هم‌اندیشی در این جمع پاسخی برای پرسش‌های مطرح شده بیابد. امیدوارم همانطور که جهاددانشگاهی پاسخ‌هایی برای گره های علمی جامعه پیدا کرده برای این گره هایاجتماعی جامعه هم بتواند ما را یاری کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا