واکسن هوش مصنوعی ساخته شد

بیشتر اوقات دانشمندان میلیاردها دلار و ساعت‌های متمادی صرف توسعه داروهای جدیدی می‌کنند که بیشتر آنها قبل از آنکه حتی روی انسان آزمایش شوند، شکست می‌خورند.

در سال‌های اخیر برخی از توسعه دهندگان دارو مشغول بررسی روش‌هایی جدیدی بودند تا با استفاده از هوش مصنوعی داروهای جدیدی کشف کنند. اکنون یک سیستم هوش مصنوعی توانسته به تنهایی دارویی جدید توسعه دهد. این دارو نیز واکسن جدیدی برای آنفلونزا است.

سیستم هوش مصنوعی مذکور «الگوریتم های هوشمند برای کشف پزشکی» یا SAM نام دارد و محصول پژوهش‌های محققان دانشگاه «فلیندرز» در استرالیا است.

«نیکلای پتروفسکی» یکی از محققان این پژوهش می‌گوید: ما اطلاعاتی درباره ترکیبات شیمیایی که سیستم ایمنی بدن انسان را فعال می‌کنند و همچنین ترکیباتی که هیچ تأثیری بر این سیستم ندارند را به هوش مصنوعی وارد کردیم.

در مرحله بعد محققان یک برنامه رایانه‌ای توسعه دادند که قابلیت تولید هزاران میلیارد ترکیب شیمیایی را داشت و به SAM اجازه داد درباره انتخاب بهترین و تاثیرگذارترین ترکیبات تصمیم گیری کند.

محققان برخی از برترین گزینه‌های انتخابی سیستم هوش مصنوعی را ترکیب کردند و آنها را روی سلول‌های خون انسان در آزمایشگاه آزمایش کردند.

یکی از این ترکیبات شیمیایی گزینشی یک واکسن آنفلونزا بود که آزمایشات بعدی نشان داد روی حیوانات بسیار تأثیرگذار است.

آزمایش‌های کلینیکی این واکسن جدید روی انسان‌ها در آمریکا آغاز شده است. اگر آزمایش‌ها طبق برنامه پیش برود و موفقیت آمیز باشد، انسان وارد عصر جدیدی می‌شود که هوش مصنوعی هر روز داروهای جدیدی می‌سازد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا