دانشگاه ها مرکز کارآفرینی ایجاد کنند

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر نصرت الله ضرغام در نشست با اساتید و محققان پردیس ابوریحان دانشگاه تهران افزود: در یک نظام، نگاه اکوسیستمی اجزاء و عناصر به یکدیگر مرتبط هستند، ضمن آنکه بر یکدیگر اثر می گذارند و از همدیگر نیز تاثیرپذیرند.

وی افزود: ما طی سالهای گذشته، توسعه کمی آموزش عالی را داشتیم بطوری که هم اکنون با نصف جمعیت کشور ژاپن، دو برابر ژاپن، دانشجو داریم و الان زمان آن رسیده که توسعه کمی را همراه با توسعه کیفی داشته باشیم.

ضرغام ادامه داد: 1/6 درصد تولید علم جهان متعلق به ایران با یک درصد جمعیت جهان است و هرچند که وقتی شاخص ها مطرح می شود، این رقم پائین می آید، اما باید ببینیم که در تولید محصولات دانش بنیان جهان، چه سهمی داریم؟ به عنوان مثال، درباره علم کشاورزی، این سئوال را مطرح کرد که هرچند کشاورزی سابقه طولانی در کشور ما دارد ولی چقدر در کار کشاورزی، از علم کشاورزی بهره می گیریم ؟

وی با بیان اینکه دانشگاهیان باید همفکری کنند و راه پیدا کنند که چگونه علم را در زمینه های مختلف وارد جامعه کرده، تا وجود آن برای جامعه ملموس باشد، تاکید کرد: اگر سازمانی جایگاه و پایگاه مردمی پیدا کند، قطعا موفق خواهد بود و اگر این جایگاه و پایگاه را نداشته باشد، ماندگاری کم شده و اگر هم بماند، با قدرت نخواهد ماند.

ضرغام با طرح این سئوالات که جایگاه آموزش عالی کجاست ؟، چگونه می تواند جایگاه و پایگاه مردمی داشته باشد ؟ و آیا این جایگاه را خودمان باید درست کنیم یا جامعه ؟،گفت :جایگاه و پایگاه مردمی آموزش عالی زمانی درست می شود که دانشگاهها، فارغ التحصیلان کیفی تحویل جامعه بدهند.

وی بااشاره به اینکه یکی از راهبردها در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی، هدایت افکار عمومی برای سرمایه گذاری در توسعه علمی و فناوری کشور است، گفت: علم و فناوری، نقش عظیمی را در رشد کشورها داشته و دارد و این نقش روز به روز هم پررنگ تر و اثرگذارتر می شود.

وی با طرح این سئوال که آیا علم و فناوری در کشور ما همان نقش پررنگ و اثرگذار را دارد یا نقش کم رنگ تری دارد ؟ افزود: دارایی های فکری امریکا 34/8 درصد تولید ناخالص ملی (GDP) آن کشور را تشکیل می دهد و توانسته برای 40 میلیون نفر شغل ایجاد کند که حدود 27/7 درصد اشتغال آمریکا است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی تاکید کرد که در هیچ جای دنیا، پولی را هزینه نمی کنند مگر اینکه به گسترش مرزهای دانش بیانجامد یا به حال جامعه مفید باشد، و یا هر دو این خروجی ها از فعالیت علمی بدست بیاید.

وی ادامه داد:سخت ترین کار را در بخش کشاورزی داریم، تمام دانشگاههای دولتی و غیردولتی، پیام نور و علمی – کاربردی، همه رشته های کشاورزی را ایجاد کردند و حالا با فارغ التحصیلان آنها، چه باید بکنیم ؟

ضرغام با اشاره به اعطای 26 کرسی از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی، به محققان و دانشمندان برجسته ایرانی، تصریح کرد: در زمینه کشاورزی هنوز به کسی کرسی ندادیم و درمورد کرسی، ما رزومه افراد را بررسی می کنیم و گزینش کیفی انجام می دهیم، بنابراین اعطای کرسی ادامه خواهد داشت و اگر cv فرد در حد کرسی نباشد، گرنت به او اعطا می شود.

وی به فعالیت 15 کارگروه در صندوق اشاره کرد و افزود: علاوه بر کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی، کارگروه علوم دامی، دامپزشکی و شیلات داریم و از تمامی این کارگروهها نیز خواسته شده تا هر یک، 10 تا 15 اولویت را در حوزه فعالیت کارگروه خود مشخص و اعلام کنند.

ضرغام گفت : یک بازار مجازی فناوری ایجاد کردیم که ضمن آنکه برای ثبت اختراعات در خارج از کشور پیش قدم بودیم و تاکنون 38 اختراع که برمی شود به دارایی های فکری محققان کشور، با حمایت صندوق، درخارج از کشور و عمدتا در آمریکا به ثبت رسیده و 76 اختراع نیز در جریان مراحل ثبت قرار دارند که با توجه به افزایش کارگزاران و عضویت ایران در PCT، ثبت آنها در 150 کشور دنیا امکانپذیر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا