آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم

علاوه بر این، هرازگاهی نیز پیرامون قرار گرفتن کودکان ایرانی در معرض محتواها و برنامه های برون مرزی و غیر بومی ابراز نگرانی هایی شده است.

سوالی که در اینجا پیش می آید این است که حال که تولید محتوا همواره از سوی اغیار صورت می گیرد و به لطف تکنولوژی به دست کودکان ما می رسد، مسوولان برای گسترش فرهنگ بومی و ایرانی تا کنون چه اقدام موثری در حوزه کودک انجام داده اند و آیا برنامه های صدا و سیما آنقدر غنی است که از کودکان و خانواده هایشان بخواهیم که به آن وفادار بمانند و به سمت برنامه های کودک فرامرزی نروند؟

دکتر حسن نجفی سولاری در پاسخ به این سوال با اشاره به این موضوع که کشور ما دارای یک عقبه فرهنگی و اصالت عمیق است، گفت: قطعا این عقبه فرهنگی باید به نمایش گذاشته شود و لازمه آن این است که محتوایی در خور تولید شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قطعا در حوزه تولید محتوا برای کودکان نهادها و پتانسیل های متعددی وجود دارد که با یاری گرفتن از بخش خصوصی به راحتی می توان به این مهم دست یافت.

وی با بیان اینکه استعدادهای بیشماری در حوزه تولید محتوا برای کودکان در کشور وجود دارد گفت: قطعا کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر از تلویزیون و رسانه های مشابه آن تاثیر می پذیرند. از این روست که به نقش صداوسیما در تربیت نسل آینده این مرز و بوم به شدت تاکید می شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: قطعا ما تولید کنندگان خوبی در حوزه تولید محتوای کودکان داریم و در حوزه محتوا هم کارهای خوبی در کشورمان صورت گرفته است اما آنچه که جای خالی آن حس می شود وجود خط و مشی و ساز و کاری در سازمان صدا و سیماست که بتواند به حوزه برنامه سازی کودک و نوجوان ورود کرده و مشکلات را از پیش رو بردارد.

نجفی سولاری تصریح کرد: پس از آنکه اقدام به تولید محتوا کردیم باید فکری به حال چرخه تولید و توزیع محتوا در سایر کشورها بکنیم. چراکه، کشورهای پیشرفته به دلیل ساز و کار برنامه ریزی شده ای که در تولید محتوا و انتشار آن دارند، به راحتی محتواهای تولید شده مورد نظر خود را در دسترس عموم مردم در سراسر دنیا قرار می دهند.

وی اظهار کرد: این مقوله علاوه بر سودآوری که از نظر اقتصادی برای آنها دارد، یک نوع تبلیغات فرهنگی نیز محسوب می شود. با توجه به عقبه فرهنگی کشورمان که در ابتدا به آن اشاره کردم، این موضوع که کودکان ما مخاطب برنامه های تلویزیونی بیگانه هستند جای بسی تاسف دارد.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. متاسفانه برنامه های صدا سیما برای کودکان کم ونااگاهانه است باید بیشتر روی برنامه کودک کار بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا